Materiály do výuky základní vzdělávání Zprávy agenta Kixe pro výuku etické výchovy: Komunikace (pro 4.–5. ročník)
Materiál do výuky

Zprávy agenta Kixe pro výuku etické výchovy: Komunikace (pro 4.–5. ročník)

6. 8. 2025
Autor
PhDr. Pavel Motyčka, Ph.D.
Věková skupina
10—12 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

Materiál rozvíjí vztahy s ostatními prostřednictvím diskuze a nácviku komunikačních dovedností. Senzibilizace na téma komunikace (v anketě) podněcuje žáky diskutovat tematické otázky. Čtyři modelové příběhy ukazují negativní modely chování a pozitivní vzorový příklad jednání. Učitel vede žáky k zamyšlení, jak komunikovat s respektem k druhým. Je vhodné se k aktivitám vracet i v průběhu dalších vyučovacích hodin a reflektovat komunikaci, která probíhá ve třídě.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Metodika
2.39 MB
PDF
metodika-k-DVO-Eticka-vychova.pdf
Pracovní list
3.19 MB
PDF
Pracovni_listy_4_rocnik_w.pdf
Pracovní list
2.27 MB
PDF
Pracovni_listy_5_rocnik_w.pdf
Vzdělávací modul
14.27 MB
PDF
Ucebnice_4-5_rocnik_w.pdf
Metodika
8.11 MB
PDF
Metodika_4-5_rocnik_w.pdf
Odkazy materiálu

Licence

Pozor, tento materiál je publikován pod jinou než standardní licencí. Více se o podmínkách licence dozvíte zde.

Obsahuje
5x
PDF
Komentář recenzenta

Cílem hodiny je rozvoj klíčové kompetence v oblasti sociálních a komunikativních dovedností, konkrétně posilování schopnosti navazovat a udržovat mezilidské vztahy prostřednictvím kultivované diskuze, aktivního naslouchání a nácviku respektující komunikace.

Úvodní senzibilizace formou ankety otevírá prostor pro zamyšlení nad funkcí a významem lidské komunikace. Diskuzní otázky vedou žáky k hlubšímu uvědomění si různých aspektů komunikace a jejich dopadu na kvalitu mezilidských vztahů.

V další části hodiny jsou prezentovány čtyři modelové příběhy, které znázorňují jak negativní vzorce chování, tak jeden pozitivní příklad respektující komunikace. Jejich dramatizace (formou scének) umožňuje žákům zážitkovou formou reflektovat vlastní přístup ke komunikaci, natrénovat vhodné reakce v konkrétních situacích a rozvíjet schopnost vnímat přínos jednotlivce i skupiny při společné činnosti. Součástí hodiny je rovněž řízená reflexe.

Učitel tak poskytuje prostor pro argumentaci názorů a sdílení, přehodnocení vlastních názorů a zpětnou vazbu. Žáci reflektuji hodnoty a potřeby vztahů (kvalita, kvantita, vzájemná prospěšnost) a sdílejí své zájmy, emoce a názory s ostatními členy třídního kolektivu.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh interaktivity:

kombinované

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

10—12

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

celá třída, skupina žáků, jednotliví žáci

Rozsah výuky:

vyučovací hodina

Využití v rámci vyučovací hodiny:

hodnocení, procvičování, motivace, nové učivo

Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.

Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.