Domů > Materiály do výuky > základní vzdělávání > Závěrečná práce z českého jazyka pro 5. ročník
Materiál do výuky

Závěrečná práce z českého jazyka pro 5. ročník

12. 10. 2010 základní vzdělávání
Autor
Mgr. Kamila Vávrová
Věková skupina
10—12 let
Speciální vzdělávací potřeby
- žádné -

Anotace

Závěrečná písemná práce z českého jazyka zahrnující učivo pátého ročníku. Základem je práce s textem.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Pracovní list
60.5 kB
Dokument
Závěrečná práce z českého jazyka pro 5..doc
Pracovní list
22.43 kB
Dokument
Závěrečná práce z českého jazyka pro 5..odt

Licence

Všechny materiály jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-SA.

Obsahuje
1x
Dokument
1x
Dokument

Hodnocení od uživatelů

Ondřej Hausenblas
12. 10. 2010, 21:05
Moc se mi líbí, že tu je známý a oblíbený text, a že se úlohy vztahují k ucelenému úryvku. To jistě dětem pomáhá, nejen motivačně, ale i v porozumění. Když mají vhlédnout do syntaktické stavby, potřebují rozumět obsahu.
Myslím, že páťáci by mohli (v závěru roku jistě) už být žádáni o víc - některé úlohy jsou určitě jen pro zjištění toho, jaký výkon podá ten nejslabší, například ta "Jak se jmenuje postava, která mluví hovorovým jazykem..." Ale možná se tu žák zasekne, protože nezná výraz "hovorový jazyk" a tak ani nemůže identifikovat postavu Hagrida. Bylo tohle cílem testu? Ten termín? (Pak by měl být od paní učitelky použit správně! Hovorová čeština je už půl století termín pro spisovnou mluvenou češtinu. Hagrid mluví buď nespisovně, nebo snad obecnou češtinou. Dětem na termínu nezáleží, ale když na něm záleží učiteli a testuje je z toho, měl by dodržet terminologii, kterou asi po žácích za pár let budou žádat jejich učitelé na 2. a 3. stupni. Já bych radil i jim, ať ji nevymáhají, a spíš naučí děti lišit mezi mluvením kultivovaným a nekultivovaným. Hagrid coby obr je málo kultivovaný, ale přesto je poctivý, upřímný, statečný... A jazyk překladu to pěkně vystihl.)
Podíval jsem se na tento DUM proto, že se jmenuje „Závěrečná práce“ – očekával jsem nějaký soustavný výkon žáka – nějaké jeho samostatné a déle trvající zpracování určitého problému či zajímavosti, třeba z dvou tří stran. Práci by zpracovával třeba týden. Textík od Rowlingové by páťák mohl nějak vysvětlit: jaké postoje tam kdo měl, nebo z čeho je vidět jeho povaha (čtení s pochopením smyslu, opřené o doklady v textu i ve zkušenosti čtenáře), pak by ho mohl nějak přepracovat (v tom by ukázal své gramatické a lexikální vybavení znalostmi i dovednostmi, například podat tu scénku z pohledu vlkodlaka), a pak třebas porovnat tenhle úryvek s nějakým obdobným rozhovorem postav v jiné knize (to by se muselo dobře vybrat...)
Takto mi to připadá spíše jako závěrečný test. Chápu, že to asi odpovídá tomu, jak jsme děti vyučovali. Kdyby měly přepracovat úryvek na „vlkodlakovsko“, byli bychom je museli učit takovým úpravám textů. Ale možná se tomu tihle žáci učili, a jenom forma testu ty získané dovednosti nevyužívá?

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh učebního materiálu:

Test

Druh interaktivity:

Aktivita

Cílová skupina:

Žák

Týká se jazyka:

Čeština