Materiály do výuky základní vzdělávání Vliv generativní AI na propagandu
Materiál do výuky

Vliv generativní AI na propagandu

30. 6. 2025
Autor
Eva Nečasová
Věková skupina
12—15 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

Tato výuková aktivita se zaměřuje na vliv generativní umělé inteligence na propagandu. Cílem lekce je pochopit, že tvorbu propagandistického obsahu lze automatizovat pomocí nástrojů generativní umělé inteligence. Na základě pochopení mechaniky vzniku propagandy a její možné automatizace budou žáci schopni kriticky hodnotit obsah na internetu. Žáci identifikují klíčové principy propagandy a rozlišují, jak jsou aplikovány v různých příkladech politického marketingu. Vytvářejí originální volební slogany, příspěvky na sociální sítě a fiktivní prezidentské kampaně. Hodnotí účinnost vytvořených sloganů a příspěvků, diskutují, proč jsou pro určité cílové skupiny vhodné či nevhodné. Metodika obsahuje kompletní plán lekce, prezentaci i pracovní list. Aktivita je určena pro žáky 8. a 9. ročníků ZŠ. Lze jí odučit buď ve zkrácené verzi za 45 minut, nebo celou za 90 minut.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
Metodika
1.14 MB
PDF
Digitalni-kompetence-AI_medialni-vychova-03_plan-lekce.pdf
Prezentace
2.77 MB
PDF
Digitalni-kompetence-AI_medialni-vychova-03_prezentace.pdf
Pracovní list
199.62 kB
PDF
Digitalni-kompetence-AI_medialni-vychova-03_pracovni-list-01.pdf
Odkazy materiálu

Licence

Tento materiál je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0.

Obsahuje
3x
PDF
Komentář recenzenta

Tato výuková aktivita pro 8. a 9. ročníky ZŠ učí v rámci hodin výchovy k občanství žáky přemýšlet nad tím, co má na jejich rozhodování vliv jak ve fyzickém, tak i v digitálním prostředí, a to skrze analýzu vlivu generativní AI na tvorbu a šíření propagandy. Díky aktivnímu využití digitálních nástrojů (včetně Canvy a AI) a tvorbě vlastních mediálních sdělení (slogany, příspěvky, kampaně) žáci rozvíjejí klíčovou kompetenci digitální – Využívá digitální technologie, aby sobě či ostatním usnadnil či zjednodušil pracovní postupy a zkvalitnil výsledky práce. Technologie používají k usnadnění práce, zkvalitnění výstupů a jako prostředek ke spolupráci a sebevyjádření. Aktivita také podporuje průřezové téma „Společnost pro všechny“. Konkrétně žáci rozpoznávají a vysvětlují volbu výrazových prostředků v mediálních sděleních, učí se chápat jejich účinek na různé cílové skupiny a hodnotit jejich účinnost v kontextu fiktivní prezidentské kampaně. Struktura aktivity je flexibilní (45–90 minut).

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh interaktivity:

kombinované

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

12—15

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

celá třída

Využití v rámci vyučovací hodiny:

procvičování, nové učivo