Materiál do výuky

Kůrovec a smrk

20. 10. 2025
Autor
Lenka Zajíčková
Spoluautor
Muzeum Říčany
Věková skupina
12—15 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

Materiál zavede žáky do lesa, kde zkoumají napadení jehličnatého lesa kůrovcem. Žáci pracují formou badatelsky orientované výuky, stanovují si badatelskou otázku a hypotézu a na základě vlastních pozorování vyvozují své závěry.
V příloze najdete metodiku pro učitele, badatelský pracovní list pro žáky a video ilustrující práci se žáky s daným tématem a materiály.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Pracovní list
149.74 kB
PDF
pracovni-list-Kurovec-a-smrk.pdf
Metodika
112.46 kB
PDF
metodika-Kurovec-a-smrk.pdf
Odkazy materiálu

Licence

Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0.

Obsahuje
2x
PDF
Komentář recenzenta

Oceňuji video, které ukazuje, jak autorka s materiálem se svými žáky pracovala. Metodika na konci dává možnost vypracování plakátu jako dalšího výstupu aktivity. Materiál je vhodný do hodin zaměřených spíše na ekologii a ekosystém lesa. Oceňuji, že je založen na badatelské výuce a výuce venku.

Lekce rozvíjí Klíčovou kompetenci k řešení problému – navrhne plán pro zkoumání a řešení specifického výzkumného problém –, v rámci níž učitel uplatňuje tyto strategie:

- upozorňuje na vlastnosti výzkumu – přesnost, pečlivost a poctivost;

- pomáhá žákům shrnout relevantní závěry z jejich bádání a poukazuje na důležité informace pro sdílení se spolužáky a poskytne konstruktivní zpětnou vazbu k práci žáků;

- vyzdvihuje to, co dělali dobře, a mluví s nimi o tom, co by mohli udělat jinak a jak se mohou propříště zlepšit.

V rámci svých projevů žák formuluje jednoduché otázky, na které lze hledat odpovědi pozorováním, měřením či zkoumáním, a představí základní zjištění z bádání.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh interaktivity:

aktivita

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

12—15

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

celá třída, skupina žáků

Využití v rámci vyučovací hodiny:

procvičování

Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.

Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.