Materiál do výuky

Poklad na ostrově

13. 11. 2019 základní vzdělávání
Autor
Mgr. Zdeněk Sotolář
Věková skupina
12—15 let
Speciální vzdělávací potřeby
- žádné -

Anotace

Doplňkový text přiměřeně dlouhý i pro slabší čtenáře. Práce s textem je zaměřena na rozvoj čtenářství a čtenářských dovedností bez literárněvědných pojmů, s materiálem je proto možné pracovat dle potřeby v různých ročnících. Cílem materiálu je, aby se žáci v textu nejen orientovali, ale aby také na základě textu něco sami tvořili.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Pracovní list
51 kB
Dokument
POKLAD-NA-OSTROVĚ.doc
Pracovní list
39.5 kB
Dokument
POKLAD-NA-OSTROVĚ---příloha.doc
Pracovní list
551.78 kB
PDF
POKLAD-NA-OSTROVE---priloha.pdf
Pracovní list
398.8 kB
PDF
POKLAD-NA-OSTROVE.pdf

Licence

Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ 4.0.

Obsahuje
2x
Dokument
2x
PDF
Komentář recenzenta

Pracovní list vychází z klasického dobrodružného románu Roberta Louise Stevensona – Poklad na ostrově. Jeho struktura i úkoly umožňují využití rozmanitých metod výuky, které vedou žáky k aktivnímu zapojení, přemýšlení o textu a vyvozování souvislostí. Učitel může pracovat s metodami řízeného čtení, diskuse, práce s otázkami různé obtížnosti i tvořivého psaní. Úkoly podporují analytické i syntetické myšlení – od jednoduchého vyhledávání údajů až po hlubší interpretaci motivů, postav a jejich jednání.

Didaktickou hodnotu má aktivita „Hra na novináře“, která propojuje literární interpretaci s praktickým využitím jazykových dovedností. Žáci převádějí literární událost do formy novinové zprávy, rozvíjejí schopnost formulovat sdělení, volit jazykové prostředky a uvědomovat si záměr autora i změnu významu při jiném žánru.

Současně je otevřený mezipředmětovým vazbám – v dějepise navazuje na témata mořeplavectví, objevování a pirátství, v občanské výchově na morální dilemata, loajalitu a zodpovědnost, ve výtvarné výchově na vizuální ztvárnění scény nebo mapy ostrova, v informatice na digitální zpracování zprávy či prezentace.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh interaktivity:

aktivita

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

12—15

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

celá třída, skupina žáků, jednotliví žáci

Využití v rámci vyučovací hodiny:

procvičování

Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.

Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.