Materiály do výuky základní vzdělávání Gymnastika – kotoul, přeskok
Materiál do výuky

Gymnastika – kotoul, přeskok

7. 7. 2025
Autor
ZŠ Jaroměř, Na Ostrově
Věková skupina
12—15 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

Videomateriál (délka 8:15 minut) obsahuje metodickou řadu kotoulu vzad a přeskoku – skrčky a roznožky. Materiál se dá použít do hlavní části hodiny jako nové učivo nebo jako učivo pro opakování a zdokonalování.
Průpravná cvičení:
• Kotoul vzad: kolébka, zapojení rukou, kolébka ze dřepu, sun na lavičce, poskoky ve vzporu dřepmo, kotoul vzad na nakloněné rovině, kotoul vzad s dopomocí, kotoul vzad
• Přeskok: poskoky (práce kotníků), výskoky na lavičku, poskoky na odrazovém můstku, odraz z můstku s doskokem na žíněnku,
• Skrčka: náskok na bednu s následným doskokem, kontrola nářadí (bezpečnost), skrčka s dopomocí, skrčka
• Roznožka: odraz z můstku s roznožením, roznožka s dopomocí, roznožka
Odkazy materiálu
Obsahuje
Komentář recenzenta

Video představuje didaktiku metodické řady nácviku kotoulu vzad a přeskoku – skrčky a roznožky. Video je dobře strukturované a metodicky promyšlené. Využívá efektivní sled průpravných cvičení, která respektují princip postupnosti, bezpečnosti a individualizace. Učení probíhá od jednoduchých pohybových dovedností (např. kolébka, poskoky, výskoky) až po provedení cílového prvku s dopomocí a bez dopomoci. Žákům jsou poskytovány jasné pohybové vzory a zároveň možnost bezpečného vyzkoušení techniky. Velkým kladem je důraz na bezpečnost (např. kontrola nářadí, využití nakloněné roviny, dopomoc), postupné navyšování náročnosti a respekt k individuálním možnostem žáků. Průpravná cvičení rozvíjejí nejen samotné technické provedení, ale i koordinaci, sílu, rovnováhu a orientaci v prostoru.

Metodické vedení umožňuje žákům chápat logiku pohybových dovedností a vytváří předpoklady pro budování správných pohybových návyků. Současně lze práci diferencovat podle výkonnostní úrovně žáků.

Při nácviku se rozvíjí KKU-USU-000-ZV9-001 Řídí vlastní procesy učení – žáci získávají nové dovednosti, učí se správnému pohybovému provedení a reflektují vlastní pokrok. Učí se poznávat chyby a hledat způsoby jejich odstranění.

Dále KKK-POR-000-ZV9-001 Přemýšlí o komunikačním záměru autora sdělení – při nácviku se žáci snaží pochopit a správně provést dané cviky podle zadání. Rozvíjejí verbální i neverbální komunikaci při spolupráci, zejména při dopomoci a zajištění bezpečnosti spolužáka.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh interaktivity:

aktivita

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

12—15

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

celá třída, skupina žáků, jednotliví žáci

Rozsah výuky:

část vyučovací hodiny

Využití v rámci vyučovací hodiny:

procvičování, nové učivo