Materiál do výuky

Čeština test II.

24. 2. 2016 základní vzdělávání
Autor
RNDr. Michaela Ševečková
Věková skupina
12—15 let
Speciální vzdělávací potřeby
- žádné -

Anotace

Materiál tvoří pracovní list do hodin českého jazyka. Obsahuje různorodé úkoly, které souvisejí s úvodním textem, ale najdete zde i řadu dalších úkolů s přesahem do jiných předmětů. Materiál je vhodný pro 2. stupeň ZŠ a pro SŠ, ať už pro přípravu na přijímací zkoušky, k maturitě, nebo jako doplněk do opakovacích nebo suplovaných hodin. Pro obtížnější úkoly nebo pro ověření odpovědí je vhodné používat pomůcky (český výkladový slovník, pravidla pravopisu, slovník synonym) a také internet.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Pracovní list
78.5 kB
Dokument
cestina-test-2.doc
Pracovní list
32.58 kB
Dokument
cestina-test-2.odt
Pracovní list – řešení
56.46 kB
Dokument
cestina-test-2-reseni.docx
Pracovní list – řešení
34.4 kB
Dokument
cestina-test-2-reseni.odt
Obsahuje
1x
Dokument
2x
Dokument
1x
Dokument
Komentář recenzenta

Materiál propojuje procvičování jazykových jevů s širším společensko-vědním a kulturním kontextem. Základem je práce s publicistickým textem o imigrační politice Evropské unie, který i přes časový odstup zůstává tematicky aktuální. Pracovní list rozvíjí nejen jazykové dovednosti, ale současně směřuje k hlubšímu porozumění složitým společenským tématům, jako jsou migrace, solidarita, nacionalismus nebo role mezinárodních organizací. Materiál obsahuje výrazné mezioborové přesahy. Kromě českého jazyka a občanské výchovy navazuje i na zeměpis (určování států a tras migrace, poloha moří, jazykové reálie), dějepis (zmínky o bitvě u Waterloo, Napoleonovi, antickém Římu, starověkých bitvách či Josefu Resselovi jako vynálezci lodního šroubu) a matematiku (logické myšlení při řešení úloh a interpretaci významů). V jazykové části se vedle porozumění uplatňuje i práce s významem a stylistickou hodnotou výrazů, což podporuje rozvoj vyjadřovacích schopností i čtenářské a pisatelské gramotnosti. Výhodou je i možnost zařadit digitální slovník jako pomůcku pro práci s významy, čímž se podporuje rozvoj digitální gramotnosti. Práce s publicistickým textem staršího data vede žáky k úvaze o proměnách společenských témat v čase a rozvíjí jejich schopnost kritického čtení.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

RVP do 2024

Revidované RVP od 2025

Druh interaktivity:

aktivita

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

12—15

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

celá třída, skupina žáků, jednotliví žáci

Využití v rámci vyučovací hodiny:

procvičování

Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.

Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.