Materiály do výuky základní vzdělávání Posilování – cvičení na step bedýnce
Materiál do výuky

Posilování – cvičení na step bedýnce

25. 11. 2025
Autor
ZŠ Čkalovova Ostrava
Věková skupina
10—12 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

Metodický materiál je přehlednou, obrazově doplněnou metodikou využití stepu ve výuce tělesné výchovy na ZŠ. Obsahuje popisy jednotlivých cviků s názornými fotografiemi a metodickými pokyny, které slouží jako podpora pro učitele i žáky ke zvládnutí správné a kontrolované techniku provedení cviků. Materiál představuje step aerobik jako zábavnou formu aerobního a posilovacího cvičení, která rozvíjí vytrvalost, sílu, koordinaci, rytmus i rovnováhu žáků. Součástí jsou základní krokové variace, ukázky posilovacích a uvolňovacích cviků, doporučení pro bezpečné cvičení a možnosti využití stepu v samostatné lekci i v rámci kruhového tréninku. Tato metodika je snadno využitelná pro výuku v tělocvičně nebo při tvorbě pohybových bloků v rámci projektových dnů a sportovních akcí. Vhodná pro výuku na 1. i 2. stupni ZŠ.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Metodika
20.77 MB
Dokument
CVICENI_NA_STEP_BEDYNCE.docx

Licence

Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0.

Obsahuje
1x
Dokument
Komentář recenzenta

Materiál nabízí přehled základních cvičení na step bedýnce, který je vhodný jako podpora pro učitele tělesné výchovy, tak pro žáky 1. i 2. stupně ZŠ. Úvodní textová část vysvětluje, co je step aerobik, jaký má význam a jaká jsou jeho rizika, čímž vytváří metodický rámec pro bezpečné a správné vedení hodiny. Materiál klade důraz na techniku, správné držení těla a prevenci přetížení.

Z hlediska využitelnosti na 1. stupni ZŠ je materiál dobře přizpůsobitelný – základní kroky (basic step, step tap, knee up, leg curl, V-step aj.) jsou jednoduché, rytmické a snadno naučitelné i pro děti mladšího školního věku a mohou být zábavnou doplňující aktivitou v rámci výuky tělesné výchovy. Samozřejmostí je využití step bedýnek i na 2. stupni ZŠ – rytmická gymnastika s využitím step bedýnek může mnoho žáků motivovat k pohybu. Metodika materiálu obsahuje nejen základní krokové variace, ale i návrhy na samostatnou hodinu, využití stepu v kruhovém tréninku, posilovací cviky ve stepu i na něm a strečinkové uvolňovací cviky. Tato pestrost umožňuje učiteli sestavit celou lekci od zahřátí přes hlavní část až po zklidnění organismu.

Hlavní očekávaný výsledek učení:

Usiluje o zlepšení svých pohybových schopností a dovedností v souladu se svými možnostmi a potřebami: aktivita učitele – vybere žáka, který vymyslí sestavu a ostatní žáci budou cvičit podle tohoto žáka, může nastat diskuse nad vhodnosti některých kroků, výběru vhodné hudby apod.

Klíčové kompetence:

Rozšiřuje okruh vztahů: žádoucí aktivita učitele – ve chvíli, kdy žáci zvládají základní kroky, mohou žáci sami vytvořit skupiny, ve kterých vytvoří vlastní krokovou sestavu, mohou si vybrat i hudbu na kterou budou cvičit, případně sjednotit oblečení – toto může pomoci při budování vztahů v kolektivu a rozvíjet tvořivost žáků.

Vyrovnává se s odlišnostmi s respektem k druhým lidem: step sestava se dá diferenciovat podle individuálních schopností a dovedností žáků.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh interaktivity:

aktivita

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

10—12

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

celá třída, skupina žáků, jednotliví žáci

Rozsah výuky:

vyučovací hodina

Využití v rámci vyučovací hodiny:

procvičování, nové učivo

Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.

Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.