Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Neužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 3.0 ČR.
Prezentace „Co změnila průmyslová revoluce?“ představuje kvalitně strukturovaný výukový materiál, který kombinuje výklad, práci s multimédii a aktivní zapojení žáků. Cílem lekce je porozumění klíčovým změnám, které průmyslová revoluce přinesla, analýza jejích dopadů na společnost a prostředí a propojení historických souvislostí se současností, včetně tématu 4. průmyslové revoluce.
Úvodní brainstorming stimuluje předporozumění, následná práce s videem podporuje zpracování informací z multimediálních zdrojů. Vizuální i textové materiály (např. grafy, úryvky od F. Engelse) vedou žáky k interpretaci důsledků proměn práce, společnosti i hodnot. Kritické otázky podporují reflexi záměrných a nezáměrných dopadů historických změn. Lekce graduje tvorbou myšlenkové mapy, která pomáhá syntetizovat poznatky. Silnou stránkou je také závěrečná aktivita zaměřená na reflexi 4. průmyslové revoluce, jež propojuje historické poznatky s aktuálními výzvami a podporuje mezipředmětové vazby (např. občanská výchova, informatika).
Výukový materiál rozvíjí Klíčovou kompetenci k učení – Uvědomuje si důležitost celoživotního charakteru učení – žáci reflektují význam historických změn pro současnost, rozvíjejí schopnost porozumět komplexním jevům napříč časem a tematizují dopady technologického pokroku na vlastní budoucnost. Učitel podporuje vnitřní motivaci žáků, jejich schopnost hodnotit a interpretovat informace v širších souvislostech.
Materiál nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Materiály do výuky obsahující klíčové slovo IPs Kurikulum jsou výstupem projektu IPs Podpora kurikulární práce škol.
Každý výstup byl vyhledán a odborně posouzen hodnotitelem v souladu s revidovaným RVP, stanovisko hodnotitele ve formě komentáře recenzenta najdete přímo u materiálu.
Výstupy je možné zobrazit pomocí klíčového slova IPs Kurikulum. Databázi lze dále filtrovat podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení vzdělávací oblasti, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025