Materiál do výuky

Neobyčejná kuchařka

10. 12. 2025
Autor
Lucie Kelblová
Spoluautor
et al.
Věková skupina
12—15 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

Žáci samostatně vyhledávají recept v souladu se zásadami zdravé výživy, zapisují pracovní postup, mohou připravit pokrm a vytvářejí společnou třídní kuchařku. Aktivita rozvíjí čtenářskou a digitální gramotnost, podporuje spolupráci, plánování a prezentaci výsledků.

Materiál představuje projektovou aktivitu pro 2. období 1. stupně ZŠ s možností využití také ve výuce na 2. stupni ZŠ. Obsahuje metodiku, pracovní listy a dobrovolné kreativní úkoly.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Metodika
810.18 kB
PDF
PPUC_27_nametu_metodicky_komentar_1_stupen_ZS.pdf
Pracovní list
2.02 MB
PDF
Neobycejna_kucharka_1._st._ZS.pdf

Licence

Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0.

Obsahuje
2x
PDF
Komentář recenzenta

Materiál nabízí přehledný a motivační postup pro výuku, kterou lze snadno realizovat v běžné třídě. Aktivita vede k tomu, že žáci mohou vyzkoušet přípravu pokrmu a zdokumentovat výsledek, což zvyšuje jejich zájem o práci a propojuje školní úkol s reálným životem. Práce postupuje od individuální činnosti k aktivitám ve dvojicích a menších skupinách, kde si žáci rozdělují role. Skupinová práce žáky vede k aktivnímu zapojení a odpovědnosti za společné dílo v podobě třídní kuchařky, kterou je možné využít i při třídních akcích nebo tematických dnech.

Materiál podporuje mezipředmětové vztahy. V českém jazyce žáci vytvářejí funkční text v podobě receptu a seznamují se s pravidly popisu pracovního postupu. Ve výuce informatiky pracují s digitálními zdroji, vyhledávají recepty, upravují text a vkládají fotografie do elektronického dokumentu. Vzdělávací oblast Člověk a zdraví se přirozeně uplatní při rozhodování o zdravé výživě a vhodnosti jednotlivých surovin. V praktických činnostech žáci plánují přípravu pokrmu, sestavují seznam ingrediencí a mohou realizovat jednoduchý pracovní postup. Matematika se zapojí při převodech množství, odhadování času a sestavování orientačního rozpočtu, což poskytuje prostor pro finanční gramotnost.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Revidované RVP od 2025

Druh interaktivity:

aktivita

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

12—15

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

celá třída, skupina žáků

Využití v rámci vyučovací hodiny:

procvičování

Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.

Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.