Materiály do výuky základní vzdělávání Vyprávěj příběhy 20. století pro 8. a 9. ročník ZŠ
Materiál do výuky

Vyprávěj příběhy 20. století pro 8. a 9. ročník ZŠ

21. 3. 2025
Autor
Mgr. Marie Smutná
Spoluautoři
MgA. Hana Mlynářová
Mgr. Magdalena Benešová
Mgr. Andrej Novik
Mgr. et MgA. Martina Turková
Mgr. Zuzana Ouhrabková
Věková skupina
12—15 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

Vzdělávací program určený pro žáky 8.–9. třídy ZŠ.
Úkolem žáků je vyhledat a oslovit pamětníka (člověk, který zažil nějakou významnou událost 20. století), připravit se na rozhovor s ním, natočit jeho vyprávění, digitalizovat fotografie a prozkoumat archivy.
Takto se aktivním způsobem seznamují s významnými událostmi 20. století, zkoumají prolínání rodinné historie s velkými dějinami.
Příprava na rozhovor probíhá pomocí instruktážních videí a aktivit, které jsou zaměřeny na rozvoj klíčových kompetencí.
Výstupem je prezentace pamětnického příběhu v internetové aplikaci a veřejná prezentace.
Jednotlivé aktivity a instruktážní videa lze využít ve výuce bez přímého zapojení do projektu.
Žáci pracují ve skupinách (4–6 žáků), maximální počet je asi 30 žáků (v tomto případě jsou doporučeni dva vyučující).
Minimální časová dotace programu je 20 vyučovacích hodin, lze však prodloužit až na dvojnásobek.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Vzdělávací modul
4.08 MB
PDF
BK_II_Vzdelavaci_program_Vypravej_pribehy_89_final.pdf
Odkazy materiálu

Licence

Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 3.0 ČR.

Obsahuje
1x
PDF
Komentář recenzenta

Vzdělávací objekt pro žáky 8.–9. třídy ZŠ je rozdělen do deseti tematických bloků.

Žáci mají za úkol vyhledat a oslovit pamětníka (zaměřeno na významné události druhé poloviny 20. století).

1. tematický blok je úvodem do projektu (2 hodiny), obsahem 2. bloku je historický kontext a reflexe rodinné historie (3–4 hodiny), ve 3. bloku žáci pracují s pamětí a seznamují se s rolí v týmu (3 hodiny), 4. blok je věnován přípravě na rozhovor s pamětníkem (2 hodiny), 5. blok slouží k technické přípravě na natáčení (2 hodiny), v rámci 6. bloku proběhne samotné natáčení pamětníka (2–3 hodiny), cílem 7. bloku je analýza nahrávky (1 hodina), 8. blok je určen k sestavení příběhu (2 hodiny), v 9. bloku mají žáci za úkol vytvořit výstup (4 hodiny) a zakončení celého programu probíhá formou prezentace pamětnického příběhu v rámci tematického bloku č. 10 (4 hodiny).

Program lze realizovat formou kroužku, nepovinného nebo povinně volitelného předmětu (2 hodiny za týden / 14 dní), ale možná je také realizace formou projektových dnů ve škole.

Časová dotace programu v minimální verzi je 21 vyučovacích hodin (lze prodloužit až na dvojnásobek).

Na webu v přiloženém odkazu jsou další informace o projektu, připravené souhlasy pamětníka, rodičů aj.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh interaktivity:

aktivita

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

12—15

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

celá třída, skupina žáků

Rozsah výuky:

několik tematických celků

Využití v rámci vyučovací hodiny:

procvičování, motivace, nové učivo