Materiály do výuky základní vzdělávání Co změnila průmyslová revoluce
Materiál do výuky

Co změnila průmyslová revoluce

11. 7. 2025
Autor
Mgr. Roman Göttlicher
Věková skupina
12—15 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

Lekce provází zásadními společenskými, ekonomickými a technologickými změnami, které přináší průmyslová revoluce, a jejich dopadem na dnešní svět. Žáci pracují s myšlenkovými mapami, historickými texty, datovými grafy a otázkami zaměřenými na různé aspekty tohoto období. V průběhu lekce žáci zjišťují, kde a proč průmyslová revoluce začíná, jaké technologie ji umožňují, a jak ovlivňuje životy dělníků, společenské struktury a rozdělení bohatství ve světě.
V lekci se diskutuje o pojmech jako proletariát, kapitalista nebo „Velký rozptyl“ a zkoumají se souvislosti mezi průmyslovou revolucí a růstem populace. Lekce propojuje historický kontext s moderní dobou prostřednictvím tématu čtvrté průmyslové revoluce (Průmysl 4.0) a jejího možného vlivu na budoucnost. Žáci hledají zamýšlené a nezamýšlené důsledky průmyslové revoluce a tvoří myšlenkovou mapu, která shrnuje jejich poznatky.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Prezentace
472.38 kB
Prezentace
Co_zmenila_prumyslova_revoluce_prezentace.pptx
Obsahuje
1x
Prezentace
Komentář recenzenta

Prezentace „Co změnila průmyslová revoluce?“ představuje kvalitně strukturovaný výukový materiál, který kombinuje výklad, práci s multimédii a aktivní zapojení žáků. Cílem lekce je porozumění klíčovým změnám, které průmyslová revoluce přinesla, analýza jejích dopadů na společnost a prostředí a propojení historických souvislostí se současností, včetně tématu 4. průmyslové revoluce.

Úvodní brainstorming stimuluje předporozumění, následná práce s videem podporuje zpracování informací z multimediálních zdrojů. Vizuální i textové materiály (např. grafy, úryvky od F. Engelse) vedou žáky k interpretaci důsledků proměn práce, společnosti i hodnot. Kritické otázky podporují reflexi záměrných a nezáměrných dopadů historických změn. Lekce graduje tvorbou myšlenkové mapy, která pomáhá syntetizovat poznatky. Silnou stránkou je také závěrečná aktivita zaměřená na reflexi 4. průmyslové revoluce, jež propojuje historické poznatky s aktuálními výzvami a podporuje mezipředmětové vazby (např. občanská výchova, informatika).

Výukový materiál rozvíjí Klíčovou kompetenci k učení – Uvědomuje si důležitost celoživotního charakteru učení – žáci reflektují význam historických změn pro současnost, rozvíjejí schopnost porozumět komplexním jevům napříč časem a tematizují dopady technologického pokroku na vlastní budoucnost. Učitel podporuje vnitřní motivaci žáků, jejich schopnost hodnotit a interpretovat informace v širších souvislostech.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh interaktivity:

kombinované

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

12—15

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

celá třída

Rozsah výuky:

vyučovací hodina

Využití v rámci vyučovací hodiny:

hodnocení, procvičování, motivace, nové učivo

Materiály do výuky obsahující klíčové slovo IPs Kurikulum jsou výstupem projektu IPs Podpora kurikulární práce škol.

Každý výstup byl vyhledán a odborně posouzen hodnotitelem v souladu s revidovaným RVP, stanovisko hodnotitele ve formě komentáře recenzenta najdete přímo u materiálu.

Výstupy je možné zobrazit pomocí klíčového slova IPs Kurikulum. Databázi lze dále filtrovat podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení vzdělávací oblasti, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.