Materiály do výuky základní vzdělávání Setkání s knihou – soubor metodických listů
Materiál do výuky

Setkání s knihou – soubor metodických listů

22. 8. 2025
Autor
MAS Pobeskydí
Spoluautor
kolektiv autorů
Věková skupina
6—16 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

Metodiky k třiceti vybraným titulům pro děti a mládež vytvořil kolektiv autorů s cílem rozvoje všech základních čtenářských dovedností, zároveň také rozvoje vztahu ke čtení a čtenářského chování. Ve výukovém modulu najdete například metodiky ke knihám Bez bot, Jak voní týden, Prašina, Dobrodružství pana Wellingtona, Šifra mistra Leonarda, Cestovatelské pohádky, Jozova Hanule, Co má vědět správný Čech nebo Letopisy Podzemě. Vzdělávací materiály nejsou určeny pouze pro hodiny českého jazyka a literatury, ale mohou být využity i ve výchově k občanství nebo třídnických hodinách.
Některé metodiky se zaměřují na průřezové téma Péče o sebe a druhé, zatímco jiné kladou důraz například na pochopení historie, analýzu literárních postav a práci s literárními pojmy. Metodiky obsahují místně ukotvené učení, historická témata, problematiku autismu, pohádky pro nejmenší i vlastivědné otázky.
Délka aktivity s jednotlivými knihami závisí na konkrétním vyučujícím a jeho výukových cílech. Cílovou skupinu tvoří žáci 2. až 9. ročníku základních škol.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Metodika
6.6 MB
PDF
Setkani_s_knihou.pdf

Licence

Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0.

Obsahuje
1x
PDF
Komentář recenzenta

Soubor metodických materiálů s pracovními listy se zaměřuje na rozvoj čtenářské a pisatelské gramotnosti a analytického myšlení žáka, který využívá metody RWCT. Učitelé mohou flexibilně volit aktivity dle potřeb třídy a přizpůsobit hloubku zpracování knihy. Interaktivita materiálu spočívá v široké škále aktivit, jako jsou diskuze, analýza literárních postav, práce s pojmy či tvorba myšlenkových map. Jedná se o inovativní výukový materiál, který učitelům nabízí efektivní nástroje k práci s literárními texty a podporuje aktivní zapojení žáků do analýzy příběhu.

U mladších žáků rozvíjíme Klíčovou kompetenci kulturní – žák vnímá umění a kulturu jako způsob poznávání světa a vypovídání o něm – popisuje umělecká díla a kulturní projevy se snahou porozumět jejich sdělení, vyjadřuje své pocity a myšlenky vyvolané uměleckými díly, diskutuje o tom, jak umění a kultura přispívají k poznávání světa a vypovídání o něm. Jednoduše interpretuje témata v uměleckých dílech.

U starších žáků se jedná o Klíčovou kompetenci kulturní – žák rozpoznává estetickou a obsahovou hodnotu uměleckých děl a kulturních projevů, oceňuje jejich význam jako prostředků komunikace a sdílí své názory s ostatními – diskutuje o uměleckých dílech a o umění a kultuře, vyjadřuje své názory a argumenty a sdílí své interpretace s ostatními.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh interaktivity:

aktivita

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

6—16

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

celá třída, skupina žáků

Využití v rámci vyučovací hodiny:

hodnocení, procvičování, motivace, nové učivo

Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.

Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.