Statistika

Materiál byl publikován 15. 10. 2010 a od té doby byl 6759× zobrazen.

Další materiály
Hodnocení materiálu

Hodnocení materiálu

Hodnocení týmu rvp.cz
Naše hodnocení – 2/5
Hodnocení uživatelů
 
Průměrné hodnocení: 3,
počet hodnocení: 1.
Hodnotit materiály mohou pouze registrovaní uživatelé.
Statistika hodnocení
hodnocení: 5 zatím nikdo hodnocení: 4 zatím nikdo hodnocení: 3 1 uživatel hodnocení: 2 zatím nikdo hodnocení: 1 zatím nikdo
 
Doporučit materiál

Jak citovat

MIKULÁŠOVÁ, Lenka. Dalimilova kronika. Metodický portál : Digitální učební materiály [online]. 15. 10. 2010, [cit. 2017-10-24]. Dostupný z WWW: <https://dum.rvp.cz/materialy/dalimilova-kronika.html>. ISSN 1802-4785.

Licence

Creative Commons License

Všechny Digitální učební materiály jsou publikovány pod licencí Creative Commons.

Identifikátor materiálu 20283
Anotace

Pracovní list, ve kterém žáci pracují s textem z Dalimilovy kroniky. Ukázka se týká pověsti Ctirad a Šárka.

Autor

Mgr. Lenka Mikulášová (Autor)

Jazyk Čeština
Očekávaný výstup

uceleně reprodukuje přečtený text, jednoduše popisuje strukturu a jazyk literárního díla a vlastními slovy interpretuje smysl díladalší materiály k tomuto očekávanému výstupu »

Speciální vzdělávací potřeby - žádné -
Klíčová slova

kronika, pověst, přirovnání, rýmy, verše, komiks, staročeština

Druh učebního materiálu Pracovní list
Druh interaktivity Aktivita
Cílová skupina Žák
Stupeň a typ vzdělávání základní vzdělávání – druhý stupeň
Typická věková skupina 12 - 15 let
Celková velikost 502,26 kB
 

Soubory materiálu

V tomto seznamu se zobrazují soubory tvořící samotný učební materiál.
Do Úložiště jsou přijímány pouze materiály v běžně používaných formátech, ke kterým existují volně stažitelné prohlížeče.
 
 Název souboruPopisTyp souboruVelikost
stáhnoutNáhledDalimilova kronika – ř.docŘešeníDokument Microsoft Word Dokument Microsoft Word59,39 kB
stáhnoutNáhledDalimilova kronika – ř.odtŘešeníOpenDocument textový dokument OpenDocument textový dokument28,43 kB
stáhnoutNáhledDalimilova kronika.docZadáníDokument Microsoft Word Dokument Microsoft Word226,82 kB
stáhnoutNáhledDalimilova kronika.odtZadáníOpenDocument textový dokument OpenDocument textový dokument187,63 kB
Stáhnout komentáře materiálu jako RSS kanál

Komentáře

 
1. autor: Mgr. Petr Koubek
vloženo: 15. 10. 2010, 16:06:23

Nevím nevím, ale zdá se mi, že v zadání není kresba, ale fotografie plastiky J. V. Myslbeka Ctirad a Šárka z parku na Vyšehradě… Ale k věci.

Digitální materiál je přínosný a ukazuje, že lze pracovat se starým textem. Doporučoval bych ale při zadávání práce v hodinách literatury dbát na výstup z aktivity, trošku mi není jasné, kam učitel v takto postavené aktivitě směřuje a k jakým dovednostem žáka vede. Zdá se mi, že zejména po analýze textu a po kontextu. Zamyslel bych se potom, zda nerozšířit a neprohloubit práci se starou češtinou – například úkol vytvoření komixu není špatný, vyžaduje participaci žáka – a tudíž myšlení!… Jiná skupina dětí, ti „studijní“, by například mohli vyhledávat a třídit informace o dramatickém počátku 14. století v Českých zemích nebo analyzovat a po té interpretovat spolužákům nějaký složitější výklad z odborné literatury a staré literatuře. Využil bych i tvořivějších žáků se sklonem k psaní – mohli by kupříkladu napsat parodii, nebo pokračování pověsti, nebo by mohli pozměnit kulisy či celý děj. Zkrátka aby situace umožnovala rozvíjet dovednosti, které českým dětem chybějí. Najít v textu cosi dle učitelova přání již dnes dobře dokážou, ale vyjádřit se k tomu, setřídit informace z více zdrojů, kreativně s textem pracovat, to českým dětem moc nejde. A proto bych doporučoval zaměřit se právě na rozvíjení kreativity a tvořivé práce s texty, včetně literárních.

Výuková situace, ale takto, jak je, glajchšaltuje třídu v homogenní skupinu, nerozvíjí kritické myšlení a nepočítá ani s talentovanými dětmi. A to je škoda. Petr Koubek, didaktik ČJL, VÚP v Praze

2. autor: Mgr. Lenka Mikulášová
vloženo: 15. 10. 2010, 19:10:34

Ráda bych se omluvila za to, že v zadání není kresba zmiňovaná v závěru PL, ale samotné mi není jasné, kde se v PL fotografie vzala. Vždy si ukládám vžechny materiály a v mé domácí verzi kresba M. Alše opravdu nechybí. K rozboru textu – když jsem začínala přibližně před rokem na těchto stránkách publikovat, chápala jsem činnost autora PL jako aktivitu, která by měla pomáhat kolegům, ulehčovat jim přípravy na vyučování, popř. je „jen“ inspirovat. Nemyslím si, že úplně všechny PL využije učitel tak, jak je autor publikoval. Každý si je přece může podle svých představ změnit a pak teprve v hodině použít. Co se týče vyhledávání a třídění informací o 14. století, učím i historii, takže zmiňované aktivity jsem v návaznosti na tento PL využila v hodinách dějepisu; pokračování pověsti pak v hodině slohu… V jedné hodině LV se mi bohužel nedaří stihnout více (kromě práce s PL do ní pravidelně zařazujeme referáty z přečtených knih, dramatizaci či přednes vybraných ukázek, apod.). Nápad s parodií či změnou kulis se mi ale moc líbí, děkuji za něj.

3. autor: Mgr. Lenka Mikulášová
vloženo: 15. 10. 2010, 21:32:03

Oprava: ne vžechny, ale všechny :-)))

4. autor: Mgr. Zdeněk Sotolář
vloženo: 18. 10. 2010, 21:33:09

Kreativní úkol by vedle rozboru určitě neměl chybět, ale jinak to Petr Koubek myslím žene příliš do veliké šířky (bouřlivý počátek století, interpretace výkladu z odborného textu). Na druhé straně jeho reakce svědčí o tom, že jde o DUM určitě použitelný a inspirativní.

Přidat komentář

Vkládat komentáře může pouze registrovaný uživatel.