S pomocí učitele se děti naučí převádět roky na století a tisíciletí. Pracovní list obsahuje několik druhů převodních cvičení, která dětem pomohou učivo pochopit.
Děkuji za výbornou pomůcku, ale napřed bude třeba odstranit závažné nedostatky. Náš (křesťanský) kalendář nezačíná rokem 0. Odkazuji na stránku: http://www.vesm…?CID=503 . Je zde pěkně vysvětleno, jak je to s tím počítáním.
K pomůcce: na číselné ose dole bych tu nulu z praktických (matematických) důvodů nechala. Ale v úlohách nahoře bude třeba všechna čísla zvětšit o 1. Např.: 1-100 po Kr. = 1. století, 101-200 po Kr. = ..., 100 př. Kr.-1 př. Kr.= 1. století př. Kr....atd.
Po přečtení článku ve Vesmíru musím konstatovat, že to, jestli zahajujeme kalendář rokem 0 či 1 mi přijde formalita a ne závažný nedostatek. Důležité je, aby žáci tušili co je to patnácté století.
Nesouhlasím s tím, že jestli zahajujeme kalendář rokem 0 či 1 je formalita.
Žáky ve škole učíme počítání kalendáře podle historického letopočtu. V tomto letopočtu rok nula není (po roce 1 před Kr. následuje rok 1 po Kr.) Z toho důvodu je materiál STOLETÍ A TISÍCILETÍ.doc nesprávný a neměl být recenzentem puštěn a je nutné jej přepracovat.
Tím, že dětem tvrdíme, že 0 - 99 po Kr. je 1. století a že 1500 - 1599 po Kr. je 16. století se na nich podepisujeme, a proto až jednou v nějaké vědomostní soutěži označí rok 1500 jako 1. rok 16. století (1500 je posledním rokem 15. století), tak spláčou nad výsledkem.
Na závěr chci znovu zdůraznit, že děti učíme historický letopočet a ne astronomický.
Ano, pane kolego Hopfingře, skutečně cílem výuky a výchovy nejsou znalosti pro soutěže, ale naučit děti, hledat pravdu a dobro. A nemůžeme začít bagatelizováním pravdy. (Skutečně tato neznalost nenapáchala snad větších škod, než že novináři pletli hlavy lidem v roce 2000 tím, které je vlastně století a tisíciletí, ale když víme, co je dobré, bylo by vysoce nesprávné a neprofesionální to žákům neříci. K tomu Vám přeji hodně odvahy.)
Vážená paní kolegyně Trunečková,
souhlasím s tím, že cílem výuky a výchovy nejsou znalosti pro soutěže.
V mém komentáři jsem pouze vyjádřil údiv nad tím, jak mohl být schválen recenzentem materiál, který je evidentně nesprávný. Jestliže chceme pracovat se správnými fakty, tak nelze dětem předložit, že 0 – 99 po Kr. je 1. století, když správně má být uvedeno 1 – 100 po Kr. je 1. století.
Zmatky okolo roků 1999, 2000 (poslední rok 20. století) a 2001 (první rok 21. století) byly vyvolány neznalostí či podceňováním faktu, že v historickém letopočtu rok nula není (po roce 1 před Kr. následuje rok 1 po Kr.).
Váš komentář
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.