Výpočet neznámé veličiny

Statistika

Materiál byl publikován 07. 03. 2013 a od té doby byl 2871× zobrazen.

Další materiály
Hodnocení materiálu

Hodnocení materiálu

Hodnocení týmu rvp.cz
Naše hodnocení – 1/5
Hodnocení uživatelů
 
Průměrné hodnocení: 1,
počet hodnocení: 1.
Hodnotit materiály mohou pouze registrovaní uživatelé.
Statistika hodnocení
hodnocení: 5 zatím nikdo hodnocení: 4 zatím nikdo hodnocení: 3 zatím nikdo hodnocení: 2 zatím nikdo hodnocení: 1 1 uživatel
 
Doporučit materiál

Jak citovat

HANZELÍN, Zdeněk. Výpočet neznámé veličiny. Metodický portál : Digitální učební materiály [online]. 07. 03. 2013, [cit. 2019-11-17]. Dostupný z WWW: <https://dum.rvp.cz/materialy/vypocet-nezname-veliciny.html>. ISSN 1802-4785.

Licence

Creative Commons License

Všechny Digitální učební materiály jsou publikovány pod licencí Creative Commons.

Identifikátor materiálu 39617
Anotace

Některým žákům dělá problém vypočítat neznámou veličinu z fyzikálního vzorce. Prezentace slouží jako pomůcka k rychlému a bezpečnému určení neznámé veličiny. Část prezentace slouží k procvičování získaných znalostí.

Autor

Zdeněk Hanzelín (Autor)

Jazyk Čeština
Očekávaný výstup

využívá s porozuměním vztah mezi výkonem, vykonanou prací a časemdalší materiály k tomuto očekávanému výstupu »

Speciální vzdělávací potřeby - žádné -
Klíčová slova

fyzikální veličina, vzorec

Druh učebního materiálu Prezentace
Druh interaktivity Aktivita
Cílová skupina Žák
Stupeň a typ vzdělávání základní vzdělávání – druhý stupeň
Typická věková skupina 12 - 15 let
Celková velikost 411,01 kB
 

Soubory materiálu

V tomto seznamu se zobrazují soubory tvořící samotný učební materiál.
Do Úložiště jsou přijímány pouze materiály v běžně používaných formátech, ke kterým existují volně stažitelné prohlížeče.
 
 Název souboruPopisTyp souboruVelikost
stáhnoutNáhledVypocet_nezna­me_veliciny.odpPrezentaceOpenDocument prezentace OpenDocument prezentace25,99 kB
stáhnoutNáhledVypocet_nezna­me_veliciny.pptPrezentacePrezentace Microsoft Powerpoint Prezentace Microsoft Powerpoint385,02 kB
Stáhnout komentáře materiálu jako RSS kanál

Komentáře

 
1. autor: Mgr Václav Votruba
vloženo: 18. 03. 2013, 09:51:11

To je tragedie. Tak může vyučovat fyziku popuze člověk, který neví, proč se děti fyzice učí. Mohou se podle vzoru naučit řešit rovnice, ale nepochopí fyzikální podstatu jevů. Tudy cesta nevede.

2. autor: Zdeněk Hanzelín
vloženo: 18. 03. 2013, 23:31:14

Na pochopení fyzikální podstaty jevů slouží školní pokusy a příklady z praxe.Ze své zkušenosti jsem poznal, že žáci nedokáží vypočítat veličiny ze vztahu, protože neumí rovnice. Dum slouží jako pomůcka, jak vypočítat různé veličiny z daných vzorců.Je pravda, když nepochopí podstatu jevu a nezná značky veličin, nedokáže si sestrojit pomocný trojúhelník a pak může mít jakoukoliv pomůcku a příklad nevyřeší.

3. autor: Mgr Václav Votruba
vloženo: 15. 02. 2014, 13:42:54

Přesto je to tragedie tímto způsobem učit. Cílem není práce se vzorečky, cílem je pochopení podstaty jevů.

4. autor: Martin Krynický
vloženo: 16. 02. 2014, 21:25:35

Tento DUM slouží jako pomůcka, která odnaučí žáky přemýšlet. Princip nejjednoduších ekvivalentních úprav není o nic složitější než odvozování vzorečků z trojúhelníčků, má dvě základní výhody: dává smysl a je použitelný obecně. Trojúhelníčky žáky učí, že existuje nějaká forma, do které se záhadným způsobem nasypají písmenka a stejně záhadným způsobem z ní padají vzorečky. Žáci pak trojúhelníčky rádi používají na cokoliv – třeba vzorečky se sčítáním. Používáním trojúhelníčků poškozujete základní cíl výuky fyziky: vést žáky k logickému a přemýšlivému pohledu na okolní svět. Tímto způsobem se žáci nenaučí ani řešit rovnice, ani pracovat ze vzorečky, naučí se, že fyzika nedává smysl a že je to tak má být. A to je ŠPATNĚ!!!! Než takhle, to už radši bez vzorečků.

5. autor: Miroslav Melichar
vloženo: 17. 02. 2014, 23:06:10

Kritici DUMu mají do jisté míry pravdu. Na druhé straně si nemyslím, že pan kolega Hanzelín je učitel, který vnímá výuku fyziky povrchně. Je autorem obdivuhodného počtu DUMů, mezi kterými nenajdeme ani sbírku Černých Petrů na různá témata, ani sérii soutěží Riskuj. Tím naznačuji, že je spousta DUMů, které odnaučují přemýšlet a které prošly bez podobné kritiky. 

POmocný 3-úhelník třeba o Ohmova zákona jsem zažil jako žák i já. Nezkazil mě a myslím, že mě moc neoslovil. Některému z mých spolužáků možná pomáhal. Nemůžeme ode všech žáků čekat hlubší pochopení podstaty, tohle je pomoc pro ty slabší. Myslím, že by to mělo dát žákům najevo, že ti lepší by měli vnímat, že tohle je trošku pod jejich úroveň, že by tomu měli více rozumět. Druhá stránka věci je, že ani použití ekvivalentní úpravy neznamená vždy pochopení – při převedení z jedné strany rovnice (vzorečku) na druhou píšeme místo lomeno krát (a místo + pak -). 

Dlouhodobě kritizuji problematické DUMy z chemie. Autoři na kritiku nereagují vůbec nebo se urazí. Tak zůstává třeba chybné tvrzení v DUMu o vzácných plynech, že kapalné helium je supravodivé. Paní autorka, která učí žáky G vzorce a názvy neexistujících sloučenin, mi odpoví, že při výuce názvosloví nebere ohled na reálnou existenci sloučeniny. Kde je tady pochopení podstaty?

Z těchto hledisek beru kritizovaný DUM jako upřímnou snahu nabídnout některým žákům alternativní možnost zvládnutí základních výpočtů. 

Přidat komentář

Vkládat komentáře může pouze registrovaný uživatel.