Materiály do výuky základní vzdělávání Posilování – cvičení s expanderem
Materiál do výuky

Posilování – cvičení s expanderem

28. 11. 2025
Autor
ZŠ Čkalovova Ostrava
Věková skupina
10—12 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

Materiál nabízí ucelený soubor cvičení zaměřených na rozvoj síly, koordinace a správného držení těla pomocí posilovacího expanderu. Prakticky zpracovaný metodický návod, jak s expandery efektivně pracovat v hodinách tělesné výchovy, při kompenzačních cvičeních i při rozcvičkách. Učitelé zde naleznou přehled zásad bezpečnosti, techniky provedení, způsobů uchycení i tipy na sestavení samostatné vyučovací hodiny nebo kruhového tréninku. Součástí materiálu jsou fotografické ukázky cviků pro různé části těla – horní končetiny, trup, břišní svalstvo a dolní končetiny – a také protahovací a relaxační cvičení vhodná pro závěrečnou fázi hodiny.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Metodika
19.72 MB
Dokument
CVICENI_S_EXPANDEREM.docx

Licence

Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0.

Obsahuje
1x
Dokument
Komentář recenzenta

Materiál představuje ucelený přehled práce s dvěma typy expanderů (krátký, dlouhý) a nabízí širokou škálu cviků pro celé tělo – horní končetiny, trup, břišní svaly, hýždě i dolní končetiny. Obsahuje doporučení k technice, bezpečnosti, možnostem úchopů, rizikům a jejich prevenci. Součástí jsou i protahovací cvičení a návrh stavby cvičební lekce. Materiál je vhodný pro 1. stupeň: nabízí pestrá, jednoduchá a bezpečná posilovací i kompenzační cvičení. Podporuje správné držení těla a umožňuje diferencovat obtížnost dle tělesné zdatnosti žáků. Jednotlivé cviky může vyučující zařadit v rámci kruhového provozu nebo cvičení ve skupinách.

Klíčové kompetence podporované materiálem:

Uvědomuje si význam, důležitost a smysl svého učení – žádoucí aktivita učitele – učitel vysvětlí žákům smysl protahovacích a posilovacích cvičení – k čemu slouží svaly – které svaly je vhodné posilovat a které protahovat (svalové dysbalance, posturální a fázické svaly) – zapojí žáky, kteří se pokusí vymyslet, jak konkrétní sval může být posilován nebo protahován.

Pojmenovává vlastní potřeby k dosažení všestranné pohody (wellbeing) – učitel žákům vysvětlí souvislost mezi psychickou a fyzickou pohodou – k dosažení všestranného wellbeingu je potřeba rovnoměrně pečovat o tělo i mysl. Pravidelné posilovací a protahovací aktivity jim pomáhají uvědomit si vlastní tělesné potřeby, vnímat únavu, uvolnění i posílení, tím přispívají k porozumění, co je dobré pro jejich psychický a fyzický stav.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Revidované RVP od 2025

Druh interaktivity:

aktivita

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

10—12

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

celá třída, skupina žáků, jednotliví žáci

Využití v rámci vyučovací hodiny:

procvičování, motivace, nové učivo

Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.

Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.