Pozor, tento materiál je publikován pod jinou než standardní licencí. Více se o podmínkách licence dozvíte zde.
Cílem hodiny je rozvoj klíčové kompetence v oblasti sociálních a komunikativních dovedností, konkrétně posilování schopnosti navazovat a udržovat mezilidské vztahy prostřednictvím kultivované diskuze, aktivního naslouchání a nácviku respektující komunikace.
Úvodní senzibilizace formou ankety otevírá prostor pro zamyšlení nad funkcí a významem lidské komunikace. Diskuzní otázky vedou žáky k hlubšímu uvědomění si různých aspektů komunikace a jejich dopadu na kvalitu mezilidských vztahů.
V další části hodiny jsou prezentovány čtyři modelové příběhy, které znázorňují jak negativní vzorce chování, tak jeden pozitivní příklad respektující komunikace. Jejich dramatizace (formou scének) umožňuje žákům zážitkovou formou reflektovat vlastní přístup ke komunikaci, natrénovat vhodné reakce v konkrétních situacích a rozvíjet schopnost vnímat přínos jednotlivce i skupiny při společné činnosti. Součástí hodiny je rovněž řízená reflexe.
Učitel tak poskytuje prostor pro argumentaci názorů a sdílení, přehodnocení vlastních názorů a zpětnou vazbu. Žáci reflektuji hodnoty a potřeby vztahů (kvalita, kvantita, vzájemná prospěšnost) a sdílejí své zájmy, emoce a názory s ostatními členy třídního kolektivu.
Materiál nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.
Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025