Materiál obsahuje zamyšlení nad významem reklamy v současném světě a popis konkrétního pokusu zjišťujícího souvislost mezi reklamovanými výrobky a jejich kvalitou.
aktivita se mi celkem líbí, nevím, zda se jedná o přímou vazbu na mediální sdělení, ale pracujete v závěru i s porovnáním marketingových kampaní a subjektivní kvality inzerovaného produktu, takže v pořádku (vytváření názoru na manipulativní komunikaci je součástí ČJL a 1. stupni), podle mého soudu je to hraniční téma spíše s oborem výchova k občanství na 2. stupni: kriticky přistupuje k mediálním informacím, vyjádří svůj postoj k působení propagandy a reklamy na veřejné mínění a chování lidí.
Upozorňuji, že nástrojem marketingu je sice reklama, ale sloveso popisující činnost zadavatele reklamní kampaně rozhodně není "reklamovat". Doporučuji v pracovním listu nahradit za: inzerovat, prosazovat na trhu prostřednictvím reklamy nebo podobně.
Hledat něco na internetu nemusí být snadné - zkusil jsem zadat úkol najít definici čokolády a čokoládové pochoutky žákům 1.r. gymnázia (tedy 15-16 let) a nepovedlo se jim to. Našli, že čokoláda má mít nad 35 % kakaa. Namítl jsem, že je také bílá čokoláda. Když jsem jim poradil, že je rozdíl v tuku, tak odhadovali, že je ho v čokoládě méně nebo je kvalitnější - sami ale nezjistili, že to má být u čokolády čisté nebo skoro čisté kakaové máslo. Zvláště mladším dětem tedy asi bude třeba poradit kde hledat a co hledat. Nebo to zvládají lépe?
Vážení páni kolegové,
zdá se mi, že poněkud odbíháte od tématu. Účelem mého materiálu bylo poukázat na vliv reklamy na jednoduchém pokusu týkajícím se nejdostupnější pochutiny mezi dětmi. Zde si můžou opravdu vyzkoušet, jak se věci mají... Pokud tento pokus vyvolal diskuzi na akademické úrovni, je to jen dobře... Co se týče připomínky p.Koubka, tak s ní souhlasím, sloveso "reklamují" souvisí s reklamací(chybička se vloudila). K připomínce p.Melichara - Podle EU má čokoláda obsahovat nejméně 35% pevných složek kakaa. Pokud je jich méně, nesmí být nazývána čokoládou, ale čokoládovou pochoutkou, někdy také polevou. Bílá čokoláda je cukrářský výrobek založený na kakaovém másle bez pevných kakaových složek atd. Ale to už jsme někde úplně jinde... A hledání na internetu? Úkol je to sice náročnější, ale nutí žáky k většímu poznání a překážky jsou k tomu, aby se překonávaly. Vždy je tu pak učitel, který poradí...
R. Nogolová
Paní kolegyně, ve Vašem materiálu je napsáno: "Najděte na internetu informace o rozdílu mezi čokoládou a čokoládovou pochoutkou." Jsme někde úplně jinde?
Ještě mě napadá, že stojí za to zdůraznit hlavní rozdíl a neodvolávat se ani na EU: čokoládové pochoutky jsou zpravidla jasně nezdravé, protože mnohdy obsahují vysloveně nezdravé tuky (s vysokým obsahem transkyselin).
Přikláním se k názorům pánů a dodávám: "studování údajů" z obalů čokolád a doporučované vyhledávání informací zabere spoustu času. Přímá aktivita související s vybraným výstupem je minimální. Je opravdu nutné zařazovat práci s internetem do podobných učebních materiálů jen proto, že je jakýmsi trendem? Je velmi pohodlné a „inovativní“ napsat „vyhledejte“, ale když žáci neví kde? Zadala jsem do vyhledavačů (i do encyklopedických) „čokoládová pochoutka“. Vyhledané odkazy zprvu nevedly k potřebným informacím. Nebylo by lepší k naplňování zvoleného výstupu např. diskutovat, zkusit dramatizaci, vytvořit nebo porovnávat vytvořené reklamní slogany? A chceme-li opravdu práci s informacemi zařadit, nepřiblížíme dětem, kde mají hledat, zvlášť jsou-li to žáci ve věku 10 – 12 let? O to asi panu Melicharovi šlo. Myslím si, že postupoval správně a jistě svou připomínku nemyslel nijak zle. Jak sám píše, jeho studenti vyhledali poměr kakaa v čokoládě - proč tedy ta připomínka autorky o obsahu kakaa podle EU?
P.S.: A prosím, promiňte mi. Ne každá "diskuse na akademické úrovni", jak píšete, je lichotivá pro autora. Pokud to takto Vámi bylo myšleno. H. Řehoutová
Vaše hodnocení
Ohodnoťte hvězdičkami:
Váš komentář
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
NOGOLOVÁ, Renata. Která je ta nej.... Metodický portál: Materiály do výuky [online]. 23. 11. 2010, [cit. 2023-03-30]. Dostupný z WWW: <https://dum.rvp.cz/materialy/ktera-je-ta-nej.html>. ISSN 1802-4785.