- Předškolní vzdělávání
- Základní vzdělávání
- Základní umělecké vzdělávání
- Speciální vzdělávání
- Gymnaziální vzdělávání
- Odborné vzdělávání
- Jazykové vzdělávání
- Neformální vzdělávání
Dalimilova kronika
Materiál byl publikován 15. 10. 2010 a od té doby byl 9151× zobrazen.
Hodnocení materiálu
Hodnocení týmu rvp.cz

Hodnocení uživatelů
počet hodnocení: 1.
Statistika hodnocení





Jak citovat
Licence

Všechny Digitální učební materiály jsou publikovány pod licencí Creative Commons.
Anotace | Pracovní list, ve kterém žáci pracují s textem z Dalimilovy kroniky. Ukázka se týká pověsti Ctirad a Šárka. |
---|---|
Autor | Mgr. Lenka Mikulášová (Autor) |
Jazyk | Čeština |
Očekávaný výstup | uceleně reprodukuje přečtený text, jednoduše popisuje strukturu a jazyk literárního díla a vlastními slovy interpretuje smysl díladalší materiály k tomuto očekávanému výstupu » |
Speciální vzdělávací potřeby | - žádné - |
Klíčová slova | kronika, pověst, přirovnání, rýmy, verše, komiks, staročeština |
Druh učebního materiálu | Pracovní list |
Druh interaktivity | Aktivita |
Cílová skupina | Žák |
Stupeň a typ vzdělávání | základní vzdělávání – druhý stupeň |
Typická věková skupina | 12 - 15 let |
Celková velikost | 502,26 kB |
V případě pochybností o aktuálnosti či funkčnosti příspěvku využijte tlačítko „Napište nám“.
Napište nám
|
Soubory materiálu
Do Úložiště jsou přijímány pouze materiály v běžně používaných formátech, ke kterým existují volně stažitelné prohlížeče.
Název souboru | Popis | Typ souboru | Velikost |
---|
stáhnout | Náhled | Dalimilova kronika – ř.doc | Řešení | ![]() | 59,39 kB |
stáhnout | Náhled | Dalimilova kronika – ř.odt | Řešení | ![]() | 28,43 kB |
stáhnout | Náhled | Dalimilova kronika.doc | Zadání | ![]() | 226,82 kB |
stáhnout | Náhled | Dalimilova kronika.odt | Zadání | ![]() | 187,63 kB |
Komentáře
vloženo: 15. 10. 2010, 19:10:34
Ráda bych se omluvila za to, že v zadání není kresba zmiňovaná v závěru PL, ale samotné mi není jasné, kde se v PL fotografie vzala. Vždy si ukládám vžechny materiály a v mé domácí verzi kresba M. Alše opravdu nechybí. K rozboru textu – když jsem začínala přibližně před rokem na těchto stránkách publikovat, chápala jsem činnost autora PL jako aktivitu, která by měla pomáhat kolegům, ulehčovat jim přípravy na vyučování, popř. je „jen“ inspirovat. Nemyslím si, že úplně všechny PL využije učitel tak, jak je autor publikoval. Každý si je přece může podle svých představ změnit a pak teprve v hodině použít. Co se týče vyhledávání a třídění informací o 14. století, učím i historii, takže zmiňované aktivity jsem v návaznosti na tento PL využila v hodinách dějepisu; pokračování pověsti pak v hodině slohu… V jedné hodině LV se mi bohužel nedaří stihnout více (kromě práce s PL do ní pravidelně zařazujeme referáty z přečtených knih, dramatizaci či přednes vybraných ukázek, apod.). Nápad s parodií či změnou kulis se mi ale moc líbí, děkuji za něj.
vloženo: 15. 10. 2010, 21:32:03
Oprava: ne vžechny, ale všechny :-)))
vloženo: 18. 10. 2010, 21:33:09
Kreativní úkol by vedle rozboru určitě neměl chybět, ale jinak to Petr Koubek myslím žene příliš do veliké šířky (bouřlivý počátek století, interpretace výkladu z odborného textu). Na druhé straně jeho reakce svědčí o tom, že jde o DUM určitě použitelný a inspirativní.
Přidat komentář
Vkládat komentáře může pouze registrovaný uživatel.
vloženo: 15. 10. 2010, 16:06:23
Nevím nevím, ale zdá se mi, že v zadání není kresba, ale fotografie plastiky J. V. Myslbeka Ctirad a Šárka z parku na Vyšehradě… Ale k věci.
Digitální materiál je přínosný a ukazuje, že lze pracovat se starým textem. Doporučoval bych ale při zadávání práce v hodinách literatury dbát na výstup z aktivity, trošku mi není jasné, kam učitel v takto postavené aktivitě směřuje a k jakým dovednostem žáka vede. Zdá se mi, že zejména po analýze textu a po kontextu. Zamyslel bych se potom, zda nerozšířit a neprohloubit práci se starou češtinou – například úkol vytvoření komixu není špatný, vyžaduje participaci žáka – a tudíž myšlení!… Jiná skupina dětí, ti „studijní“, by například mohli vyhledávat a třídit informace o dramatickém počátku 14. století v Českých zemích nebo analyzovat a po té interpretovat spolužákům nějaký složitější výklad z odborné literatury a staré literatuře. Využil bych i tvořivějších žáků se sklonem k psaní – mohli by kupříkladu napsat parodii, nebo pokračování pověsti, nebo by mohli pozměnit kulisy či celý děj. Zkrátka aby situace umožnovala rozvíjet dovednosti, které českým dětem chybějí. Najít v textu cosi dle učitelova přání již dnes dobře dokážou, ale vyjádřit se k tomu, setřídit informace z více zdrojů, kreativně s textem pracovat, to českým dětem moc nejde. A proto bych doporučoval zaměřit se právě na rozvíjení kreativity a tvořivé práce s texty, včetně literárních.
Výuková situace, ale takto, jak je, glajchšaltuje třídu v homogenní skupinu, nerozvíjí kritické myšlení a nepočítá ani s talentovanými dětmi. A to je škoda. Petr Koubek, didaktik ČJL, VÚP v Praze