Materiál do výuky

Dalimilova kronika

15. 10. 2010 základní vzdělávání
Autor
Mgr. Lenka Mikulášová
Věková skupina
12—15 let
Speciální vzdělávací potřeby
- žádné -

Anotace

Pracovní list, ve kterém žáci pracují s textem z Dalimilovy kroniky. Ukázka se týká pověsti Ctirad a Šárka.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Zadání
221.5 kB
Dokument
Dalimilova kronika.doc
Řešení
58 kB
Dokument
Dalimilova kronika - ř.doc
Zadání
183.23 kB
Dokument
Dalimilova kronika.odt
Řešení
27.76 kB
Dokument
Dalimilova kronika - ř.odt

Licence

Všechny materiály jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-SA.

Obsahuje
2x
Dokument
2x
Dokument

Hodnocení od uživatelů

Petr Koubek
15. 10. 2010, 16:06
Nevím nevím, ale zdá se mi, že v zadání není kresba, ale fotografie plastiky J. V. Myslbeka Ctirad a Šárka z parku na Vyšehradě... Ale k věci.

Digitální materiál je přínosný a ukazuje, že lze pracovat se starým textem. Doporučoval bych ale při zadávání práce v hodinách literatury dbát na výstup z aktivity, trošku mi není jasné, kam učitel v takto postavené aktivitě směřuje a k jakým dovednostem žáka vede.
Zdá se mi, že zejména po analýze textu a po kontextu. Zamyslel bych se potom, zda nerozšířit a neprohloubit práci se starou češtinou - například úkol vytvoření komixu není špatný, vyžaduje participaci žáka - a tudíž myšlení!... Jiná skupina dětí, ti "studijní", by například mohli vyhledávat a třídit informace o dramatickém počátku 14. století v Českých zemích nebo analyzovat a po té interpretovat spolužákům nějaký složitější výklad z odborné literatury a staré literatuře. Využil bych i tvořivějších žáků se sklonem k psaní - mohli by kupříkladu napsat parodii, nebo pokračování pověsti, nebo by mohli pozměnit kulisy či celý děj. Zkrátka aby situace umožnovala rozvíjet dovednosti, které českým dětem chybějí. Najít v textu cosi dle učitelova přání již dnes dobře dokážou, ale vyjádřit se k tomu, setřídit informace z více zdrojů, kreativně s textem pracovat, to českým dětem moc nejde. A proto bych doporučoval zaměřit se právě na rozvíjení kreativity a tvořivé práce s texty, včetně literárních.

Výuková situace, ale takto, jak je, glajchšaltuje třídu v homogenní skupinu, nerozvíjí kritické myšlení a nepočítá ani s talentovanými dětmi. A to je škoda.
Petr Koubek, didaktik ČJL, VÚP v Praze

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh učebního materiálu:

Pracovní list

Druh interaktivity:

Aktivita

Cílová skupina:

Žák

Týká se jazyka:

Čeština