Statistika

Materiál byl publikován 22. 10. 2010 a od té doby byl 9442× zobrazen.

Další materiály
Hodnocení materiálu

Hodnocení materiálu

Hodnocení týmu rvp.cz
Naše hodnocení – 2/5
Hodnocení uživatelů
Materiál zatím nebyl hodnocen.
Hodnotit materiály mohou pouze registrovaní uživatelé.
 
Doporučit materiál

Jak citovat

MÁNEK, David. Enzymy a hormony. Metodický portál : Digitální učební materiály [online]. 22. 10. 2010, [cit. 2019-11-20]. Dostupný z WWW: <https://dum.rvp.cz/materialy/enzymy-a-hormony.html>. ISSN 1802-4785.

Licence

Creative Commons License

Všechny Digitální učební materiály jsou publikovány pod licencí Creative Commons.

Identifikátor materiálu 41311
Anotace

Pracovní list pro žáka k tématu Enzymy a hormony obsahuje šest různorodých aktivit. Navíc je doplněn prezentací.

Autor

Mgr. David Mánek (Autor)

Jazyk Čeština
Očekávaný výstup

uvede příklady zdrojů bílkovin, tuků, sacharidů a vitaminůdalší materiály k tomuto očekávanému výstupu »

Speciální vzdělávací potřeby - žádné -
Klíčová slova

enzym, hormon, biokatalyzátor, ptyalin, pepsin, lipáza, testosteron, estrogen, progesteron, inzulin

Druh učebního materiálu Pracovní list
Druh interaktivity Aktivita
Cílová skupina Žák
Stupeň a typ vzdělávání základní vzdělávání – druhý stupeň
Typická věková skupina 12 - 15 let
Celková velikost 1,95 MB
 

Soubory materiálu

V tomto seznamu se zobrazují soubory tvořící samotný učební materiál.
Do Úložiště jsou přijímány pouze materiály v běžně používaných formátech, ke kterým existují volně stažitelné prohlížeče.
 
 Název souboruPopisTyp souboruVelikost
stáhnoutNáhledEnzymy a hormony.odpPrezentaceOpenDocument prezentace OpenDocument prezentace539,17 kB
stáhnoutNáhledEnzymy a hormony.pptPrezentacePrezentace Microsoft Powerpoint Prezentace Microsoft Powerpoint1,04 MB
stáhnoutNáhledPracovní list – Enzymy, hormony.docPracovní listDokument Microsoft Word Dokument Microsoft Word250,88 kB
stáhnoutNáhledPracovní list – Enzymy, hormony.odtPracovní listOpenDocument textový dokument OpenDocument textový dokument119,76 kB
Stáhnout komentáře materiálu jako RSS kanál

Komentáře

 
1. autor: RNDr. Jiřina Svobodová
vloženo: 23. 10. 2010, 16:19:51

Dovoluji si upozornit na matoucí používání pojmů a jednostranné uvádění informací:

  1. Enzymy x biokatalyzátory: není příliš šťastné tyto pojmy oddělovat. Enzymy jsou bílkovinné biokatalyzátory. Vyskytují ve všech organismech (tj. i v buňkách bakterií a dokonce v některých virech)
  2. Enzymy v lidském těle katalyzují rozmanité chemické reakce, nejen trávení. Proč není zmíněn význam redoxních enzymů (význam mitochondrií žáci ZŠ z přírodopisu znají) nebo účast enzymů ve skladných dějích (např. růst, vznik zásobních látek)?
  3. Rovněž formulace o významu enzymů při průmyslovém získávání některých látek není přesná – zmíněné technologie se jsou založeny na kultivaci mikroorganismů – jejich metabolismus (enzymatické děje v buňkách) je zdrojem významných potravinářských nebo farmaceutických produktů.

4)Vysvětlení pojmu „hormony“ je nedostatečné, jejich klasifikace také neobvyklá. Dovoluji si připomenout, že nejen nedostatek, ale i nadbytek hormonů vede ke vzniku onemocnění.

  1. Informace o souvislosti mezi sexuálními úchylkami a produkcí pohlavních hormonů je pro mne novinkou, zajímal by mne její zdroj.

