Chemické názvosloví – Soli

Statistika

Materiál byl publikován 23. 07. 2013 a od té doby byl 13282× zobrazen.

Další materiály
Hodnocení materiálu

Hodnocení materiálu

Hodnocení týmu rvp.cz
Naše hodnocení – 2/5
Hodnocení uživatelů
Materiál zatím nebyl hodnocen.
Hodnotit materiály mohou pouze registrovaní uživatelé.
 
Doporučit materiál

Jak citovat

HAIŠMANOVÁ, Blanka. Chemické názvosloví – Soli. Metodický portál : Digitální učební materiály [online]. 23. 07. 2013, [cit. 2020-09-19]. Dostupný z WWW: <https://dum.rvp.cz/materialy/chemicke-nazvoslovi-soli.html>. ISSN 1802-4785.

Licence

Creative Commons License

Všechny Digitální učební materiály jsou publikovány pod licencí Creative Commons.

Identifikátor materiálu 31006
Anotace

Materiál určený pro výklad a procvičení názvoslovných principů při sestavování vzorců a názvů solí na vyšším stupni gymnázia.

Autor

Mgr. Blanka Haišmanová (Autor)

Jazyk Čeština
Očekávaný výstup

využívá názvosloví anorganické chemie při popisu sloučenindalší materiály k tomuto očekávanému výstupu »

Speciální vzdělávací potřeby - žádné -
Klíčová slova

sůl, hydrogensoli, podvojné soli, hydroxid soli, oxid soli, krystalohydráty

Druh učebního materiálu Prezentace
Druh interaktivity Výklad
Cílová skupina Žák
Stupeň a typ vzdělávání gymnaziální vzdělávání
Typická věková skupina 16 - 19 let
Celková velikost 811,46 kB
V případě pochybností o aktuálnosti či funkčnosti příspěvku využijte tlačítko „Napište nám“.
Napište nám
 

Soubory materiálu

V tomto seznamu se zobrazují soubory tvořící samotný učební materiál.
Do Úložiště jsou přijímány pouze materiály v běžně používaných formátech, ke kterým existují volně stažitelné prohlížeče.
 
 Název souboruPopisTyp souboruVelikost
stáhnoutNáhledNazvoslovi_-_SOLI.odpPrezentaceOpenDocument prezentace OpenDocument prezentace137,18 kB
stáhnoutNáhledNazvoslovi_-_SOLI.pptPrezentacePrezentace Microsoft Powerpoint Prezentace Microsoft Powerpoint619,52 kB
stáhnoutNáhledPL_SOLI_.docPracovní listDokument Microsoft Word Dokument Microsoft Word35,84 kB
stáhnoutNáhledPL_SOLI_.odtPracovní listOpenDocument textový dokument OpenDocument textový dokument18,93 kB
Stáhnout komentáře materiálu jako RSS kanál

Komentáře

 
1. autor: Miroslav Melichar
vloženo: 24. 07. 2013, 07:06:28

Paní autorko (vážení recenzenti), můžete doložit reálnou existenci dusitanu fosforečného odkazem na nějakou VŠ učebnici, která tuto sloučeninu uvádí?

2. autor: Miroslav Melichar
vloženo: 16. 09. 2013, 21:52:11

Vážená paní autorko a vážení recenzenti, během prázdnin jsem se na Vás obrátil a zřejmě jste nebyli k zastižení.Znovu Vás tedy vyzývám:

Doložte, prosím, existenci sloučenin, jejichž názvy nebo vzorce materiál uvádí, odkazem na některou uznávanou VŠ učebnici. Po opětovném přečtení materiálu pochybuji již o existenci celkem 4 látek. Nemáte právo učit žáky vzorce neexistujících lá­tek!

3. autor: Mgr. Blanka Haišmanová
vloženo: 28. 09. 2013, 10:43:50

Vážený pane Melichare, existenci dusitanu fosforečného Vám nedoložím, neboť jsem žádný odkaz nenašla. Přesto si myslím, že tento fakt nijak výrazně nesnižuje použitelnost mého materiálu. V anotaci uvádím, že chci žáky naučit principy tvorby názvů a vzorců. V době, kdy studentům čím dál tím víc činí potíže pamatovat si vzorec kyseliny sírové nebo oxidu uhličitého, většinou při procvičování příliš neřeším, zda daná sloučenina existuje nebo ne. Ikdyž se snažím používat ty existující, právě téma SOLI je pro žáky obtížnější a vyžaduje procvičení na více příkladech, pak se může stát, že „sáhnu“ po nereálné sloučenině (žáky však zpravidla na to upozorňuji). 

4. autor: Miroslav Melichar
vloženo: 30. 09. 2013, 12:19:20

Vážená paní kolegyně, děkuji za laskavou odpověď. Váš přístup (a přístup recenze) zajímavě dokumentuje dnešní realitu ve výuce chemie. Učit názvosloví solí má smysl tehdy, když tím zároveň pomáháme vytvořit pojem soli – učíme žáky, jaké látky řadíme v chemii mezi soli. Vy místo porozumění přinášíte žákům zmatek. Některé z Vašich příkladů odporují i definici solí, kterou začíná Váš DUM. Paradoxně čím lépe si Vaši žáci pak zapamatují cvičné příklady, tím méně chápou chemii (= nepoznají sůl). Problém není tedy úplně v tom, že konkrétní látka reálně neexistuje, ale zásadně vadí to, když je zcela nepravděpodobná – její existence je v rozporu s pravidly. Zdá se mi, že nechápete, co se mi nelíbí zrovna na dusitanu fosforečném – Vám zřejmě připadne celkem přijatelný a recenzi také.

Přidat komentář

Vkládat komentáře může pouze registrovaný uživatel.