Materiály do výuky základní vzdělávání Zprávy agenta Kixe pro výuku etické výchovy: Komunikace (pro 8.–9. ročník)
Materiál do výuky

Zprávy agenta Kixe pro výuku etické výchovy: Komunikace (pro 8.–9. ročník)

29. 7. 2025
Autor
PhDr. Pavel Motyčka, Ph.D.
Věková skupina
12—15 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

Cílem aktivity je zapojit se do interakce ve třídě, reflektovat různé formy mezilidských vztahů, společné znaky a odlišnosti u sebe a druhých. Osvojovat si komunikaci v souvislosti s prosociálností. Jen tak se můžeme vyhnout případům, kdy člověk umí velmi dobře komunikovat, ale využívá toho k manipulaci s druhými. Hlavním důvodem, proč člověk komunikuje, je vzájemně se dorozumět a budovat uspokojivé mezilidské vztahy. Video je strukturováno do několika částí, kde se rozvíjí klíčová kompetence vyrovnávat se s odlišnostmi s respektem k druhým lidem. K videu je vypracovaný metodický soubor, který navazuje na témata etické výchovy, které jsou volně dostupné na stránkách Etické výchovy. Zde jsou pro 8. a 9. ročníky pracovní listy, učebnice a metodiky pro učitele.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Metodika
19.77 MB
PDF
Metodika_8-9_rocnik_w.pdf
Metodika
2.39 MB
PDF
metodika-k-DVO-Eticka-vychova_.pdf
Vzdělávací modul
20.84 MB
PDF
Ucebnice_8-9_rocnik_w.pdf
Pracovní list
1.66 MB
PDF
Pracovni_listy_8_rocnik_w.pdf
Pracovní list
2.5 MB
PDF
Pracovni_listy_9_rocnik_w.pdf
Odkazy materiálu

Licence

Pozor, tento materiál je publikován pod jinou než standardní licencí. Více se o podmínkách licence dozvíte zde.

Obsahuje
5x
PDF
Komentář recenzenta

Senzibilizace probíhá na základě videozáznamu ankety. Následuje diskuze s žáky v kruhu na otázky: Proč člověk komunikuje? Kdo umí dobře komunikovat? Kdo toho využívá k manipulaci s druhými? Diskuze nad videem umožňuje žákům zapojit se do interakce ve třídě, rozpoznávat svůj přínos a přínos druhých ve skupinové činnosti. Rozvíjí se tak i klíčová kompetence vyrovnávat se s odlišnostmi s respektem k druhým lidem. Dva modelové příběhy ukazují na negativní modely chování a dva na pozitivní vzorový příklad jednání. Scénky je možné zadat žákům s texty, které obsahuje přiložený metodický průvodce. Aktivity odpovídají jedné vyučovací hodině. V metodice k učebnici Etická výchova je pro učitele k danému tématu poskytnutá podpora. V rámci Klíčové kompetence – vyrovnává se s odlišnostmi s respektem k druhým lidem – učitel cíleně reaguje na rizikové chování žáků a žáci sdílí své zájmy, emoce a názory s ostatními členy třídního kolektivu.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Vazby na další materiály:

Druh interaktivity:

kombinované

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

12—15

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

celá třída, skupina žáků, jednotliví žáci

Rozsah výuky:

vyučovací hodina

Využití v rámci vyučovací hodiny:

procvičování, motivace, nové učivo

Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.

Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.