Materiál do výuky

Zpráva z pohádky

23. 4. 2009 základní vzdělávání
Autor
Mgr. Zdeněk Sotolář
Věková skupina
12—15 let
Speciální vzdělávací potřeby
- žádné -

Anotace

Žáci tvoří dva texty, pohádku a zprávu. Uvědomují si rozdílnost jak stavby, tak i jazykových prostředků obou textů. Podle situace a zkušenosti žáků může učitel připomenout, že zpráva obvykle odpovídá na otázky „co, kdo, kdy, kde, jak".
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Pracovní list
15.45 kB
Dokument
Zpráva z pohádky.odt
Pracovní list
30 kB
Dokument
Zpráva z pohádky.doc

Licence

Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ 4.0.

Obsahuje
1x
Dokument
1x
Dokument
Komentář recenzenta

Materiál „Zpráva z pohádky“ nabízí učiteli jednoduchý a praktický způsob, jak v jedné vyučovací hodině propojit práci s krátkým literárním textem a psaní publicistického útvaru. Žáci nejprve doplňují chybějící části pohádky, čímž si ujasňují základní děj a strukturu vyprávění, a poté převádějí literární text do podoby stručné novinové zprávy. Postup je jasně vedený, umožňuje průběžnou kontrolu práce žáků a dává učiteli přehled o tom, jak žáci pracují s informacemi a jak zvládají rozdíl mezi vyprávěním a sdělovacím stylem. Materiál je dobře použitelný v heterogenních třídách – žáci, kteří potřebují oporu, mají jasně vymezené kroky, a tvořivější žáci mohou rozvíjet detaily a způsob stylizace. Pracovní list umožňuje přirozené mezipředmětové propojení: v informatice mohou žáci zprávu zpracovat v textovém editoru, upravit ji graficky nebo vytvořit jednoduchou novinovou stránku; v mediální výchově lze porovnat různé typy zpráv, ukázat vliv titulku a volby slov na vnímání sdělení nebo diskutovat, jak by tu samou událost prezentovala různá média; v občanské výchově mohou žáci pracovat s funkcí médií a pravdivostí sdělení; ve výtvarné výchově mohou vytvořit ilustraci k pohádkové scéně nebo vizuální návrh titulku či novinové grafiky. Přes svou jednoduchost je materiál variabilní a dobře zapadá do tematických celků věnovaných slohovým útvarům, práci s informacemi i základům mediální gramotnosti. Dobře slouží v časové tísni, protože má jasnou strukturu a okamžitou použitelnost, a pomáhá cíleně rozvíjet porozumění textu, stylizační dovednosti a schopnost přizpůsobit vyjadřování konkrétnímu účelu.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

RVP do 2024

Revidované RVP od 2025

Druh interaktivity:

aktivita

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

12—15

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

celá třída, skupina žáků, jednotliví žáci

Využití v rámci vyučovací hodiny:

hodnocení, procvičování

Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.

Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.