Statistika

Materiál byl publikován 03. 05. 2012 a od té doby byl 6486× zobrazen.

Další materiály
Doporučit materiál

Jak citovat

PAVLÁTOVÁ, Věra. VZÁCNÉ PLYNY. Metodický portál : Digitální učební materiály [online]. 03. 05. 2012, [cit. 2020-05-29]. Dostupný z WWW: <https://dum.rvp.cz/materialy/vzacne-plyny.html>. ISSN 1802-4785.

Licence

Creative Commons License

Všechny Digitální učební materiály jsou publikovány pod licencí Creative Commons.

Identifikátor materiálu 52055
Anotace

Jedná se o výukovou prezentaci doprovázenou otázkami, úkoly, spoustou schémat, obrázků a odkazů na videa. Prezentace by měla sloužit jako obrazová a textová podpora k výuce vzácných plynů. Vhodná je i pro maturanty z chemie či pro přípravu žáků k přijímacím zkouškám nebo na různé soutěže. Je doporučena pro 1 vyučovací hodinu.

Autor

Mgr. Věra Pavlátová (Autor)

Jazyk Čeština
Očekávaný výstup

charakterizuje významné zástupce prvků a jejich sloučeniny, zhodnotí jejich surovinové zdroje, využití v praxi a vliv na životní prostředídalší materiály k tomuto očekávanému výstupu »

Speciální vzdělávací potřeby - žádné -
Klíčová slova

vzácné plyny, helium, neon, argon, krypton, xenon, radon, Ramsay, supravodivost, supratekutost

Druh učebního materiálu Prezentace
Druh interaktivity Kombinované
Cílová skupina Žák
Stupeň a typ vzdělávání gymnaziální vzdělávání
Typická věková skupina 16 - 19 let
Celková velikost 8,10 MB
V případě pochybností o aktuálnosti či funkčnosti příspěvku využijte tlačítko „nahlásit příspěvek“.
Nahlásit příspěvek
 

Soubory materiálu

V tomto seznamu se zobrazují soubory tvořící samotný učební materiál.
Do Úložiště jsou přijímány pouze materiály v běžně používaných formátech, ke kterým existují volně stažitelné prohlížeče.
 
 Název souboruPopisTyp souboruVelikost
stáhnoutNáhledVzácné plyny.odpPrezentaceOpenDocument prezentace OpenDocument prezentace3,68 MB
stáhnoutNáhledVzácné plyny.pptPrezentacePrezentace Microsoft Powerpoint Prezentace Microsoft Powerpoint4,41 MB
Stáhnout komentáře materiálu jako RSS kanál

Komentáře

 
1. autor: Miroslav Melichar
vloženo: 09. 05. 2012, 12:23:58

Vážený paní autorko, některé otázky okolo Vašeho Dumu mi nejsou jasné. Budu Vám vděčen, poku mi je je blíže vysvětlíte.

He je supravodivé (má nulový odpor) – jedná se elektrickou vodivost a elektrický odpor?

Používá se Ar opravdu běžně v potravinářství? Můžete uvést konkrétní značku chipsů s Ar?

Je schéma destilace vzduchu (obr. 12) opravdu destilace zkapalněného vzduchu?

Děkuji!

2. autor: Mgr. Věra Pavlátová
vloženo: 09. 05. 2012, 20:09:14

Odpovědi na vaše otázky jsou velmi jednoduše k dohledání na netu či v supermarketu (historie snímku, E 938…). Mám na vás také otázku – kdy konečně vložíte nějaký DUM vy sám? Zatím jsem od vás četla jen bambilion komentářů…

3. autor: Miroslav Melichar
vloženo: 09. 05. 2012, 21:40:56

Díky za vyčerpávající odpověď. Hledal jsem tedy na netu a našel třeba toto: http://de.wikipedia.org/wiki/Carl_von_Linde . Naivně jsem si myslel, že „destilace“ je německy třeba „Destilation“, ale tady jí říkají nějak jinak. Ale destilace kapalného vzduchu to zřejmě je, co by to mohlo být jiného. Asi tedy umíte německy lépe jak já (podobně jako chemii). K obojímu Vám upřímně gratuluji! 

4. autor: MgA. Lukáš Križko
vloženo: 14. 05. 2012, 16:21:52

Dobrý den,

také už delší dobu polemizuji se způsobem on-line komunikace pana Melichara. Asi bych na jeho místě volil méně konfrontační tón. Všem přece jde o stejnou věc, a tou je kvalita příspěvků.

