Materiály do výuky základní vzdělávání Cvičík – speciální skokanská cvičení
Materiál do výuky

Cvičík – speciální skokanská cvičení

27. 8. 2025
Autor
TJ Sokol Příbram
Věková skupina
10—12 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

Video představuje pět základních cviků speciálních skokanských cvičení, známých jako skokanská abeceda: poskočný klus, poskočné poskoky, odrazy snožmo, hluboké odrazy snožmo („žabáky“) a odrazy po jedné noze. Cvičení jsou zaměřena na rozvoj techniky skoku, frekvence pohybu a koordinace.

Materiál je vhodný pro žáky 2. stupně ZŠ, SŠ a sportovní oddíly. Učitelé tělesné výchovy a trenéři mohou video využít jako názornou instruktáž před zařazením skokanské abecedy do rozcvičení nebo tréninkové jednotky.

Cílem cvičení je posílit dynamiku a rytmus skoku, zlepšit práci dolních končetin a upevnit správné držení těla a pohyb paží. Časová dotace: cca 15 min. (zahřátí + 5 cvičení v úsecích 8–12 m s přechodem do běhu). Délka videa: 2:20 min.
Odkazy materiálu

Licence

Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0.

Obsahuje
Komentář recenzenta

Video jasně a názorně představuje speciální skokanská cvičení (SSC) – skokanskou abecedu. Obsahuje pět cviků: poskočný klus, poskočné poskoky, odrazy snožmo, hluboké odrazy snožmo („žabáky“) a odrazy po jedné noze. Každý cvik je demonstrován vizuální ukázkou, což usnadňuje správné pochopení techniky.

Materiál je dobře strukturovaný, vhodný jako součást rozcvičení i samostatné instruktážní pomůcky v hodinách tělesné výchovy. Díky důrazu na držení těla, práci paží a variabilitu (např. střídání nohou či rytmu) lze cvičení snadno přizpůsobit úrovni žáků. Krátká délka videa umožňuje jeho použití přímo během vyučování, aniž by zabralo příliš času.

Klíčová kompetence k řešení problémů má dopad na projevy žáka tak, že analyzuje problém z různých úhlů pohledu, diskutuje o možných důsledcích řešení a podává argumenty pro své návrhy. Skokanská cvičení nejsou pro žáky jednoduchá na zvládnutí – je zde prostor pro diskusi, případně hledání alternativních cviků pro rozvoj této dovednosti, žáci se mohou aktivně zapojit a hledat pro sebe vhodná řešení ke zvládnutí náročnější cviků

Díky Klíčové kompetenci – řídí vlastní procesy učení – žák reflektuje učení, posuzuje, která učební metoda a strategie mu vyhovuje na základě předchozích zkušeností, vybírá ze zásobníku užitých metod (tu, kterou vnímá jako nejefektivnější pro konkrétní činnost). Vyhodnocuje vlastní učení samostatně i v návaznosti na zpětnou vazbu jiných. Kriticky posuzuje proces, přínosy a vlastní pokroky učení, zjištění promítá do zvýšení efektivity dalšího učení a učení v nových souvislostech. Žák uvede, jaké pomůcky, aplikace či strategie může použít při doplňování učiva či při učení se něčemu novému – například zátěžové pásy na kotníky, gumy pro zvýšení odporu a podobně.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh interaktivity:

aktivita

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

10—12

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

celá třída

Rozsah výuky:

část vyučovací hodiny

Využití v rámci vyučovací hodiny:

procvičování, motivace, nové učivo

Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.

Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.