Nabízím jako ukázku kousek textu přepracovaný z pracovního listu "Větné členy" - 1. Vyhledej ve větách podmět a přísudek a urči jejich druh:
Počítače ztížily lidem práci. Lékař se stal písařem. Měl by léčit. Řidič se musí podívat do počítače na trasu cesty. Dřív se musel cestou vyptávat. Květinářka zapisuje do počítače objednávky květin. Vložila do počítače výši své tržby za den. Ale přitom má mít objednávky a tržby také na papíře. Lidé si však už na počítače stačili zvyknout. Jen staří lidé bývají k počítačům nedůvěřiví. Dřív žádné počítače neměli. Ve dne seděli na zahradě. Při dešti se přátelé sešli u kamen a povídali si. Počítač nám ale přináší i hry a poučení. Novinář může rychle získat informace o světě. Mladí lidé už jsou na počítač zvyklí. Máte doma počítač? Jak se baví rodiny bez počítače?
Rozpoznat podměty potřebujeme umět jednak kvůli "psaní shody", ale také proto, abychom dobře rozuměli tomu, o kom všem se v sdělení mluví! A také abychom dobře spojili, co kdo dělá: Chtěl autor toho textu říct, že dřív bývali k sobě lidé přátelštější? Podmět "staří lidé" se opakuje - jsou nedůvěřiví, dřív neměli počítače, sedávali na zahradě - a byli to oni, kdo se s přáteli scházeli u kamen?
Když si vyberete k určování podmětů a přísudků opravdový text z některé knížky pro děti, a maličko ho zpočátku upravíte, aby neměl dlouhá souvětí a nejasné vztahy, získáte souvislý text mnohem lepší než ten, který jsem tu pro vás sešil s využitím vět z pracovního listu.
Možná však dáte dětem text neupravený, jen v něm podtrhnete věty, ve kterých se má podmnět a přísudek určovat. Ty složité zatím nepodtrhnete. Ale děti budou mít i celý kontext a možná i prožitek z četby. Možná, že to cvičení potrvá o něco déle, ale vy zabijete několik much jednou ranou!
Zajímalo by mě, co si o tom myslíte!
Váš komentář
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.