Na jeho otázku: „Je schéma destilace vzduchu (obr. 12) opravdu destilace zkapalněného vzduchu?“, ale musím odpovědět za autorku, že nikoliv. Podle všeho jde o schéma metody zkapalňování vzduchu, nikoliv tedy o popisovanou destilaci.

Ad Argon. K získání podkladů k využití Argonuv potravinářství lze ta použití  Goole překladu dohledat například ZDE.Argon má své pevné místo i tím, že je zařazen mezi pověstné ÉČKA pod označením E938!

Ad. Vodivost. Zde měl asi pan Melichar na mysli doplnění slova tepelná vodivost (viz. ZDE a ZDE)?



Pane Melichare, při komunikaci on-line doporučuji používat stejná pravidla, která jste se jistě naučil například v tanečních. Než začnete hodnotit kvalitu práce, uvědomte si, že ji vytvořil člověk! A nemluvě o tom, že se jedná o ženu! Nemluvě o tom, že mimo ilustrační obrázek, se zřejmě ani nejedná o chybu.

5. autor: Miroslav Melichar
vloženo: 14. 05. 2012, 21:51:43

Vážený pane Křižko,

děkuji za zájem, který jste projevil. Gratuluji k tomu, že jste našel velmi vhodné odkazy k tématu a zkontroloval obsah schématu Lindeho postupu. Udělal jste víc než paní autorka – ta se hledání faktických informací v takovém rozsahu nevěnovala ani při tvorbě DUMu ani v reakci na můj komentář. Navíc jste za ní odpověděl. Jen je otázka, proč to musel dělat někdo jiný. Zodpovídat dotazy (a zodpovídat se) by přece jasně měla autorka. Asi jí to neučili v tanečních. Co se týče mých tanečních: Můj výchozí komentář jsem formuloval jako dotazy – ne jako konstatování chyb. Dával jsem paní Mgr. šanci vycouvat. Odpověděla jako dáma či Lady – nafoukaně. DUM je špatný, paní autorka by to měla přiznat.

6. autor: Miroslav Melichar
vloženo: 14. 05. 2012, 22:16:00

K obsahu DUMu:

K mým dotazům:

He není supravodivé. Paní autorka se mýlí. (O supravodivosti se mluví výhradně v souvislosti s el. vodivostí a el.odporem.)

Schéma Lindeho postupu není problematické jen tím, že autorka neví, co Lindeho postup vlastně je. Hlavně nejde o ilustrační obrázek jako jsou portréty starých vědců, nejde jen o dekoraci. Zkapalňování vzduchu a zkapalňování He (i destilace zkap.vzduchu) jsou pro téma vzácné plyny procesy zcela ústřední. I se správným popisem by pak byl pro výklad nepřijatelný obrázek s německým popisem, kterému žáci (a část učitelů) nerozumí (navíc se zastaralými jednotkami tlaku). Schéma lze i vynechat a problematiku zcela přenechat fyzice.

Ar: Děkuji panu Křižkovi za zajímavý odkaz. Sám jsem hledal konkrétní informace o ochranné atmosféře u chipsů pomocí Seznamu. Našel jsem, že obecně jde Ar použít, ale konkrétní výrobci uváděli buď dusík nebo jen obecně balení v ochranné atmosféře. Ar je logicky dražší než dusík – proto jsem se autorky dovolil zeptat, zda ona konkrétního výrobce využívajícího pro balení chipsů Ar, našla.

Další připomínky:

Paní autorka se může divit, vždyť i sama Wikipedie uvádí supravodivost He, ale v hesle Supravodivost (nebo Supravodiče?) He jako supravodič není. Asi mají odborníci různé názory.

Vzácné plyny nejsou obecně p6 prvky.

Vzácné plyny mají vysokou ionizační energii. To je pravda. Proč se to ale mají žáci naučit? Proč to třeba neříkáme u halogenů (tam to platí taky)?

Vzácné plyny jsou vzácné! A to ve smyslu angl. „noble“, ne ve smyslu angl. „rare“.

Není běžné používat termín „1 atomové částice“ jako česká Wikipedie. Proč tak složitě a ne pak rovnou jednotlivé atomy. Vžitý a velmi účelný je ovšem zvyk říkat „1 atomové molekuly“. Fyzikové to ocení – mohou pak obecně mluvit o tom, že plyny jsou z molekul a o chování molekul plynů.

