Materiál do výuky

Epos o Gilgamešovi

22. 9. 2008 základní vzdělávání
Autor
Mgr. Zdeněk Sotolář
Věková skupina
12—15 let
Speciální vzdělávací potřeby
- žádné -

Anotace

Žáci se na základě stručného převyprávění a sady otázek seznamují s obsahem a strukturou eposu o Gilgamešovi. Žáci mohou utvořit řetěz a ze svých odpovědí chronologicky rekonstruovat příběh eposu. Z ilustrací k jednotlivým tabulkám může vzniknout komiks.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Pracovní listy
51 kB
Dokument
Gilgameš_text.doc
Pracovní list
33.5 kB
Dokument
Gilgameš_odpovědi.doc
Pracovní listy
31.03 kB
Dokument
Gilgames_text.odt
Pracovní list
27 kB
Dokument
Gilgames_odpovedi.odt
Pracovní list
27 kB
Dokument
Gilgames_odpovedi.odt
Pracovní list
31 kB
Dokument
Gilgameš_otázky.doc

Licence

Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ 4.0.

Obsahuje
3x
Dokument
3x
Dokument
Komentář recenzenta

Materiál „Epos o Gilgamešovi“ je pracovní list, který rozvíjí porozumění obsahu, stavbě i symbolice jednoho z nejstarších literárních děl. Kombinuje analytické úkoly, tvořivé aktivity a otázky k zamyšlení, čímž vede žáky k hlubšímu pochopení příběhu i jeho nadčasových témat – přátelství, moci, smrtelnosti a hledání smyslu života. Učitel může s materiálem pracovat variabilně podle záměru hodiny. Lze jej využít jako úvod k epické literatuře, k rozvoji čtenářské gramotnosti nebo jako doplnění výuky o starověkých civilizacích. Úlohy podporují individuální i skupinovou práci a dávají prostor pro diskusi i kreativní přístup. Komiksová část slouží jako vizuální opora pro porozumění textu a umožňuje zapojení žáků s různými učebními styly.

Materiál přirozeně propojuje český jazyk a literaturu s dalšími vzdělávacími oblastmi. V dějepise rozvíjí znalosti o starověké Mezopotámii, počátcích písemnictví a kulturním dědictví. V občanské výchově otevírá etická a existenciální témata – přátelství, odpovědnost, pomíjivost lidského života. Ve výtvarné výchově nabízí možnost práce s komiksem, ilustrací či symbolikou a podporuje vizuální interpretaci textu. V informatice nebo mediální výchově lze navázat digitálním zpracováním příběhu, tvorbou prezentace či krátkého komiksu.

Díky své struktuře je materiál snadno modifikovatelný podle úrovně třídy a cílů učitele. Podporuje samostatné myšlení, spolupráci i schopnost formulovat vlastní názor, a přispívá tak k rozvoji čtenářské gramotnosti, kritického uvažování a kulturního povědomí žáků.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

RVP do 2024

Revidované RVP od 2025

Druh interaktivity:

aktivita

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

12—15

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

celá třída, skupina žáků, jednotliví žáci

Využití v rámci vyučovací hodiny:

procvičování

Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.

Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.