Materiály do výuky základní vzdělávání Cvičík – stoj na rukou
Materiál do výuky

Cvičík – stoj na rukou

6. 8. 2025
Autor
TJ Sokol Příbram
Věková skupina
10—12 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

Video se věnuje postupnému nácviku stoje na rukou (vzporu střemhlav), který patří mezi náročnější gymnastické a akrobatické prvky. Důraz je kladen na důkladnou přípravu formou zpevňovacích a oporových cvičení, která pomáhají rozvíjet sílu, stabilitu a orientaci v obrácené poloze. Prvky jsou rozděleny do přehledných kroků s možností přizpůsobení obtížnosti podle schopností žáků.

Video je určeno pro žáky 2. stupně ZŠ, vhodné zejména pro 7.–9. ročník. Využijí jej učitelé tělesné výchovy i trenéři gymnastiky při vedení systematického nácviku stoje na rukou.

Cílem materiálu je rozvoj koordinace, síly a rovnováhy, osvojení bezpečné techniky stoje na rukou a vytvoření správných pohybových návyků. Zvláštní pozornost je věnována zpevnění středu těla a kontrole těla při oporách o horní končetiny. Délka videa: 2:51 min.
Odkazy materiálu

Licence

Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Neužívejte komerčně 4.0.

Obsahuje
Komentář recenzenta

Video zobrazuje průpravná a zpevňovací cvičení, která slouží jako metodická příprava pro nácvik stoje na rukou. Důraz je kladen na správné držení těla, aktivaci hlubokého stabilizačního systému a postupné budování síly a rovnováhy.

Cvičení jsou uspořádána od základních poloh v lehu a sedu přes stoje s oporou až po konečné provedení s dopomocí nebo výkrokem.

Variabilita provedení a možnost využití pomůcek (stěna, vyvýšená podložka, molitanový modul) umožňují snadné přizpůsobení různým úrovním pohybové dovednosti žáků.

Materiál je vhodný k využití jako metodický podklad pro vyučovací jednotky gymnastiky, pro samostatnou práci žáků nebo činnost ve dvojicích.

Dá se rovněž využít jako inspirace pro zařazení prvků rovnováhy a posílení do rozcvičky nebo kruhového tréninku.

Učitel díky Klíčové kompetenci – řídí vlastní procesy učení – nastavuje přiměřené vzdělávací cíle pro každého ze žáků a dává prostor žákům učit se mezi sebou navzájem. Žák si stanovuje cíle aktuální, cíle dlouhodobé s akcentem na oblasti, v nichž by rád dosáhl rozvoje, zlepšení, a reflektuje své vlastní učení v jeho průběhu.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh interaktivity:

aktivita

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

10—12

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

celá třída, skupina žáků, jednotliví žáci

Rozsah výuky:

vyučovací hodina

Využití v rámci vyučovací hodiny:

procvičování, motivace, nové učivo

Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.

Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.