Statistika

Materiál byl publikován 28. 05. 2019 a od té doby byl 1898× zobrazen.

Další materiály
Hodnocení materiálu

Hodnocení materiálu

Hodnocení týmu rvp.cz
Naše hodnocení – 5/5
Hodnocení uživatelů
 
Průměrné hodnocení: 5,
počet hodnocení: 1.
Hodnotit materiály mohou pouze registrovaní uživatelé.
Statistika hodnocení
hodnocení: 5 1 uživatel hodnocení: 4 zatím nikdo hodnocení: 3 zatím nikdo hodnocení: 2 zatím nikdo hodnocení: 1 zatím nikdo
 
Doporučit materiál

Jak citovat

DUFFEK, Václav. Zeměpisné souřadnice. Metodický portál : Digitální učební materiály [online]. 28. 05. 2019, [cit. 2019-12-14]. Dostupný z WWW: <https://dum.rvp.cz/materialy/zemepisne-souradnice-3.html>. ISSN 1802-4785.

Licence

Creative Commons License

Všechny Digitální učební materiály jsou publikovány pod licencí Creative Commons.

Identifikátor materiálu 31354
Anotace

Materiál vznikl jako jeden z výstupů týmu geografie projektu Didaktika – Člověk a příroda A (http://didaktika.zcu.cz/). Autoři materiálu si kladou za cíl překonat problémy spojené s výukou tématu Zeměpisné souřadnice, které byly zjištěny od učitelů napříč Českou republikou.

Autor

Mgr. Václav Duffek (Autor), RNDr. Václav Stacke, Ph.D. (Autor), Mgr. Markéta Pluháčková, Ph.D. (Autor)

Jazyk Čeština
Očekávaný výstup

používá s porozuměním základní geografickou, topografickou a kartografickou terminologiidalší materiály k tomuto očekávanému výstupu »

Speciální vzdělávací potřeby - žádné -
Klíčová slova

určování polohy na Zemi, zeměpisné souřadnice, zeměpisná šířka, zeměpisná délka

Druh učebního materiálu Pracovní list
Druh interaktivity Aktivita
Cílová skupina Žák
Stupeň a typ vzdělávání základní vzdělávání – druhý stupeň
Typická věková skupina 12 - 15 let
Celková velikost 5,08 MB
Vazby na ostatní materiály
Je součástí
     

    Soubory materiálu

    V tomto seznamu se zobrazují soubory tvořící samotný učební materiál.
    Do Úložiště jsou přijímány pouze materiály v běžně používaných formátech, ke kterým existují volně stažitelné prohlížeče.
     
     Název souboruPopisTyp souboruVelikost
    stáhnout Prázdná-mapa-pro-alternativu.pngPrázdná mapa pro alternativuObrázek ve formátu PNG Obrázek ve formátu PNG427,54 kB
    stáhnout Těžší-mapa-pro-žáka-A.pngTěžší mapa pro žáka AObrázek ve formátu PNG Obrázek ve formátu PNG1,07 MB
    stáhnout Těžší-mapa-pro-žáka-B.pngTěžší mapa pro žáka BObrázek ve formátu PNG Obrázek ve formátu PNG1,07 MB
    stáhnout Těžší-prázdná-mapa-pro-alternativu.pngTěžší prázdná mapa pro alternativuObrázek ve formátu PNG Obrázek ve formátu PNG1,06 MB
    stáhnoutNáhledVarianty-na-bingo.xlsxVytvořené kombinace hry BINGOTabulka Microsoft Excel Tabulka Microsoft Excel11,37 kB
    stáhnout mapa_zak_A.pngMapa pro žáka AObrázek ve formátu PNG Obrázek ve formátu PNG430,97 kB
    stáhnout mapa_zak_B.pngMapa pro žáka BObrázek ve formátu PNG Obrázek ve formátu PNG431,20 kB
    stáhnoutNáhledmetodicky_lis­t_zemepisne_sou­radnice_motiva­ce.docxZeměpisné souřadnice – motivace (metodický list)Dokument Microsoft Word Dokument Microsoft Word68,33 kB
    stáhnoutNáhledpracovni_list1_zak_A_­.docxPracovní list pro žáka ADokument Microsoft Word Dokument Microsoft Word129,56 kB
    stáhnoutNáhledpracovni_list1_zak_B_­.docxPracovní list pro žáka BDokument Microsoft Word Dokument Microsoft Word125,40 kB
    stáhnoutNáhledprezentace1_do­provod_vykladu_ak­tivity2.pptxDoprovodná prezentace vysvětlující princip hryPrezentace Microsoft Powerpoint Prezentace Microsoft Powerpoint258,84 kB
    Stáhnout komentáře materiálu jako RSS kanál

    Komentáře

     
    1. autor: Petr Tišl
    vloženo: 29. 05. 2019, 10:48:36

    Velmi pěkná a propracovaná aktivita na úvod tématu, které není snadné. Hodnotím vysoce. Mám jen jednu drobnou kritickou poznámku. V metodickém listu autoři uvádějí jako jeden z cílů (cituji):

    -         Žák dokáže poledníky a rovnoběžky identifikovat na glóbu i v mapách různého zobrazení a dokáže s pomocí mapy nebo glóbu určit hodnoty libovolných rovnoběžek a poledníků.

    Tento cíl je skutečným problémem. Žáci pojmu souřadnice v rovině, a na jednoduché mapě světa ve válcovém zobrazení rozumějí. Jiné je to však pokud přejdeme k „reálným“ mapám v Atlase světa. Tam je ruší příliš mnoho věcí a odečítání souřadnic i prostá orientace se pro ně stává nesnadnou. Tím se však materál vůbec nezabývá a tento cíl jím tedy nemůže být plněn.

    2. autor: Mgr. Václav Duffek
    vloženo: 03. 06. 2019, 15:18:15

    Vážený pane kolego,

    děkujeme za zpětnou vazbu. K Vaší připomínce, výstup je součástí rozsáhlejšího modulu, ve kterém je problematika identifikace souřadnic na glóbu také řešena. Zbytek materiálů bude postupně nahráván, aby bylo možno naplnit i výše zmíněné cíle.

    Za kolektiv autorů
    s pozdravem
    Václav Duffek

    Přidat komentář

    Vkládat komentáře může pouze registrovaný uživatel.