Nevím nevím, ale zdá se mi, že v zadání není kresba, ale fotografie plastiky J. V. Myslbeka Ctirad a Šárka z parku na Vyšehradě... Ale k věci.
Digitální materiál je přínosný a ukazuje, že lze pracovat se starým textem. Doporučoval bych ale při zadávání práce v hodinách literatury dbát na výstup z aktivity, trošku mi není jasné, kam učitel v takto postavené aktivitě směřuje a k jakým dovednostem žáka vede.
Zdá se mi, že zejména po analýze textu a po kontextu. Zamyslel bych se potom, zda nerozšířit a neprohloubit práci se starou češtinou - například úkol vytvoření komixu není špatný, vyžaduje participaci žáka - a tudíž myšlení!... Jiná skupina dětí, ti "studijní", by například mohli vyhledávat a třídit informace o dramatickém počátku 14. století v Českých zemích nebo analyzovat a po té interpretovat spolužákům nějaký složitější výklad z odborné literatury a staré literatuře. Využil bych i tvořivějších žáků se sklonem k psaní - mohli by kupříkladu napsat parodii, nebo pokračování pověsti, nebo by mohli pozměnit kulisy či celý děj. Zkrátka aby situace umožnovala rozvíjet dovednosti, které českým dětem chybějí. Najít v textu cosi dle učitelova přání již dnes dobře dokážou, ale vyjádřit se k tomu, setřídit informace z více zdrojů, kreativně s textem pracovat, to českým dětem moc nejde. A proto bych doporučoval zaměřit se právě na rozvíjení kreativity a tvořivé práce s texty, včetně literárních.
Výuková situace, ale takto, jak je, glajchšaltuje třídu v homogenní skupinu, nerozvíjí kritické myšlení a nepočítá ani s talentovanými dětmi. A to je škoda.
Petr Koubek, didaktik ČJL, VÚP v Praze
Váš komentář
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.