Materiály do výuky základní vzdělávání Cvičík – rotační příprava
Materiál do výuky

Cvičík – rotační příprava

28. 8. 2025
Autor
TJ Sokol Příbram
Věková skupina
12—15 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

Videomateriál (délka 2:54 min.) představuje ukázku rotační přípravy jako součásti motoricko-funkční přípravy (MFP), která zahrnuje rovněž akrobatickou přípravu. MFP je systém dílčích pohybových příprav zaměřených na rozvoj vnitřních předpokladů pro bezpečné a efektivní osvojování pohybových dovedností. Video demonstruje rotace těla kolem tří základních os – výškové (cviky 1–6), pravo-levé (cviky 7–9) a předo-zadní (cvik 10). Slouží jako názorný příklad pro výuku a rozvoj prostorové orientace, rovnováhy a koordinace pohybu. Materiál je vhodný pro učitele tělesné výchovy a trenéry při práci se žáky na 1. a 2. stupni ZŠ.
Odkazy materiálu

Licence

Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0.

Obsahuje
Komentář recenzenta

Videomateriál o délce 2:54 min. je zaměřen na rotační přípravu jako součást systému motoricko-funkční přípravy (MFP). Do ukázek jsou zařazeny jednoduché i složitější formy pohybů – od chůze s obraty přes válení sudů, kolíbky a kotouly až po přemety stranou (hvězdy).

Materiál je vhodný jako metodická pomůcka pro učitele tělesné výchovy na 1. i 2. stupni ZŠ, prostředek k rozvoji prostorové orientace, rovnováhy a koordinace žáků, názorná ukázka pro žáky, jak bezpečně provádět rotační cviky a postupně je zařazovat do akrobatické přípravy. Materiál umožňuje postupný rozvoj vnitřních předpokladů potřebných pro zvládnutí složitějších akrobatických prvků. Díky jasnému členění podle os těla podporuje žáky v orientaci v prostoru a posiluje jejich rovnovážné schopnosti. Využití videa také přispívá k prevenci nesprávných pohybových stereotypů a zvyšuje bezpečnost při výuce gymnastiky.

Materiál rozvíjí Klíčovou kompetenci – monitoruje své procesy učení –, kdy učitel vede žáky k tomu, aby sledovali svůj postup v osvojování rotačních dovedností. Žák porovnává vlastní provedení s ukázkou, reflektuje své chyby a hledá způsoby jejich nápravy.

Další Klíčová kompetence osobnostní a sociální – aktivně přispívá ke zvyšování osobního wellbeingu (všestranné pohody) – je rozvíjená díky rotační přípravě, která podporuje celkový tělesný rozvoj, rovnováhu a jistotu v pohybu, což zvyšuje psychickou pohodu a sebevědomí žáků.

Žák vnímá pozitivní vliv pohybu na vlastní kondici a psychickou pohodu, aktivně se zapojuje do cvičení.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh interaktivity:

aktivita

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

12—15

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

skupina žáků, jednotliví žáci

Rozsah výuky:

část vyučovací hodiny

Využití v rámci vyučovací hodiny:

procvičování, nové učivo

Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.

Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.