Žáci pomocí dvou senzorů síly zkonstruují model mostu (či zvedáku).
Zjistí, že součet sil, které působí na oba pilíře, je roven tíhové síle
závaží (auta). Materiál obsahuje metodický list popisující daný fyzikální pokus, pracovní list pro žáka a vyplněný pracovní list pro učitele. Tento materiál vznikl pod patronátem společnosti ŠKODA AUTO v rámci projektu EDU – přiváží ŠKODA AUTO (sites.google.com/aisis.cz/skoda-edu), jehož cílem je pomoci učitelům fyziky učit názorněji a zábavněji.
V článku se používá pojem "tíhová síla". Tíhová síla je ovšem výslednice gravitační síly a setrvačné síly působící na těleso v neinerciální vztažné soustavě (např. v soustavě spojené s povrchem Země). Tíhová síla tudíž působí na tělěso! V článku se však mluví o působení tělesa (auta) na podložku (zde na povrch mostu). To však není tíhová síla, ale tíha tělesa! Tíha tělesa je totiž síla, jíž těleso působí na podložku či na závěs v gravitačním poli v inerciální vztažné soustavě.
Mimochodem ve výuce fyziky na ZŠ se pojem tíhové síly nezavádí, pracuje se tu pouze s pojmem gravitační síly.
Doporučuji také nepoužívat formulaci typu "těleso váží 1 tunu", ale "těleso má hmotnost 1 tunu". Např. kosmonauté v kosmické lodi obíhající kolem Země neváží nic (nemají žádnou tíhu, jsou v beztížném stavu), ale stále mají hmotnost!
Článek bych proto doporučoval upravit.
3 z 5
Váš komentář
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.