Statistika

Materiál byl publikován 21. 11. 2008 a od té doby byl 7285× zobrazen.

Další materiály
Hodnocení materiálu

Hodnocení materiálu

Hodnocení týmu rvp.cz
Naše hodnocení – 1/5
Hodnocení uživatelů
Materiál zatím nebyl hodnocen.
Hodnotit materiály mohou pouze registrovaní uživatelé.
 
Doporučit materiál

Jak citovat

KRŮŽELOVÁ, Markéta. Století a tisíciletí. Metodický portál : Digitální učební materiály [online]. 21. 11. 2008, [cit. 2019-12-07]. Dostupný z WWW: <https://dum.rvp.cz/materialy/stoleti-a-tisicileti.html>. ISSN 1802-4785.

Licence

Creative Commons License

Všechny Digitální učební materiály jsou publikovány pod licencí Creative Commons.

Identifikátor materiálu 55637
Anotace

S pomocí učitele se děti naučí převádět roky na století a tisíciletí. Pracovní list obsahuje několik druhů převodních cvičení, která dětem pomohou učivo pochopit.

Autor

Mgr. Markéta Krůželová (Autor)

Jazyk Čeština
Očekávaný výstup

orientuje se na časové ose a v historické mapě, řadí hlavní historické epochy v chronologickém sledudalší materiály k tomuto očekávanému výstupu »

Speciální vzdělávací potřeby - žádné -
Klíčová slova

století, tisíciletí, letopočet, časová přímka

Druh učebního materiálu Pracovní list
Druh interaktivity Aktivita
Cílová skupina Žák
Stupeň a typ vzdělávání základní vzdělávání – druhý stupeň
Typická věková skupina 12 - 15 let
Celková velikost 46,90 kB
 

Soubory materiálu

V tomto seznamu se zobrazují soubory tvořící samotný učební materiál.
Do Úložiště jsou přijímány pouze materiály v běžně používaných formátech, ke kterým existují volně stažitelné prohlížeče.
 
 Název souboruPopisTyp souboruVelikost
stáhnoutNáhledSTOLETI_A_TISI­CILETI.odtStoletí a tisíciletíOpenDocument textový dokument OpenDocument textový dokument14,65 kB
stáhnoutNáhledSTOLETÍ A TISÍCILETÍ.docStoletí a tisíciletíDokument Microsoft Word Dokument Microsoft Word32,26 kB
Stáhnout komentáře materiálu jako RSS kanál

Komentáře

 
1. autor: Mgr. Lenka Trunečková
vloženo: 05. 02. 2009, 10:57:51

Děkuji za výbornou pomůcku, ale napřed bude třeba odstranit závažné nedostatky. Náš (křesťanský) kalendář nezačíná rokem 0. Odkazuji na stránku: http://www.vesmir.cz/clanek.php3?CID=503 . Je zde pěkně vysvětleno, jak je to s tím počítáním. K pomůcce: na číselné ose dole bych tu nulu z praktických (matematických) důvodů nechala. Ale v úlohách nahoře bude třeba všechna čísla zvětšit o 1. Např.: 1–100 po Kr. = 1. století, 101–200 po Kr. = …, 100 př. Kr.-1 př. Kr.= 1. století př. Kr…atd.

2. autor: Petr Hopfinger
vloženo: 09. 02. 2009, 16:27:30

Po přečtení článku ve Vesmíru musím konstatovat, že to, jestli zahajujeme kalendář rokem 0 či 1 mi přijde formalita a ne závažný nedostatek. Důležité je, aby žáci tušili co je to patnácté století.

3. autor: Ing. Jan Syblík
vloženo: 17. 02. 2009, 10:37:47

Nesouhlasím s tím, že jestli zahajujeme kalendář rokem 0 či 1 je formalita.

Žáky ve škole učíme počítání kalendáře podle historického letopočtu. V tomto letopočtu rok nula není (po roce 1 před Kr. následuje rok 1 po Kr.) Z toho důvodu je materiál STOLETÍ A TISÍCILETÍ.doc nesprávný a neměl být recenzentem puštěn a je nutné jej přepracovat.

Tím, že dětem tvrdíme, že 0 – 99 po Kr. je 1. století a že 1500 – 1599 po Kr. je 16. století se na nich podepisujeme, a proto až jednou v nějaké vědomostní soutěži označí rok 1500 jako 1. rok 16. století (1500 je posledním rokem 15. století), tak spláčou nad výsledkem.

Na závěr chci znovu zdůraznit, že děti učíme historický letopočet a ne astronomický.

4. autor: Petr Hopfinger
vloženo: 22. 02. 2009, 22:11:27

Kolego Styblíku, faktograficky máte pravdu. Jen nevím, jestli by výstupem výuky měla být schopnost odpovídat ve vědomostních soutěžích.

5. autor: Mgr. Lenka Trunečková
vloženo: 23. 02. 2009, 08:55:03

Ano, pane kolego Hopfingře, skutečně cílem výuky a výchovy nejsou znalosti pro soutěže, ale naučit děti, hledat pravdu a dobro. A nemůžeme začít bagatelizováním pravdy. (Skutečně tato neznalost nenapáchala snad větších škod, než že novináři pletli hlavy lidem v roce 2000 tím, které je vlastně století a tisíciletí, ale když víme, co je dobré, bylo by vysoce nesprávné a neprofesionální to žákům neříci. K tomu Vám přeji hodně odvahy.)

6. autor: Ing. Jan Syblík
vloženo: 23. 02. 2009, 10:50:37

Vážená paní kolegyně Trunečková, souhlasím s tím, že cílem výuky a výchovy nejsou znalosti pro soutěže.

V mém komentáři jsem pouze vyjádřil údiv nad tím, jak mohl být schválen recenzentem materiál, který je evidentně nesprávný. Jestliže chceme pracovat se správnými fakty, tak nelze dětem předložit, že 0 – 99 po Kr. je 1. století, když správně má být uvedeno 1 – 100 po Kr. je 1. století.

Zmatky okolo roků 1999, 2000 (poslední rok 20. století) a 2001 (první rok 21. století) byly vyvolány neznalostí či podceňováním faktu, že v historickém letopočtu rok nula není (po roce 1 před Kr. následuje rok 1 po Kr.).

Přidat komentář

Vkládat komentáře může pouze registrovaný uživatel.