Domů > Materiály do výuky > gymnázium > Chemické názvosloví – Soli
Materiál do výuky

Chemické názvosloví – Soli

23. 7. 2013 gymnázium
Autor
Mgr. Blanka Haišmanová
Věková skupina
16—19 let
Speciální vzdělávací potřeby
- žádné -

Anotace

Materiál určený pro výklad a procvičení názvoslovných principů při sestavování vzorců a názvů solí na vyšším stupni gymnázia.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Prezentace
605 kB
Prezentace
Nazvoslovi_-_SOLI.ppt
Prezentace
133.96 kB
Prezentace
Nazvoslovi_-_SOLI.odp
Pracovní list
35 kB
Dokument
PL_SOLI_.doc
Pracovní list
18.48 kB
Dokument
PL_SOLI_.odt

Licence

Všechny materiály jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-SA.

Obsahuje
1x
Prezentace
1x
Prezentace
1x
Dokument
1x
Dokument

Hodnocení od uživatelů

Miroslav Melichar
24. 7. 2013, 07:06
Paní autorko (vážení recenzenti), můžete doložit reálnou existenci dusitanu fosforečného odkazem na nějakou VŠ učebnici, která tuto sloučeninu uvádí?
Miroslav Melichar
16. 9. 2013, 21:52
Vážená paní autorko a vážení recenzenti, během prázdnin jsem se na Vás obrátil a zřejmě jste nebyli k zastižení.Znovu Vás tedy vyzývám:
Doložte, prosím, existenci sloučenin, jejichž názvy nebo vzorce materiál uvádí, odkazem na některou uznávanou VŠ učebnici. Po opětovném přečtení materiálu pochybuji již o existenci celkem 4 látek. Nemáte právo učit žáky vzorce neexistujících látek!
Blanka Haišmanová
28. 9. 2013, 10:43
Vážený pane Melichare, existenci dusitanu fosforečného Vám nedoložím, neboť jsem žádný odkaz nenašla. Přesto si myslím, že tento fakt nijak výrazně nesnižuje použitelnost mého materiálu. V anotaci uvádím, že chci žáky naučit principy tvorby názvů a vzorců. V době, kdy studentům čím dál tím víc činí potíže pamatovat si vzorec kyseliny sírové nebo oxidu uhličitého, většinou při procvičování příliš neřeším, zda daná sloučenina existuje nebo ne. Ikdyž se snažím používat ty existující, právě téma SOLI je pro žáky obtížnější a vyžaduje procvičení na více příkladech, pak se může stát, že "sáhnu" po nereálné sloučenině (žáky však zpravidla na to upozorňuji). 
Miroslav Melichar
30. 9. 2013, 12:19
Vážená paní kolegyně, děkuji za laskavou odpověď. Váš přístup (a přístup recenze) zajímavě dokumentuje dnešní realitu ve výuce chemie. Učit názvosloví solí má smysl tehdy, když tím zároveň pomáháme vytvořit pojem soli - učíme žáky, jaké látky řadíme v chemii mezi soli. Vy místo porozumění přinášíte žákům zmatek. Některé z Vašich příkladů odporují i definici solí, kterou začíná Váš DUM. Paradoxně čím lépe si Vaši žáci pak zapamatují cvičné příklady, tím méně chápou chemii (= nepoznají sůl). Problém není tedy úplně v tom, že konkrétní látka reálně neexistuje, ale zásadně vadí to, když je zcela nepravděpodobná - její existence je v rozporu s pravidly. Zdá se mi, že nechápete, co se mi nelíbí zrovna na dusitanu fosforečném - Vám zřejmě připadne celkem přijatelný a recenzi také.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh učebního materiálu:

Prezentace

Druh interaktivity:

Výklad

Cílová skupina:

Žák

Týká se jazyka:

Čeština