Materiál do výuky

Čeština test IV.

24. 2. 2016 základní vzdělávání
Autor
RNDr. Michaela Ševečková
Věková skupina
12—15 let
Speciální vzdělávací potřeby
- žádné -

Anotace

Materiál tvoří pracovní list do hodin českého jazyka. Obsahuje různorodé úkoly, které souvisejí s úvodním textem, ale najdete zde i řadu dalších úkolů s přesahem do jiných předmětů. Materiál je vhodný pro 2. stupeň ZŠ a pro SŠ, ať už pro přípravu na přijímací zkoušky, k maturitě, nebo jako doplněk do opakovacích nebo suplovaných hodin. Pro obtížnější úkoly nebo pro ověření odpovědí je vhodné používat pomůcky (český výkladový slovník, pravidla pravopisu, slovník synonym) a také internet.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Pracovní list
53.72 kB
Dokument
cestina-test-4.docx
Pracovní list
33.99 kB
Dokument
cestina-test-4.odt
Pracovní list – řešení
56.01 kB
Dokument
cestina-test-4-reseni.docx
Pracovní list – řešení
38.71 kB
Dokument
cestina-test-4-reseni.odt
Obsahuje
2x
Dokument
2x
Dokument
Komentář recenzenta

Pracovní list je zaměřený na práci s textem o Jaroslavu Seifertovi, jeho životě, díle a významu v české literatuře. Úkoly jsou rozmanité, propojují jazykové, literární a historické dovednosti a vedou žáky k aktivnímu a hlubšímu přemýšlení o přečteném. Díky pečlivě zvoleným otázkám a cvičením dochází nejen k upevnění faktických znalostí, ale také k rozvoji schopnosti pracovat s textem, vyvozovat z něj závěry a hledat souvislosti. Pracovní list lze použít pro individuální práci žáků, práci ve dvojicích či menších skupinách, případně i pro společnou diskusi v rámci celé třídy. Tato flexibilita podporuje samostatnost i vzájemnou spolupráci a respektování různých názorů. Velkým přínosem jsou také mezipředmětové přesahy. Materiál propojuje český jazyk a literaturu s dějepisem (historický kontext života autora a doby), s občanskou výchovou (hodnoty, občanský postoj Jaroslava Seiferta) a s hudební výchovou (zmínka o festivalu Pražské jaro a dílech Bedřicha Smetany). To výrazně obohacuje výuku o širší kulturní rámec a pomáhá žákům vnímat literaturu jako součást kulturního dědictví. Doporučené využití pomůcek, jako jsou slovníky, pravidla českého pravopisu, internetové zdroje či encyklopedie, vede žáky k samostatnému vyhledávání informací a kritickému posuzování zdrojů. Úkoly jsou promyšleny tak, aby podporovaly různou úroveň žáků – od základního porozumění textu přes práci se slovní zásobou až po interpretaci básnických obrazů. Součástí je i propojení s matematikou prostřednictvím práce s cenami knihy a výpočty, což zvyšuje praktickou využitelnost listu.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

RVP do 2024

Revidované RVP od 2025

Druh interaktivity:

aktivita

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

12—15

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

celá třída, skupina žáků, jednotliví žáci

Využití v rámci vyučovací hodiny:

procvičování

Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.

Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.