Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0.
Vzdělávací objekt pro žáky 8.–9. tříd ZŠ (případně lze použít i pro 6.–7. třídu) je složen ze čtyř tematických celků (volně navazujících) zaměřených na vybrané historické mezníky naší historie.
Probíhá formou interaktivní výuky, kdy je žákům prostřednictvím dramatu přiblíženo, co asi zažívali lidé v minulosti.
Pomocí vhledů do minulosti žáci odhalují souvislosti se současností, což přispívá k rozvoji jejich kritického myšlení a empatie.
V jednotlivých tematických celcích jsou žáci seznámeni s danou historickou událostí, zamýšlejí se nad vybranými problémy (zkoumají vztahy mezi historickými postavami), vytvářejí živé obrazy historických scén, dozvídají se zajímavosti k tématu, hrají scénky, improvizují, diskutují.
Blok č. 1: Epocha raného středověku – počátky české státnosti – 4 hodiny (Přemyslovci; Ludmila vs. Drahomíra, rodinné vztahy; Václav vs. Boleslav).
Blok č. 2: Vznik Československa 1918 – 4 hodiny (československé legie za první světové války; TGM; muži 28. října).
Blok č. 3: Epocha 1948–1968 – 4 hodiny (únor 1948 a jeho důsledky; soudní procesy 50. let; měnová reforma 1953, Pražské jaro 1968 – obrodný proces).
Blok č. 4: Epocha 1968–1989 – 4 hodiny (konec nadějí; normalizace; sametová revoluce).
Časová dotace je 16 vyučovacích hodin (4 × 4 hodiny), počet účastníků 15–30.
Realizace je možná ve škole s běžným vybavením, ev. lze pomůcky zapůjčit v divadle.
Materiál nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025