Materiál do výuky

Učíme se příběhem I

4. 12. 2025
Autor
Mgr. Tereza Nakládalová
Spoluautoři
Mgr. Nina Ryplová
Bc. Jana Baánová
Mgr. Šárka Sedláčková
Eva Kordová
Radka Vojáčková
PhDr. Hana Holubkovová
Věková skupina
12—15 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

Program je určen pro práci s žáky 5. ročníků ZŠ a tvoří první část konceptu výuky literární výchovy, který vznikl spoluprací knihovníků a učitelů českého jazyka. Koncept je založen na podpoře zážitkového čtení a osvojení si analytických nástrojů vhodných pro rozbor narativu. Základní jednotkou každého programu je čtenářská lekce. Ta se vždy věnuje konkrétnímu tématu z oblasti naratologických kategorií (celkem se jedná o šest probraných témat) a má pevnou strukturu.

První dvě lekce jsou realizovány v knihovně a vede je knihovník/knihovnice spolu s učitelem/učitelkou. V této části formou čtenářské lekce osvětlí jednu z naratologických kategorií. Další fází této části lekce je stručný exkurz do české i světové literatury a lekce je završena dílnou čtení. Následují vyučovací jednotky ve škole.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Metodika
17.21 MB
PDF
Vzdel_program_Ucime_se_pribehem_FIN.pdf
Pracovní list
2.48 MB
PDF
PS_Ucime_se_I_FIN_WEB.pdf

Licence

Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0.

Obsahuje
2x
PDF
Komentář recenzenta

Materiál je variabilní – záleží na učiteli, zda využije celý program, nebo jen jednotlivé části, a jak je přizpůsobí potřebám třídy.

Program otevírá prostor pro mezipředmětové vazby (např. občanská výchova, dějepis, ICT) a nabízí širokou škálu metod práce (dílna čtení, skupinová spolupráce, reflexe, badatelské postupy). Díky tomu je materiál flexibilní a vhodný k dlouhodobému i selektivnímu využití.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh interaktivity:

aktivita

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

12—15

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

celá třída, skupina žáků, jednotliví žáci

Využití v rámci vyučovací hodiny:

hodnocení, procvičování

Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.

Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.