Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Neužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 3.0 ČR.
Komplexní učební materiál „Dýchání bezobratlých“ zahrnuje teoretický přehled dýchání bezobratlých živočichů, který je vhodný jako shrnutí pro žáky tématu Dýchání bezobratlých živočichů a ujasnění si rozlišnosti dýchání v závislosti na životním prostředí a tělesné stavbě. Další částí materiálu je pracovní list s návodem pro získání důkazu k dýchání vzdušného kyslíku plži. Součástí je metodika, která popisuje práci s programem NeuLog, USB modulem a senzorem oxymetr (NUL – 205).
Problém vidím v nepřítomnosti tohoto zařízení na školách. V dnešní době však mnoho škol disponuje mnohými přístroji a programovým vybavením od mnohých výrobců (např. Vernier, Pasco apod.), které nabízí různé senzory s programy také. Pro žáky je popisovaný pokus vhodně zvoleným pro demonstraci dýchání u bezobratlých živočichů. Zvolený živočich také může u některých žáků působit až odpudivě, nicméně u jiných může vést k uvědomění si, že tito živočichové jsou pro člověka vlastně neškodní. Vyučující může využít k pokusu i jiného bezobratlého živočicha (v závislosti na přístupu k živočichům a ročnímu období). Vhodným objektem jsou larvy potemníka moučného, které jsou běžně dostupné ve zverimexech. Tato aktivita také umožňuje ukázat žákům, že i se živočichy je vhodné zacházet opatrně a že pokus neznamená zahubení živočicha.
Materiál nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.
Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025