Materiály do výuky základní vzdělávání Uměním poznáváme svět – Umění I.
Materiál do výuky

Uměním poznáváme svět – Umění I.

20. 2. 2025
Autor
Mgr. Tomáš Mohapl Doležal
Spoluautoři
Milada Jovanovská
Lucie Sedláčková
Ing. arch. Jitka Weinerová
Katja Ropret Perne
Mgr. Tomáš Dratva
Mgr. Danuše Švarzbergerová
Mgr. Margita Kotásková
Věková skupina
12—15 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

Výukový program je zaměřen na žáky 8.–9. tříd ZŠ (lze využít i pro 6.–7. třídu).
Skládá se ze čtyř volně navazujících tematických celků, které jsou zaměřeny na významné historické mezníky naší historie (středověk – 90. léta 20. stol.).
S vybranými historickými mezníky (počátky české státnosti – první Přemyslovci, vznik Československa 1918, epocha 1948–1968 a epocha 1968–1989) jsou žáci seznamováni prostřednictvím různých dramatických umění: literatura, divadlo, filmová a rozhlasová tvorba.
Prostřednictvím této interaktivní výuky (hraní rolí, dramatická hra, improvizace) žáci zažívají to, co asi prožívali lidé v minulosti.
Žáci mají možnost odhalovat souvislosti s přesahem do současnosti (rozvoj kritického myšlení).
Příklady používaných metod: inscenování situací a epizod, interpretace literárního textu, rozhodovací škála, jednání v modelových situacích, diskuze, brainstorming, práce ve skupinách, analýza dokumentů.
Program je určen pro 15–30 žáků, přičemž pracují individuálně, ve dvojicích i ve skupinách.
Časová dotace programu je 16 vyučovacích hodin (4 bloky po 4 hodinách).
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Vzdělávací modul
11.66 MB
PDF
Umenim_poznavame_svet_-_Umeni_I.pdf

Licence

Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0.

Obsahuje
1x
PDF
Komentář recenzenta

Vzdělávací objekt pro žáky 8.–9. tříd ZŠ (případně lze použít i pro 6.–7. třídu) je složen ze čtyř tematických celků (volně navazujících) zaměřených na vybrané historické mezníky naší historie.

Probíhá formou interaktivní výuky, kdy je žákům prostřednictvím dramatu přiblíženo, co asi zažívali lidé v minulosti.

Pomocí vhledů do minulosti žáci odhalují souvislosti se současností, což přispívá k rozvoji jejich kritického myšlení a empatie.

V jednotlivých tematických celcích jsou žáci seznámeni s danou historickou událostí, zamýšlejí se nad vybranými problémy (zkoumají vztahy mezi historickými postavami), vytvářejí živé obrazy historických scén, dozvídají se zajímavosti k tématu, hrají scénky, improvizují, diskutují.

Blok č. 1: Epocha raného středověku – počátky české státnosti – 4 hodiny (Přemyslovci; Ludmila vs. Drahomíra, rodinné vztahy; Václav vs. Boleslav).

Blok č. 2: Vznik Československa 1918 – 4 hodiny (československé legie za první světové války; TGM; muži 28. října).

Blok č. 3: Epocha 1948–1968 – 4 hodiny (únor 1948 a jeho důsledky; soudní procesy 50. let; měnová reforma 1953, Pražské jaro 1968 – obrodný proces).

Blok č. 4: Epocha 1968–1989 – 4 hodiny (konec nadějí; normalizace; sametová revoluce).

Časová dotace je 16 vyučovacích hodin (4 × 4 hodiny), počet účastníků 15–30.

Realizace je možná ve škole s běžným vybavením, ev. lze pomůcky zapůjčit v divadle.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Revidované RVP od 2025

Vzdělávací oblasti a očekávané výsledky učení:

Druh interaktivity:

aktivita

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

12—15

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

celá třída, skupina žáků, jednotliví žáci

Rozsah výuky:

několik tematických celků

Využití v rámci vyučovací hodiny:

procvičování, motivace, nové učivo