Materiály do výuky základní vzdělávání Těžnice a obsah trojúhelníku
Materiál do výuky

Těžnice a obsah trojúhelníku

5. 6. 2023 základní vzdělávání
Autor
Mgr. Josef Sova
Spoluautor
Ing. Michal Heczko, MBA
Věková skupina
12—15 let
Speciální vzdělávací potřeby
- žádné -

Anotace

Pomocí softwaru GeoGebra si žáci ověří, že libovolná těžnice rozdělí každý trojúhelník vždy na dva menší trojúhelníky se stejným obsahem. Program obsahy trojúhelníků dopočítává sám, takže dynamicky propojuje geometrické vztahy s algebraickými výpočty. Aktivitu je tak možné zařadit v tématu těžiště trojúhelníku nebo obsah trojúhelníku.
Práce s programem navazuje na předchozí zkoumání trojúhelníku z kartonu. Zavěšením za vrchol se trojúhelník ustálí v rovnovážné poloze. Svislice vedená z vrcholu trojúhelníku je jeho těžnicí. Žáci vytvoří předpoklad, že rovnovážná poloha trojúhelníku je dána tím, že na obou stranách od těžnice je stejná hmotnost kartonu, která by měla odpovídat obsahu dvou menších trojúhelníků.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Těžnice a obsah trojúhelníku
1.26 MB
Dokument
Těžnice-a-obsah-trojúhelníku_Sova_03_2023.docx
Těžnice a obsah trojúhelníku
1 MB
PDF
Těžnice-a-obsah-trojúhelníku_Sova_03_2023.pdf
Obsahuje
1x
Dokument
1x
PDF
Komentář recenzenta

Materiál je ukázkou praktického využití dynamického matematického softwaru pro matematizaci a modelování reálné situace. Je zde prostor pro využití výpočetního potenciálu pro rychlé početní ověření předpokladu. Materiál lze velmi dobře přizpůsobit charakteru a povaze třídy. Je zde však nutné IT vybavení – PC, notebook, tablet s připojením, program GeoGebra.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

RVP do 2024

Revidované RVP od 2025

Druh interaktivity:

kombinované

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

12—15

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

skupina žáků, jednotliví žáci

Rozsah výuky:

vyučovací hodina

Využití v rámci vyučovací hodiny:

hodnocení, procvičování, motivace, nové učivo

Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.

Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.