- Předškolní vzdělávání
- Základní vzdělávání
- Základní umělecké vzdělávání
- Speciální vzdělávání
- Gymnaziální vzdělávání
- Odborné vzdělávání
- Jazykové vzdělávání
- Neformální vzdělávání
Zeměpisné souřadnice
Materiál byl publikován 28. 05. 2019 a od té doby byl 5632× zobrazen.
Hodnocení materiálu
Hodnocení týmu rvp.cz

Hodnocení uživatelů
počet hodnocení: 1.
Statistika hodnocení





Jak citovat
Licence

Všechny Digitální učební materiály jsou publikovány pod licencí Creative Commons.
Anotace | Materiál vznikl jako jeden z výstupů týmu geografie projektu Didaktika – Člověk a příroda A (http://didaktika.zcu.cz/). Autoři materiálu si kladou za cíl překonat problémy spojené s výukou tématu Zeměpisné souřadnice, které byly zjištěny od učitelů napříč Českou republikou. |
---|---|
Autor | Mgr. Václav Duffek (Autor), RNDr. Václav Stacke, Ph.D. (Autor), Mgr. Markéta Pluháčková, Ph.D. (Autor) |
Jazyk | Čeština |
Očekávaný výstup | používá s porozuměním základní geografickou, topografickou a kartografickou terminologiidalší materiály k tomuto očekávanému výstupu » |
Speciální vzdělávací potřeby | - žádné - |
Klíčová slova | určování polohy na Zemi, zeměpisné souřadnice, zeměpisná šířka, zeměpisná délka |
Druh učebního materiálu | Pracovní list |
Druh interaktivity | Aktivita |
Cílová skupina | Žák |
Stupeň a typ vzdělávání | základní vzdělávání – druhý stupeň |
Typická věková skupina | 12 - 15 let |
Celková velikost | 5,08 MB |
Vazby na ostatní materiály |
|
V případě pochybností o aktuálnosti či funkčnosti příspěvku využijte tlačítko „Napište nám“.
Napište nám
|
Soubory materiálu
Do Úložiště jsou přijímány pouze materiály v běžně používaných formátech, ke kterým existují volně stažitelné prohlížeče.
Název souboru | Popis | Typ souboru | Velikost |
---|
stáhnout | Prázdná-mapa-pro-alternativu.png | Prázdná mapa pro alternativu | ![]() | 427,54 kB |
stáhnout | Těžší-mapa-pro-žáka-A.png | Těžší mapa pro žáka A | ![]() | 1,07 MB |
stáhnout | Těžší-mapa-pro-žáka-B.png | Těžší mapa pro žáka B | ![]() | 1,07 MB |
stáhnout | Těžší-prázdná-mapa-pro-alternativu.png | Těžší prázdná mapa pro alternativu | ![]() | 1,06 MB |
stáhnout | Náhled | Varianty-na-bingo.xlsx | Vytvořené kombinace hry BINGO | ![]() | 11,37 kB |
stáhnout | mapa_zak_A.png | Mapa pro žáka A | ![]() | 430,97 kB |
stáhnout | mapa_zak_B.png | Mapa pro žáka B | ![]() | 431,20 kB |
stáhnout | Náhled | metodicky_list_zemepisne_souradnice_motivace.docx | Zeměpisné souřadnice – motivace (metodický list) | ![]() | 68,33 kB |
stáhnout | Náhled | pracovni_list1_zak_A_.docx | Pracovní list pro žáka A | ![]() | 129,56 kB |
stáhnout | Náhled | pracovni_list1_zak_B_.docx | Pracovní list pro žáka B | ![]() | 125,40 kB |
stáhnout | Náhled | prezentace1_doprovod_vykladu_aktivity2.pptx | Doprovodná prezentace vysvětlující princip hry | ![]() | 258,84 kB |
Komentáře
vloženo: 03. 06. 2019, 15:18:15
Vážený pane kolego,
děkujeme za zpětnou vazbu. K Vaší připomínce, výstup je součástí rozsáhlejšího modulu, ve kterém je problematika identifikace souřadnic na glóbu také řešena. Zbytek materiálů bude postupně nahráván, aby bylo možno naplnit i výše zmíněné cíle.
Za kolektiv autorů
s pozdravem
Václav Duffek
Přidat komentář
Vkládat komentáře může pouze registrovaný uživatel.
vloženo: 29. 05. 2019, 10:48:36
Velmi pěkná a propracovaná aktivita na úvod tématu, které není snadné. Hodnotím vysoce. Mám jen jednu drobnou kritickou poznámku. V metodickém listu autoři uvádějí jako jeden z cílů (cituji):
- Žák dokáže poledníky a rovnoběžky identifikovat na glóbu i v mapách různého zobrazení a dokáže s pomocí mapy nebo glóbu určit hodnoty libovolných rovnoběžek a poledníků.
Tento cíl je skutečným problémem. Žáci pojmu souřadnice v rovině, a na jednoduché mapě světa ve válcovém zobrazení rozumějí. Jiné je to však pokud přejdeme k „reálným“ mapám v Atlase světa. Tam je ruší příliš mnoho věcí a odečítání souřadnic i prostá orientace se pro ně stává nesnadnou. Tím se však materál vůbec nezabývá a tento cíl jím tedy nemůže být plněn.