Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0.
Materiál propojuje jazykové učivo s rozvojem čtenářské gramotnosti, kulturní kompetence a metakognitivních dovedností. Žáci vyjadřují své prožitky z četby, učí se reflektovat obsah a jazykové prostředky, čímž rozvíjejí schopnost interpretace a vlastní tvorby. Učitel podporuje aktivitu plánováním navazujících činností, společným stanovováním cílů a reflexí učení. Vytváří bezpečný prostor pro práci s chybou, poskytuje doplňkové materiály a vede žáky k odpovědnosti za vlastní učení. Aktivita je vhodná pro mezipředmětové propojení (prvouka, výtvarná výchova) a podporuje tvořivost i spolupráci. Aktivita podporuje vnímání umění jako prostředku poznávání světa – učitel používá umělecká díla, aby představil žákům různé kulturní a umělecké projevy, žák vyjadřuje své pocity a myšlenky vyvolané uměleckými díly, diskutuje o tom, jak umění a kultura přispívají k poznávání světa a vypovídání o něm. Materiál dále rozvíjí základní gramotnosti čtenářské a pisatelské – žák buduje porozumění prožitkovým i odborným textům, při psaní sděluje informace podle své potřeby – hledá shody a rozdíly mezi tím, co čte, a mezi vlastní zkušeností, znalostmi a světem kolem sebe, odkazuje na konkrétní místa v textu nebo v ilustraci, čte a píše texty odborné i prožitkové pro porozumění oboru lidského poznání nebo sobě.
Materiál nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.
Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.


Národní pedagogický institut České republiky © 2025