Materiály do výuky základní vzdělávání Zprávy agenta Kixe pro výuku etické výchovy: Emoce (pro 8.–9. ročník)
Materiál do výuky

Zprávy agenta Kixe pro výuku etické výchovy: Emoce (pro 8.–9. ročník)

28. 7. 2025
Autor
PhDr. Pavel Motyčka, Ph.D.
Věková skupina
12—15 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

Ke klíčové kompetenci pochopení vlastních emocí a uplatnění strategií zvládání zátěže může dobře posloužit video, které v úvodu pracuje se senzibilizací žáků na dané téma. Nácviku citlivosti vůči vlastním citům a následně k empatii, tedy citlivosti k emocím a prožívání jiných lidí, poslouží video s anketou: Co jsou emoce? Scénky ve videu mohou být inspirací pro sehrávání podobných scének a nácviku vhodného chování. Závěrečná reflexe v kruhu s ostatními vede k všímání si svého prožívání v běžných i náročných situacích, uplatňuje základní postupy předcházení stresu, jeho zmírňování a vyhledání pomoci. V metodice k učebnici Etická výchova je pro učitele k danému tématu poskytnutá podpora v kapitole Komunikace citů. Podpora je i v metodice k videu Agent Kix v 5. dílu o komunikaci citů a emocí.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Metodika
2.39 MB
PDF
metodika-k-DVO-Eticka-vychova.pdf
Pracovní list
1.66 MB
PDF
Pracovni_listy_8_rocnik_w.pdf
Pracovní list
2.5 MB
PDF
Pracovni_listy_9_rocnik_w.pdf
Vzdělávací modul
20.84 MB
PDF
Ucebnice_8-9_rocnik_w.pdf
Metodika
19.77 MB
PDF
Metodika_8-9_rocnik_w.pdf
Odkazy materiálu

Licence

Pozor, tento materiál je publikován pod jinou než standardní licencí. Více se o podmínkách licence dozvíte zde.

Obsahuje
5x
PDF
Komentář recenzenta

Ke klíčové kompetenci pochopení vlastních emocí může dobře posloužit video, které v úvodu pracuje se senzibilizací žáků na téma pochopení vlastních emocí. Následně si v diskuzním kruhu můžete doplnit téma o vlastní postřehy, které k emocím má učitel a jeho žáci. Diskuze vede k poznání, že druzí mají podobné emoce a hledání cesty, jak s nimi pracovat.

Scénky ve videu ukazují, že je důležité mít vedle sebe někoho, s kým si můžeme o emocích povídat. Učitel učí, jak uplatnit strategie zvládání zátěže a řešení náročných situací, včetně vyhledání pomoci. Existují různé strategie, jak s emocemi pracovat, a je dobré si s někým o svém strachu promluvit.

Na příkladu scénky rodinné večeře je ukázáno, že emoce jsou nakažlivé, snadno se přenáší na druhé. S žáky je vedena diskuze, například: Co všechno může vyvolat pozitivní emoce? Co může přinést hněv? Jak se krotí hněv? Umíte se „přeladit“? Na tuto diskuzi mohou žáci navázat při práci ve skupinkách. Jejich úkolem je zapsat, jaké emoce ve scénce poznali u jednotlivých členů rodiny. V rámci Klíčové kompetence – rozšiřuje okruh vztahů – učitel cíleně reaguje na rizikové chování žáků a žáci sdílí své zájmy, emoce a názory s ostatními členy třídního kolektivu.

V rámci Klíčové kompetence – rozšiřuje okruh vztahů – učitel cíleně reaguje na rizikové chování žáků a žáci sdílí své zájmy, emoce a názory s ostatními členy třídního kolektivu.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Vazby na další materiály:

Druh interaktivity:

kombinované

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

12—15

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

celá třída, skupina žáků, jednotliví žáci

Rozsah výuky:

několik tematických celků

Využití v rámci vyučovací hodiny:

procvičování, motivace, nové učivo

Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.

Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.