Materiály do výuky základní vzdělávání Setkání s knihou – Nebe
Materiál do výuky

Setkání s knihou – Nebe

28. 8. 2025
Autor
Mgr. Alexandra Filarová
Věková skupina
12—15 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

Metodický materiál „Nebe“ je určen pro žáky 8.–9. ročníku a vychází ze stejnojmenného románu japonské spisovatelky Mieko Kawakami. Román otevírá téma šikany, odlišnosti a přátelství. Žáci prostřednictvím evokačních úloh, myšlenkových map, práce s textem a reflexí analyzují příčiny i důsledky šikany – hlavní hrdina je šikanován kvůli strabismu – a učí se hledat cesty obrany. Metodika podporuje diskusi, empatii a sebereflexi a je vystavěna v logické struktuře tří vyučovacích hodin. Nabízí učitelům citlivý a zároveň praktický nástroj pro práci s hodnotově náročnými tématy.

Metodika je jedna z 35, které vznikly na podporu čtenářské gramotnosti v rámci projektu „Setkání s knihou“, MAS Pobeskydí.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Metodika
379.55 kB
PDF
Metodika_Nebe.pdf

Licence

Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0.

Obsahuje
1x
PDF
Komentář recenzenta

Metodika „Setkání s knihou – Nebe“ má jasnou strukturu, tři vyučovací hodiny jsou rozdělené do fází evokace, uvědomění a reflexe, které jsou provázané s cíli výuky a vedou žáky k hlubšímu porozumění tématu. Motivační složkou je práce s oceňovaným literárním dílem, které žákům otevírá silné hodnotové otázky o šikaně, odlišnosti a přátelství. Inovativnost metodiky spočívá v kombinaci klasických i aktivizujících metod – například práce s citáty metodou podvojného deníku, tvorba myšlenkových map či aktivita „deštník sebeúcty“, které podporují sebereflexi i empatii. Didaktická propracovanost se projevuje v přesném popisu činností, jasně stanovených úkolech i v tom, že metodika nabízí prostor pro diskusi, sdílení zkušeností a osobní zapojení žáků.

Klíčová kompetence osobnostní a sociální – vyrovnává se s odlišnostmi s respektem k druhým lidem – učitel díky materiálu může srozumitelně a citlivě otevřít téma šikany, naučit žáky pracovat s vlastními emocemi a postoje zasadit do širšího společenského kontextu. Metodika rovněž vytváří prostor pro mapování toho, co si žáci představují pod pojmem respekt, a při reflexi se soustředí na rozvoj empatie a respektu k odlišným názorům a přístupům.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh interaktivity:

aktivita

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

12—15

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

celá třída

Využití v rámci vyučovací hodiny:

procvičování, nové učivo

Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.

Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.