Pracovní list o básníkovi J. Seifertovi. Žáci se v úvodu seznámí s tímto významným autorem, v pracovní části prověří své znalosti a zamyslí se nad známou básní. Na závěr mají za úkol diskutovat o problematice samizdatu. Doporučuji pro starší žáky (gymnázium).
Žák v textu netřídí a nevyhodnocuje, jak stojí v očekávaném oborovém výstupu, ale podle mého jen nachází informace...
Popřípadě využívá informace jiných oborů (Nobelova cena) - ne že by to bylo úplně špatně, ale měli bychom mít ambici, aby žák k textům (!!) přistupoval kreativněji, aby skutečně musel vyhledávat, srovnávat, třídit a vyhodnocovat informace. Jediný osobnější přístup zde umožňuje úkol, jaký měl básník vztah k mamince. Zase ale, zadal bych, dokaž to přímo v textu, jak by se to dalo říci jinak, proč je text melodicky a rytmicky vydán zrovna takto, proč ty něžné slovní a zvukové hříčky, srovnej s jinými (Halas, Zahradníček)...
Diskuse o samizdatu by byla príma, kdyby žák měl k dispozici (ale to už jdu nad rámec tohoto materiálu) výstřižky z tehdejšího oficiálního tisku (třeba), odborný historický text a například ukázku jiných samizdatů (Pavla Zajíčka; pak by měl opravdu "o čem" diskutovat). Toť jen několik didaktických námětů, jak aktivitu rozvinout a navázat :-)
Petr Koubek
Dobrý den, musím se přidat k připomínce Petra Koubka. Skutečně bychom u studentů gymnázia měli jít dál, než jen k vyhledávání dat či data v textu. Ono to slovo "kriticky" ve znění očekávaného výstupu není jen tak, předznamenává nějaký kognitivní proces v žákově šedé kůře mozkové...
Váš komentář
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.