Materiály do výuky základní vzdělávání Setkání s knihou – Nejlepší učitel
Materiál do výuky

Setkání s knihou – Nejlepší učitel

28. 8. 2025
Autor
Bc. Markéta Kološová
Věková skupina
10—12 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

Metodika staví na knize „Nejlepší učitel na světě“ od autora Roba Buyea a představuje komplexní strukturovanou práci s literárním textem. Aktivity jsou rozvržené do dvou vyučovacích hodin, zaměřené na shrnování textu, analýzu postav, párové čtení a reflexi vlastních zkušeností s učiteli, čímž podporuje porozumění textu i osobní rozvoj žáků. Díky interaktivním cvičením a herním prvkům se žáci učí systematicky pracovat s informacemi, rozvíjet kritické myšlení, kreativitu a spolupráci. Metodiku doplňuje možnost okamžité zpětné vazby a flexibilní adaptace podle potřeb třídy. Určeno pro žáky 5.–7. ročníku.

Metodika je jedna z 35, které vznikly na podporu čtenářské gramotnosti v rámci projektu „Setkání s knihou“, MAS Pobeskydí.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Metodika
417.28 kB
PDF
Metodika_Nejlepsi_ucitel.pdf

Licence

Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0.

Obsahuje
1x
PDF
Komentář recenzenta

Metodika nabízí žákům hravý a interaktivní přístup k literárnímu textu. Je vhodná jak do hodin Českého jazyka, tak do hodin Osobnostní a sociální výchovy. Autorka systematicky propojuje práci s textem, diskuse, kreativní úkoly a reflexi vlastních zkušeností žáků – tím podporuje nejen porozumění textu, ale i rozvoj kritického myšlení a empatie. Velkou předností je didaktická struktura lekce, která postupuje od evokace přes uvědomění až po reflexi. Aktivní zapojení žáků je podpořeno párovým čtením, hledáním slov podle indicií, tvorbou akrostichu a „stovkovými slovy“, čímž se propojuje analytické myšlení s kreativní činností a spoluprací.

Kromě Klíčové kompetence komunikační dochází k rozvoji také Klíčové kompetence osobnostní a sociální – v rámci reflexe žáci formulují vlastní vztah k učitelům a škole prostřednictvím Vennova diagramu.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh interaktivity:

aktivita

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

10—12

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

celá třída

Využití v rámci vyučovací hodiny:

procvičování, nové učivo

Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.

Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.