Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ 4.0.
Pracovní list vychází z klasického dobrodružného románu Roberta Louise Stevensona – Poklad na ostrově. Jeho struktura i úkoly umožňují využití rozmanitých metod výuky, které vedou žáky k aktivnímu zapojení, přemýšlení o textu a vyvozování souvislostí. Učitel může pracovat s metodami řízeného čtení, diskuse, práce s otázkami různé obtížnosti i tvořivého psaní. Úkoly podporují analytické i syntetické myšlení – od jednoduchého vyhledávání údajů až po hlubší interpretaci motivů, postav a jejich jednání.
Didaktickou hodnotu má aktivita „Hra na novináře“, která propojuje literární interpretaci s praktickým využitím jazykových dovedností. Žáci převádějí literární událost do formy novinové zprávy, rozvíjejí schopnost formulovat sdělení, volit jazykové prostředky a uvědomovat si záměr autora i změnu významu při jiném žánru.
Současně je otevřený mezipředmětovým vazbám – v dějepise navazuje na témata mořeplavectví, objevování a pirátství, v občanské výchově na morální dilemata, loajalitu a zodpovědnost, ve výtvarné výchově na vizuální ztvárnění scény nebo mapy ostrova, v informatice na digitální zpracování zprávy či prezentace.
Materiál nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.
Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.


Národní pedagogický institut České republiky © 2025