Materiály do výuky základní vzdělávání InspiroMAP aneb Jak učit četbou poznávat (nápadník nejen do hodin literární výchovy)
Materiál do výuky

InspiroMAP aneb Jak učit četbou poznávat (nápadník nejen do hodin literární výchovy)

3. 11. 2025
Autor
Mgr. Milena Rossová
Věková skupina
10—12 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

Aktivita rozvíjí čtenářskou gramotnost a kulturní kompetence u žáků 1. stupně ZŠ. Pro každý ročník 1. stupně ZŠ je zpracováno 10 titulů dětských knih. Žáci čtou nebo poslouchají umělecký text, vyjadřují své prožitky, reflektují obsah a jazykové prostředky. Materiál podporuje vnímání umění jako prostředku poznávání světa a budování porozumění v četbě a vztah ke knihám. Je vhodný pro individuální i skupinovou práci, s možností propojení s výtvarnou nebo hudební výchovou. Celkově se jedná o souhrn 50 knih pro děti a mládež, které odpovídají aktuálním čtenářským zájmům současných dětí a zároveň odráží vhodnou žánrovou skladbu četby pro daný věk žáků. Ke každé z knih jsou vytvořeny dva metodické listy pro učitele – struktura hodiny, texty a tipy, pro žáky pracovní list. Materiál je natolik obsáhlý, že každý z nich lze využít nejen pro jednu vyučovací hodinu.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Metodika
97.72 MB
PDF
inspiromap_final_vetsi.pdf

Licence

Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0.

Obsahuje
1x
PDF
Komentář recenzenta

Materiál propojuje jazykové učivo s rozvojem čtenářské gramotnosti, kulturní kompetence a metakognitivních dovedností. Žáci vyjadřují své prožitky z četby, učí se reflektovat obsah a jazykové prostředky, čímž rozvíjejí schopnost interpretace a vlastní tvorby. Učitel podporuje aktivitu plánováním navazujících činností, společným stanovováním cílů a reflexí učení. Vytváří bezpečný prostor pro práci s chybou, poskytuje doplňkové materiály a vede žáky k odpovědnosti za vlastní učení. Aktivita je vhodná pro mezipředmětové propojení (prvouka, výtvarná výchova) a podporuje tvořivost i spolupráci. Aktivita podporuje vnímání umění jako prostředku poznávání světa – učitel používá umělecká díla, aby představil žákům různé kulturní a umělecké projevy, žák vyjadřuje své pocity a myšlenky vyvolané uměleckými díly, diskutuje o tom, jak umění a kultura přispívají k poznávání světa a vypovídání o něm. Materiál dále rozvíjí základní gramotnosti čtenářské a pisatelské – žák buduje porozumění prožitkovým i odborným textům, při psaní sděluje informace podle své potřeby – hledá shody a rozdíly mezi tím, co čte, a mezi vlastní zkušeností, znalostmi a světem kolem sebe, odkazuje na konkrétní místa v textu nebo v ilustraci, čte a píše texty odborné i prožitkové pro porozumění oboru lidského poznání nebo sobě.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh interaktivity:

aktivita

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

10—12

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

celá třída, skupina žáků

Rozsah výuky:

několik tematických celků

Využití v rámci vyučovací hodiny:

hodnocení, procvičování, motivace, nové učivo

Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.

Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.