Materiál do výuky

Včelí údolí

20. 10. 2025
Autor
Mgr. Petra Nejezchlebová
Spoluautoři
Mgr. Lucie Vladová
Ing. Iva Křenovská
Věková skupina
7—9 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

Program žáky seznamuje se životem včel, přeměnou na včely mají žáci možnost praktickými simulačními aktivitami poznat svět jejich očima. V úvodní motivaci je pedagog (smutný včelař) žádá, aby vyšetřili, proč jsou včely v jeho úlu neklidné.
Žáci postupně zjišťují, že se včely bojí povodně, která nedávno prošla sousedním údolím a byla způsobena nevhodnými zásahy člověka do krajiny. Praktickým zkoumáním vlastností a podob vody i charakteru formování údolí a toku říčky v okolí základny žáci postupně zjistí, že se vliv člověka neodrazil v krajině natolik, že by se včely měly obávat. Závěrem dají žáci doporučení lidem, co mají dělat či změnit, aby zmírnili rizika sucha nebo povodní.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Metodika
5.01 MB
PDF
3.5.1_Vceli_udoli.pdf

Licence

Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0.

Obsahuje
1x
PDF
Komentář recenzenta

Materiál metodika pro pobytový environmentální program určený žákům 1.–2. tříd základních škol. Je však možné využít jednotlivé metodické bloky v rámci výuky. Program je strukturován do šesti tematických bloků s logickou návazností od poznávání života včel až po komplexní chápání vztahů v přírodě (voda, krajina, člověk). Jsou zde integrovány vzdělávací cíle, materiál propojuje přírodovědné poznatky, environmentální výchovu, tvořivost i sociální učení s důrazem na badatelské, pohybové a smyslové aktivity v přírodě – děti jsou aktivní účastníci děje. Metodická část obsahuje detailní popisy aktivit, potřebných pomůcek i metodických poznámek pro pedagogy.

V rámci Klíčové kompetence – rozpozná jednoduchý výzkumný problém a jeho možné řešení – učitel zaměřuje pozornost žáků na denní pozorování věcí, které souvisejí s klíčovými pojmy otázek, žák formuluje jednoduché otázky, na které lze hledat odpovědi pozorováním, měřením či zkoumáním. Klíčová kompetence – monitoruje své procesy učení – se odráží ve strategii učitele, provází žáky diskusí o tom, které postupy mohou využít v následující práci, žák trénuje jednotlivé strategie učení a vyhodnocuje je.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh interaktivity:

výklad

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

7—9

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

celá třída

Využití v rámci vyučovací hodiny:

nové učivo

Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.

Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.