Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0.
Materiál přináší základní metodiku při cvičení s lehkými jednoručními činkami vhodnými pro školní podmínky. Obsah zahrnuje bezpečnost, doporučené pomůcky, techniku držení i provedení pohybu, zásady dýchání, eliminaci rizik, možnosti využití v samostatné lekci i v kruhovém tréninku. Nechybí rozsáhlý přehled posilovacích cviků zaměřených na ramena, paže, trup, nohy a hýždě, a také protahovací (strečinkové) pozice pro uvolnění namáhaných svalových skupin. Při volbě velmi nízké hmotnosti (0,5 kg, u zdatných dětí maximálně 1 kg) může být materiál využitelný i na 1. stupni ZŠ.
Při cvičení s činkami žáci rozvíjí základní silové schopnosti vhodné pro jejich věk, koordinaci pohybu horních i dolních končetin. Učí se vnímat vlastní tělo a kontrolovat dýchání při cvičení. Učitel by měl žáky vést k porozumění, že cvičení je zároveň zdravotní prevencí a kompenzací sedavého režimu. Díky jednoduchosti cviků je materiál přístupný i pro méně zdatné či obézní děti – posilování jim často poskytuje úspěch, který nezažívají v běžeckých nebo herních aktivitách.
Klíčové kompetence:
Reflektuje obtížné situace, do kterých se dostává – cvičení s činkami vytváří přirozené drobné obtíže, učitel může po sérii cviků žáky vést k reflexi. Co pro mě bylo těžké? Jak jsem to překonal?
Pojmenovává vlastní potřeby k dosažení všestranné pohody (wellbeing) – materiál umožňuje učiteli vysvětlit žákům, jak fyzická aktivita ovlivňuje jejich celkovou pohodu.
Materiál nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.
Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.


Národní pedagogický institut České republiky © 2025