Osamělost a vyloučení ze sociálních vztahů ve stáří se napříč globalizovanými společnostmi stává čím dál více diskutovaným tématem jak na úrovni politik a budoucích plánů institucí, tak na úrovni lidských individuálních strategiích. Předkládané modelové lekce otevírají toto téma a seznamují studenty s problematikou osamělosti ve stáří, rolí sociálních vztahů ve společnosti a rizikových faktorů, které k osamělosti (nejen) ve stáří mohou vést. Lekce si dávají za cíl integrovat nejnovější vědecké poznatky z oblasti sociální gerontologie do školských osnov a vytvořit tak prostor pro podporu potenciální brzké intervence pocitům osamění a aktivizaci mezigeneračního dialogu a empatie. Jednotlivá cvičení se tak v souladu se záměry lekcí soustředí na definici a vyjednávání hranic konceptů samoty a osamění, jejich možné příčiny, rizikové faktory, které k nim mohou vést, a komunikační strategie, které jim předchází či je řeší. Lekce představují osamělost jako univerzální lidskou zkušenost, která není omezena věkem, ačkoliv se ve větší míře spojuje se stářím.
MENŠÍKOVÁ, Tereza. Jak na osamělost (nejen) ve starším věku: Naléhavé otázky současné doby. Metodický portál: Materiály do výuky [online]. 21. 03. 2022, [cit. 2024-10-10]. Dostupný z WWW: <https://dum.rvp.cz/materialy/jak-na-osamelost-nejen-ve-starsim-veku-nalehave-otazky-soucasne-doby.html>. ISSN 1802-4785.