Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Neužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 3.0 ČR.
Pracovní list je pestrý a efektivně kombinuje jazykové dovednosti s historickými, literárními a ekonomickými tématy. Úkoly jsou jasně formulované a zaměřené na rozvoj čtenářské gramotnosti, rozšiřování slovní zásoby a schopnosti analyzovat texty i pracovat s tabulkami. Zadání podporují samostatné vyhledávání informací, porozumění odborným pojmům (například valorizace, deficit) a jejich aplikaci v různých jazykových i mezipředmětových souvislostech. Materiál přispívá k rozvoji schopnosti řešit problémy, neboť žáci identifikují otázky a hledají odpovědi na základě textu a dat v tabulkách, například doplňováním chybějících údajů či přiřazováním historických faktů. Úkoly zaměřené na antonyma, idiomy a význam slov pomáhají žákům formulovat přesné a srozumitelné odpovědi a zároveň obohacují jejich slovní zásobu. Práce ve dvojicích nebo skupinách, doporučená metodikou, podporuje spolupráci, vzájemnou pomoc a respektování názorů druhých, což rozvíjí komunikativní i sociální dovednosti žáků. Mezipředmětové vztahy jsou výrazné – žáci při plnění úkolů propojují znalosti z českého jazyka a literatury s dějepisem (historická data a souvislosti), občanskou výchovou (ekonomické principy a fungování důchodového systému) a matematikou (práce s tabulkou a čísly, pochopení velkých čísel a jejich zápisu). Díky přehledné struktuře a praktickému zaměření je pracovní list vhodný jak pro běžné vyučovací hodiny, tak pro přípravu na přijímací zkoušky.
Materiál nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.
Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025