Uměle připravený prvek uvádí Wikipedie – dodává, že ho byly získány už 3 atomy. Má tohle cenu učit?

Většina dobrých i horších věcí v DUMU je z Wikipedie. Nebylo by jednodušší rovnou žákům promítnout jí? Pravda chybí tam přesmyčky a křížovka!

7. autor: Mgr. Věra Pavlátová
vloženo: 14. 05. 2012, 23:35:58

Dobrý den, nevím, zda je povinností autora zodpovídat na dotazy, zejména na dotazy dravce lačně číhajícího na svou kořist – nebudu tady živit něčí komplexy, když sám se nezmůže vydat svou kůži na trh ani s jedním DUMem. O kvalitě DUMu rozhodují recenzenti, ne každému se líbit musí, každý má svůj názor (např. s DUMem Annelida jsem byla v semifinále celostátní soutěže a líbil se). Prosím vás jen o jedno, neexhibujte své ego na komentářích k mému DUMu, děkuji. Když se vám DUm nelíbí, tak si ho nevšímejte, nikdo vám ho nenutí. Co si mají pak lidé myslet o učitelích chemie, když se tady takto špičkují?

8. autor: PhDr. Martin Rusek, Ph.D.
vloženo: 26. 05. 2012, 16:22:22

Dobrý den, dovolte mi reagovat na sled komentářů. S panem dr. Melichharem se zde už utkáváme několikátým rokem. Dovede-li autor polknout svou ješitnost a připustí, že se ve svém materiálu opravdu mýlí – což je i Váš případ, paní kolegyně – je s panem kolegou radost spolupracovat. Poté, co jsme se takto „utkali“ pod několika mými příspěvky, jsem se o tom přesvědčil ve svém DUMu Úvod do organické chemie, který mi ochotně posoudil a doplnil komentáři. Materiál to tak dostalo na vyšší úroveň.

S rostoucím počtem materiálů s chybami a úměrně rostoucí snahou autorů bránit chyby své i chyby recenzentů se už panu kolegovi ani nedivím, že při komentování používá ostřejší dikci. Chce-li se Metodický portál řadit mezi kvalitní portál nabízející učitelům materiály odpovídající kvality, měla by být uvedena v život přísnější pravidla pro recenze příspěvků a to jak článků, tak i DUMů.

9. autor: Mgr. Věra Pavlátová
vloženo: 26. 05. 2012, 20:20:13

Dobrý den, já svou chybu přiznat umím, do DUMU Nukleové kyseliny se mi chyba vloudila a okamžitě po upozornění pana M. jsem manažerce Hubené poslala opravenou verzi. Myslím, že vše záleží na formě – to, že jsme v online prostředí neznamená, že bychom se k sobě neměli chovat slušně – je to přece naše vizitka, komentáře zde čtou naši kolegové i žáci. A já jsem bohužel nabyla dojmu, že tím, že mi zde zveřejnili DUM, jsem se dopustila hrozného hříchu, ze kterého se okamžitě musím zodpovídat…  Je to škoda, že je tady takové dusno, znám kolegy, co se i bojí své někdy výborné DUMy z chemie zde zveřejnit – a já se jim nedivím, už také takovou hloupost neudělám. Ale přeci, kdo nic nedělá, nic nezkazí… Já ale budu dál krást čas své rodině a tvořit pro žáky DUMy a projekty, protože jsem prostě taková a svou práci miluju, ale už je radši zveřejnovat nebudu, jen ještě budete muset překousnout cca 3 DUMy, co mám ve schvalování.

10. autor: PhDr. Martin Rusek, Ph.D.
vloženo: 27. 05. 2012, 15:26:51

Paní kolegyně vůbec si nerozumíme. Jakákoli kritika vašich DUMů je mířena spíše na systém a recenzenta, nikoli na Vás. Znám Vaše DUMy a považuji je za přínosné.

Koklegové, kteří se bojí své materiály zveřejnit si buďto nejsou jisti jejich správností (didaktickou i obsahovou) nebo sebou samými. Je to na každém, jak kvalitní materiál vytvoří a nakolik ho tvoří jen do šuplíku. Koneckonců, neochota přiznat, že něco nevím, patří k velice častým necnostem učitelů – těch neomylných nositelů absolutní pravdy. Co kdybych přecejen zjistil, že můj materiál, který považuji za skvělý takový ve skutečnosti nebyl, že? Tak to já ho radši nechám jen pro žáky.

Přidat komentář

Vkládat komentáře může pouze registrovaný uživatel.