Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Neužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 3.0 ČR.
Materiál propojuje procvičování jazykových jevů s širším společensko-vědním a kulturním kontextem. Základem je práce s publicistickým textem o imigrační politice Evropské unie, který i přes časový odstup zůstává tematicky aktuální. Pracovní list rozvíjí nejen jazykové dovednosti, ale současně směřuje k hlubšímu porozumění složitým společenským tématům, jako jsou migrace, solidarita, nacionalismus nebo role mezinárodních organizací. Materiál obsahuje výrazné mezioborové přesahy. Kromě českého jazyka a občanské výchovy navazuje i na zeměpis (určování států a tras migrace, poloha moří, jazykové reálie), dějepis (zmínky o bitvě u Waterloo, Napoleonovi, antickém Římu, starověkých bitvách či Josefu Resselovi jako vynálezci lodního šroubu) a matematiku (logické myšlení při řešení úloh a interpretaci významů). V jazykové části se vedle porozumění uplatňuje i práce s významem a stylistickou hodnotou výrazů, což podporuje rozvoj vyjadřovacích schopností i čtenářské a pisatelské gramotnosti. Výhodou je i možnost zařadit digitální slovník jako pomůcku pro práci s významy, čímž se podporuje rozvoj digitální gramotnosti. Práce s publicistickým textem staršího data vede žáky k úvaze o proměnách společenských témat v čase a rozvíjí jejich schopnost kritického čtení.
Materiál nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.
Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025