Materiály do výuky základní vzdělávání Cvičík – podporová příprava
Materiál do výuky

Cvičík – podporová příprava

27. 8. 2025
Autor
TJ Sokol Příbram
Věková skupina
10—12 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

Video představuje segment motoricko-funkční přípravy (MFP) se zaměřením na podporovou přípravu – důležitou složku akrobatického a gymnastického rozvoje. Obsahuje osm cviků v různých typech vzporu, které posilují hluboký stabilizační systém, rozvíjejí rovnováhu a připravují žáky na náročnější gymnastické dovednosti.

Materiál je vhodné využít pro rozcvičení, kompenzační cvičení nebo jako průpravu před zařazením náročnějších prvků (např. stojky, kotouly, přeskoky). Lze jej efektivně použít i při samostatném cvičení žáků doma. Hlavní přínos cvičení je rozvoj silové vytrvalosti a stability trupu, budování technického základu pro akrobacii a prevence svalových dysbalancí a zranění.
Délka videa: 3:19 min. Určeno pro: žáky 1. i 2. stupně ZŠ.
Odkazy materiálu

Licence

Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0.

Obsahuje
Komentář recenzenta

Video zaměřené na podporovou přípravu v rámci motoricko-funkční přípravy. Je v něm obsažen soubor cvičení zaměřených na rozvoj síly, rovnováhy a koordinace. Cviky, jako jsou vzpor ležmo, stoj na rukou nebo ručkování ve vzporu, efektivně posilují horní polovinu těla a zlepšují kontrolu nad pohybem. Instruktáž je srozumitelná a vizuální demonstrace cviků napomáhá správnému provedení. Materiál nabízí inspiraci pro učitele tělesné výchovy v rámci hodin zaměřených na zvyšování celkové fyzické zdatnosti žáků. Vhodné pro žáky 2. stupně ZŠ, případně 4.–5. ročníku 1. stupně, ideálně v hodinách gymnastiky.

V rámci Klíčová kompetence – řídí vlastní procesy učení – učitel navozuje takové situace, při nichž si žák zkouší odhadování vlastních sil a možností, definování překážek v učení apod. a zamýšlí se se žáky nad tím, co jim pomáhá k rozvoji (mohou si sami definovat kde a za jakých podmínek, na jakém nářadí budou cvičit). Žák vybírá ze zásobníku užitých metod (tu, kterou vnímá jako nejefektivnější pro konkrétní činnost) a reflektuje své vlastní učení v jeho průběhu.

Je rozvíjena Klíčová kompetence – rozvíjí vlastní psychickou a fyzickou odolnost –, v rámci které může učitel poskytnout podněty pro práci s přiznáním chyby či neúspěchu a pomáhá žákům s analyzováním příčiny, pomáhá tím žákům odbourat strach z fyzicky náročnějších cviků.

Žák obtížné úkoly přijímá jako výzvu, nesnaží se jim vyhýbat, oslavuje úsilí a dílčí pokrok, nejen konečný úspěch, přijímá překážky jako příležitosti k učení a růstu, nikoli jako důvody ke vzdávání úsilí, nevzdává se při prvním nezdaru.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh interaktivity:

aktivita

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

10—12

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

celá třída, skupina žáků, jednotliví žáci

Rozsah výuky:

část vyučovací hodiny

Využití v rámci vyučovací hodiny:

procvičování, motivace, nové učivo

Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.

Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.