Materiály do výuky základní vzdělávání Gymnastika – kotoul, přeskok
Materiál do výuky

Gymnastika – kotoul, přeskok

7. 7. 2025
Autor
ZŠ Jaroměř, Na Ostrově
Věková skupina
12—15 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

Videomateriál (délka 8:15 min.) obsahuje metodickou řadu kotoulu vzad a přeskoku – skrčky a roznožky. Materiál se dá použít do hlavní části hodiny jako nové učivo nebo jako učivo pro opakování a zdokonalování.
Průpravná cvičení:
• Kotoul vzad: kolébka, zapojení rukou, kolébka ze dřepu, sun na lavičce, poskoky ve vzporu dřepmo, kotoul vzad na nakloněné rovině, kotoul vzad s dopomocí, kotoul vzad
• Přeskok: poskoky (práce kotníků), výskoky na lavičku, poskoky na odrazovém můstku, odraz z můstku s doskokem na žíněnku,
• Skrčka: náskok na bednu s následným doskokem, kontrola nářadí (bezpečnost), skrčka s dopomocí, skrčka
• Roznožka: odraz z můstku s roznožením, roznožka s dopomocí, roznožka
Odkazy materiálu
Obsahuje
Komentář recenzenta

Video představuje didaktiku metodické řady nácviku kotoulu vzad a přeskoku – skrčky a roznožky. Video je dobře strukturované a metodicky promyšlené. Využívá efektivní sled průpravných cvičení, která respektují princip postupnosti, bezpečnosti a individualizace. Učení probíhá od jednoduchých pohybových dovedností (např. kolébka, poskoky, výskoky) až po provedení cílového prvku s dopomocí a bez dopomoci. Žákům jsou poskytovány jasné pohybové vzory a zároveň možnost bezpečného vyzkoušení techniky. Velkým kladem je důraz na bezpečnost (např. kontrola nářadí, využití nakloněné roviny, dopomoc), postupné navyšování náročnosti a respekt k individuálním možnostem žáků. Průpravná cvičení rozvíjejí nejen samotné technické provedení, ale i koordinaci, sílu, rovnováhu a orientaci v prostoru.

Metodické vedení umožňuje žákům chápat logiku pohybových dovedností a vytváří předpoklady pro budování správných pohybových návyků. Současně lze práci diferencovat podle výkonnostní úrovně žáků.

Při nácviku se rozvíjí KKU-USU-000-ZV9-001 Řídí vlastní procesy učení – žáci získávají nové dovednosti, učí se správnému pohybovému provedení a reflektují vlastní pokrok. Učí se poznávat chyby a hledat způsoby jejich odstranění.

Dále KKK-POR-000-ZV9-001 Přemýšlí o komunikačním záměru autora sdělení – při nácviku se žáci snaží pochopit a správně provést dané cviky podle zadání. Rozvíjejí verbální i neverbální komunikaci při spolupráci, zejména při dopomoci a zajištění bezpečnosti spolužáka.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh interaktivity:

aktivita

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

12—15

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

celá třída, skupina žáků, jednotliví žáci

Rozsah výuky:

část vyučovací hodiny

Využití v rámci vyučovací hodiny:

procvičování, nové učivo

Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.

Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.