- Předškolní vzdělávání
- Základní vzdělávání
- Základní umělecké vzdělávání
- Speciální vzdělávání
- Gymnaziální vzdělávání
- Odborné vzdělávání
- Jazykové vzdělávání
- Neformální vzdělávání
Vytvoř vzorce hydrogensolí
Materiál byl publikován 09. 11. 2010 a od té doby byl 3278× zobrazen.
Hodnocení materiálu
Hodnocení týmu rvp.cz

Hodnocení uživatelů
Jak citovat
Licence

Všechny Digitální učební materiály jsou publikovány pod licencí Creative Commons.
Anotace | Materiál obsahuje 75 kartiček – 25 s kationty, 25 s anionty a 25 názvů hydrogensolí. Cílem žáků je poskládat vzorce hydrogensolí a poté vytvořit jejich název. Je vhodné pracovat ve skupinách – asi po 2 až 3 žácích. |
---|---|
Autor | RNDr. Radomíra Kučerová (Autor) |
Jazyk | Čeština |
Očekávaný výstup | porovná vlastnosti a použití vybraných prakticky významných oxidů, kyselin, hydroxidů a solí a posoudí vliv významných zástupců těchto látek na životní prostředídalší materiály k tomuto očekávanému výstupu » |
Speciální vzdělávací potřeby | - žádné - |
Klíčová slova | |
Druh učebního materiálu | Pracovní list |
Druh interaktivity | Aktivita |
Cílová skupina | Žák |
Stupeň a typ vzdělávání | základní vzdělávání – druhý stupeň |
Typická věková skupina | 12 - 15 let |
Celková velikost | 93,83 kB |
V případě pochybností o aktuálnosti či funkčnosti příspěvku využijte tlačítko „Napište nám“.
Napište nám
|
Soubory materiálu
Do Úložiště jsou přijímány pouze materiály v běžně používaných formátech, ke kterým existují volně stažitelné prohlížeče.
Název souboru | Popis | Typ souboru | Velikost |
---|
stáhnout | Náhled | Vytvoř vzorce hydrogensolí.doc | Pracovní list | ![]() | 72,19 kB |
stáhnout | Náhled | Vytvoř vzorce hydrogensolí.odt | Pracovní list | ![]() | 21,64 kB |
Komentáře
vloženo: 10. 11. 2010, 22:21:16
Děkuji za podporu! Podobně na věc pohlížím i já (včetně doporučení omezit náročnost požadavků a omezit se na reálně ex.látky). Vnímám zde ovšem snahu situaci s označením nábojů iontů nějak řešit, ale zejména případ dvou kationtů sodíku jako (Na+)2 dopadne opravdu hrozně. Řešení má sice logiku v tom, že nejde o 2 sodíky se společným nábojem +, ale tak se to prostě v chemii nepíše. Jde taky o to, že příp. může učitel ve třídě řící žákům třeba: „takhle se to sice v pravé chemie nepíše, ale napoprvé vám to zkusím přiblížit“. Je to rozhodnutí učitele pro jeho třídu a pak to musí zvládnout upřesnit. Ale nemělo by se to přehánět a nejde to pak nabízet jako vzorový výukový materiál pro všechny školy.
Šlo by všude nahradit označení nábojů iontů označením oxidačními čísly, která jde připisovat k běžně psaným vzorcům. Pokud zůstane v komentáři řeč o iontech, tak to nebude přesně sedět, ale přece jen by se řešil největší problém.
Přidat komentář
Vkládat komentáře může pouze registrovaný uživatel.
vloženo: 10. 11. 2010, 20:45:21
Dobrý den, podobně jako pan Melichar se přikláním k názoru, že není šťastné trhat tímto způsobem chemické vzorce na poloviny. Symboly jako (HCO3-)2 jsou z odborného hlediska naprosto nesmyslné, z didaktického „přínosné“ pouze v tom, že si chybný způsob symboliky žáci zafixují a na střední škole se to jen těžko odbourává. Pro ZŠ bych doporučovala omezit se jen na nejběžnější soli, fosforitany i boritany považujme za rozšiřující učivo. Méně je někdy více; zkušenosti ze čtyřletého gymnázia ukazují, že pro mnohé studenty představují i dusičnany a uhličitany problém. Dovoluji si v této souvislosti ještě upozornit na kyselinu boritou, která sice obsahuje tři vázané vodíkové atomy, ale odštěpitelný je pouze jeden (tj. boritan trisodný i hydrogenboritan sodný jsou další z řady virtuálních sloučenin).