Názvosloví anorganických sloučenin - pracovní sešit

Statistika

Materiál byl publikován 17. 09. 2009 a od té doby byl 14449× zobrazen.

Další materiály
Hodnocení materiálu

Hodnocení materiálu

Hodnocení týmu rvp.cz
Naše hodnocení – 2/5
Hodnocení uživatelů
 
Průměrné hodnocení: 1,
počet hodnocení: 2.
Hodnotit materiály mohou pouze registrovaní uživatelé.
Statistika hodnocení
hodnocení: 5 zatím nikdo hodnocení: 4 zatím nikdo hodnocení: 3 zatím nikdo hodnocení: 2 zatím nikdo hodnocení: 1 2 uživatelé
 
Doporučit materiál

Jak citovat

CRHÁKOVÁ, Kateřina. Názvosloví anorganických sloučenin - pracovní sešit. Metodický portál : Digitální učební materiály [online]. 17. 09. 2009, [cit. 2020-09-25]. Dostupný z WWW: <https://dum.rvp.cz/materialy/nazvoslovi-anorganickych-sloucenin-pracovni-sesit-2.html>. ISSN 1802-4785.

Licence

Creative Commons License

Všechny Digitální učební materiály jsou publikovány pod licencí Creative Commons.

Identifikátor materiálu 18613
Anotace

Pracovní listy slouží k naučení (s výkladem učitele) nebo procvičování anorganického názvosloví. Jsou koncipovány na dopisování velkého množství různých příkladů.

Autor

Kateřina Crháková (Autor)

Jazyk Čeština
Očekávaný výstup

využívá názvosloví anorganické chemie při popisu sloučenindalší materiály k tomuto očekávanému výstupu »

Speciální vzdělávací potřeby - žádné -
Klíčová slova

anorganická chemie, názvosloví, pracovní sešit

Druh učebního materiálu Pracovní list
Druh interaktivity Aktivita
Cílová skupina Žák
Stupeň a typ vzdělávání gymnaziální vzdělávání
Typická věková skupina 16 - 19 let
Celková velikost 184,62 kB
V případě pochybností o aktuálnosti či funkčnosti příspěvku využijte tlačítko „Napište nám“.
Napište nám
 

Soubory materiálu

V tomto seznamu se zobrazují soubory tvořící samotný učební materiál.
Do Úložiště jsou přijímány pouze materiály v běžně používaných formátech, ke kterým existují volně stažitelné prohlížeče.
 
 Název souboruPopisTyp souboruVelikost
stáhnoutNáhledNázvosloví anorganických sloučenin – praco.docPracovní listyDokument Microsoft Word Dokument Microsoft Word154,11 kB
stáhnoutNáhledNázvosloví anorgatických sloučenin – praco.odtPracovní listyOpenDocument textový dokument OpenDocument textový dokument30,51 kB
Stáhnout komentáře materiálu jako RSS kanál

Komentáře

 
1. autor: PhDr. Martin Rusek, Ph.D.
vloženo: 10. 06. 2010, 15:05:19

Vážená paní kolegyně, přečetl jsem Vámi připravený materiál a rád bych se k němu vyjádřil. Oceňuji Váš čas, který jste přípravě věnovala, jedná se o slušnou sbírku vzorců. Možná se mnou budete souhlasit, že chemie by neměla být ný natý itý. Promiňte, ale k tomu Vámi připravený materiál vede. Popravdě nevidím rozdíl mezi jakýmikoli skripty anorganické chemie ještě z fakulty, které učitel může použít. Jedinou výhodou je, že už vzorce nemusí přepisovat. Rád bych Vám nabídnul svou pomoc ve vylepšení Vašeho surového materiálu o didaktický aspekt. Věřím, že s trochou nápadů můžeme texty přepracovat na velice učitečné.

2. autor: Miroslav Melichar
vloženo: 11. 06. 2010, 08:02:43

Připojuji se k názoru p.kolegy Ruska, ale možná myslíme každý něco absolutně jiného.
Já bych navrhoval buď celý materiál označit za určený pro maturanty z chemie nebo ho rozdělit a asi 1/3 doporučovat pro všehcny žáky a 2/3 pro maturanty. Ale i v části pro maturanty bych doporučoval ubrat. JInak vzorec CaSiO3 vnímám jako křemičitan – je to opravdu podvojný oxid? Bromid-trifluorid uhličitý a podobné deriváty methanu nejsou soli – i když principy názvosloví solí na ně platí.

3. autor: PhDr. Martin Rusek, Ph.D.
vloženo: 18. 06. 2010, 09:30:42

Pane doktore, přecejen myslíme trochu něco jiného, i když částečně s Vámi souhlasím. Neprocházel jsem materiál vzorec po vzorci, a tak mi unikly Vámi zmiňované nedostatky. Souhlasím s Vámi, že, co do množství vzorců, je aktivita velmi obsáhlá. Autorka může namítnout, že jde pouze o příklady k procvičení. V takovém případě pak předkládaný materiál přestává být aktivitou, jde pouze o stránku cvičebnice bez inovace. Moje původní myšlenka šla spíše po transformaci učiva vzorců. Vy souhlasíte s podobnou výukou název-vzorec a vzorec-název a další hned an další látku?

4. autor: Miroslav Melichar
vloženo: 18. 06. 2010, 13:35:31

Pane kolego, narážíte obecně na problém DUMů: je zveřejněný pracovní list hlavní aktivita v určitém tématu nebo jen kousíček v širším kontextu? Komentář autora, že jde o materiál pro věk 16–19 let je pro G zcela nadbytečný. (To ještě neznamená, že to pak musí všichni dělat stejně). Podobně by bylo přínosem, kdyby dvěma větami charakterizoval použítí materiálu recenzent – systém hvězdiček je celkem k ničemu. Můj ředitel mi říká: Co od toho chceš- je to prostě úložiště! – nemohlo by to být něco víc? Mě spíše v současné době zaměstnává jiná otázka: náročnost požadavků zejména v oblasti názvosloví. Hodnotil jsem novou učebnici pro 8.tř. (viz blogy.rvp.cz), kde se žáci jako první učí vzorce jako SF6 a IF7 a pak oxokyseliny chloru, v jednom z nedávných DUMů mají žáci ZŠ tvořit sumární vzorce alkenů a alkynů až po decen (mám dojem, ža tam je chybně deken) a dekyn, zde běžný žák G má psát thiokyseliny a podvojné oxidy. Je to rozumné? Mám dojem, že čím víc naši žáci ch.názvosloví zkoušejí ignorovat, tím víc se toho do nich snažíme nacpat. Vyhrajeme to takhle? Pak dojdeme až k tomu, že diskutujeme mezi sebou, co je vlastně správně (a někdy se ne a ne dohodnout).

5. autor: Miroslav Melichar
vloženo: 18. 06. 2010, 13:39:13

Nějak mi vypadla 1 věta: … pro G zcela nadbytečný. Podle mě by autor měl stručně komentovat vhodné zařazení materiálu ve výuce. (To ještě neznamená …)

6. autor: Jiří Vedral
vloženo: 24. 09. 2010, 12:00:51

dobrý den, Proč nepoužíváte u zadání palladnatý, tellurovodíková? J.VEDRAL

Přidat komentář

Vkládat komentáře může pouze registrovaný uživatel.