Materiály do výuky základní vzdělávání Posilování – cvičení s činkami
Materiál do výuky

Posilování – cvičení s činkami

18. 12. 2025
Autor
ZŠ Čkalovova Ostrava
Věková skupina
10—12 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

Metodický materiál nabízí praktický přehled o využití jednoručních činek při posilovacích cvičeních žáků na základních školách, podrobně popisuje význam a přínos činek, zásady bezpečného cvičení, metodické pokyny k provedení jednotlivých cviků a jejich varianty. Součástí jsou také konkrétní návrhy cvičení zaměřených na posilování ramen, bicepsů, tricepsů, prsních svalů, hýždí a nohou, doplněné protahovací cviky. V materiálu je kladen důraz na správnou techniku, kontrolu pohybu a bezpečnost při práci s činkami. Učitelům poskytuje inspiraci pro samostatné lekce posilování i zařazení činek do kruhového tréninku. Díky jasné struktuře a přehlednosti lze materiál využít jak při běžné výuce tělesné výchovy, tak i ve volitelných sportovních aktivitách či zdravotní tělesné výchově.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Metodika
13.95 MB
Dokument
CVICENI_S_CINKAMI.docx

Licence

Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0.

Obsahuje
1x
Dokument
Komentář recenzenta

Materiál přináší základní metodiku při cvičení s lehkými jednoručními činkami vhodnými pro školní podmínky. Obsah zahrnuje bezpečnost, doporučené pomůcky, techniku držení i provedení pohybu, zásady dýchání, eliminaci rizik, možnosti využití v samostatné lekci i v kruhovém tréninku. Nechybí rozsáhlý přehled posilovacích cviků zaměřených na ramena, paže, trup, nohy a hýždě, a také protahovací (strečinkové) pozice pro uvolnění namáhaných svalových skupin. Při volbě velmi nízké hmotnosti (0,5 kg, u zdatných dětí maximálně 1 kg) může být materiál využitelný i na 1. stupni ZŠ.

Při cvičení s činkami žáci rozvíjí základní silové schopnosti vhodné pro jejich věk, koordinaci pohybu horních i dolních končetin. Učí se vnímat vlastní tělo a kontrolovat dýchání při cvičení. Učitel by měl žáky vést k porozumění, že cvičení je zároveň zdravotní prevencí a kompenzací sedavého režimu. Díky jednoduchosti cviků je materiál přístupný i pro méně zdatné či obézní děti – posilování jim často poskytuje úspěch, který nezažívají v běžeckých nebo herních aktivitách.

Klíčové kompetence:

Reflektuje obtížné situace, do kterých se dostává – cvičení s činkami vytváří přirozené drobné obtíže, učitel může po sérii cviků žáky vést k reflexi. Co pro mě bylo těžké? Jak jsem to překonal?

Pojmenovává vlastní potřeby k dosažení všestranné pohody (wellbeing) – materiál umožňuje učiteli vysvětlit žákům, jak fyzická aktivita ovlivňuje jejich celkovou pohodu.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Revidované RVP od 2025

Druh interaktivity:

aktivita

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

10—12

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

celá třída, skupina žáků, jednotliví žáci

Rozsah výuky:

vyučovací hodina

Využití v rámci vyučovací hodiny:

procvičování, motivace, nové učivo

Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.

Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.