Prezentace má sloužit k výuce, měla by být po odborné stránce správná, o každém slově autor musí přemýšlet. Tato prezentace je povrchní a matoucí, nedostatků na jejích šesti stránkách je víc než dost.

2. autor: Miroslav Melichar
vloženo: 23. 10. 2010, 21:07:22

Dobrý večer. i já jsem se chystal podle svého dobrého zvyku ozvat, ale paní doktorka mě předběhla. Nejprve autora poněkud omluvím: DUMy jsou zpravidla krátké a pokud mají nahrazovat výklad, tak jsou povrchní. Je tedy nutno počítat s určitou nepřesností danou zjednodušením – to by možná šlo aplikovat na 3. a 4. připomínku prvního komentáře. 1. připomínka = enzymy a biokatalyzátory: v některé učebnici jsem již viděl, že jsou pod pojem biokatalyzátory řazeny enzymy, hormony a vitaminy. Je to otázka diskuze, pak jsou ovšem enzymy podskupinou biokatalyzátorů. K 2. připomínce: Bylo by asi na místě opravdu zmínit fakt, že enzymy v těle nejsou jen trávicí enzymy – šlo by např obecně konstantovat, že urychlují nejrůznější reakce ve všech buňkách rostlin i živočichů. Uvádění různých tříd enzymů by asi předpkládalo podtsatné rozšíření DUMu podobně jako přesnější informace o hormonech (4.připomínka).

Nezásadnější je podle mne poslední připomínka. „Úchylky“ zde celkem jednoznačně musíme chápat jako sexuální deviace. Souvislost hormonů a deviací je asi jediná: kastrace pachatelů sex.motivovaných vražd prováděná na základě jejich souhlasu. Kastrace je zde velmi účinnou prevencí sex.motivovaných trestných činů. Není to ale tak, že by hormony vyvolávaly deviaci. Po kastraci se nemění deviantní zaměření osobnosti (např. pedofilní sadismus), ale zmírní se síla pohl.pudu a postižený dokáže svoje chování snáze ovládat. Zmínku o sex.úchylkách je jednoznačně namístě vynechat. Nedostatek pohl.hormonů jistě ovlivní tělesný vývoj, ale to asi neoznačíme jako úchylku.

3. autor: Mgr. David Mánek
vloženo: 24. 10. 2010, 11:54:12

Dobrý den, za oba komentáře děkuji. Po jejich přečtení jsem materiál prošel a upravil. Zcela souhlasím s připomínkou, která se dotýká souvislosti pohlavních hormonů a vzniku deviací („úchylek“). Pan Melichar přesně odhalil mé směřování dané poznámky, tzn. ke kastracím, které „brzdí“ pohlavní pud a tedy i projevy deviantního chování. To však neznamená, že pacient již danou úchylkou netrpí. Proto jsem poznámku z prezentace i p. listu vypustil. Enzymy a biokatalyzátory jsem od sebe neodděloval a nemyslím, že použitá formulace byla v tomto matoucí. Přesto jsem ji mírně upravil a enzymy zařadil jako podskupinu biokatalyzátorů, tak aby bylo vše zřetelnější. Poznámka č.2 šlo pouze o příklady enzymů nikoli jejich výčet, ale souhlasím s p. Svobodovou, že by bylo lepší zmínit se alespoň o vlivu enzymů při tzv. skladných dějích v organismech. (do prezentace jsem doplnil). Podobné to je u bodu č.3. Definici a dělení hormonů jsem poopravil na pohlavní a ostatní (tato generalizace je podle mého názoru pro žáky ZŠ v pořádku). Jiné dělení bych považoval za nevhodné a nadbytečné. Upravená prezentace i pracovní list paní Bížová brzy nahraje namísto původních. Velmi Vám děkuji za Vaše věcné připomínky, kterými jsem mohl téma doplnit a upravit ho.

4. autor: Bc. et Bc. Tereza Hubená, DiS.
vloženo: 25. 10. 2010, 11:44:12

Dobrý den, materiál byl upraven.

Přidat komentář

Vkládat komentáře může pouze registrovaný uživatel.