Materiály do výuky základní vzdělávání Reaktanty, produkty a zbytky
Materiál do výuky

Reaktanty, produkty a zbytky

29. 4. 2025
Autor
PhET Interactive Simulations
Věková skupina
12—15 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

Cílem tohoto materiálu je uvědomit si, že počet atomu prvku je shodný s počtem atomu před i po reakci. Materiál slouží ke znázornění nového učiva i k opakování již známých znalostí o reakcích. Simulace znázorňuje reaktanty v chemických reakcích pomocí dobře známé věci z běžného života – výroby sendvičů, tedy počet šunky a sýru před reakcí bude stejný jako počet šunky i sýru po reakci. Díky tomuto znázornění si žák dovede představit, co a v jakém počtu do reakce vstupuje a poté z reakce vystupuje. Pokud žák pochopí princip stejného množství reaktantů a produktů na sendvičích, může si dále zkusit simulaci při sestavování molekul z atomů a následně si i zahrát hru na toto téma. Aktivitu lze dále rozšířit a nechat žáky navrhnout jiné příklady z reálného života, při kterých by se daly aplikovat principy chemických reakcí se zachováním stejného množství výchozích látek i látek nových. Lze uchopit jako projekt ve skupinkách.
Odkazy materiálu

Licence

Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ 4.0.

Obsahuje
Komentář recenzenta

Tento materiál představuje simulaci, která dokonale znázorňuje pro žáka těžko představitelné – jak fungují chemické reakce a co znamená shodný počet reaktantů a produktů. Simulace slouží pro zpestření výuky při seznámení se s novým učivem, při fázi motivace i při opakovaní již osvojených znalostí. Žák si vyzkouší princip chemických reakcí pomocí sestavování sendviče, poté zařadí atomy a tvoří molekuly, nakonec si může zahrát hru. Je možné simulaci promítat na projektoru a žákům pouze ukazovat, vhodnější je ale s žáky navštívit počítačovou učebnu, aby každý měl svůj počítač, a tedy i svou možnost si simulaci zkusit. Pro prohloubení pochopení je vhodné rozšířit aktivitu o další příklady z reálného života, na kterých lze aplikovat princip chemické reakce.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh interaktivity:

kombinované

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

12—15

Týká se jazyka:

angličtina

Velikost skupiny:

celá třída, skupina žáků, jednotliví žáci

Využití v rámci vyučovací hodiny:

hodnocení, procvičování, motivace, nové učivo

Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.

Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.