s hustotou látek to není jen tak. Závisí totiž na teplotě, u některých látek více (např. rtuť), u jiných méně, u plynů je navíc i výrazná závislost na tlaku. V pracovním listu se na to nakonec žáků ptáte. Bylo by žádoucí u uváděných hodnot doplnit současně údaje o teplotě (tlaku), pro které údaj platí. Obávám se, že objem rtuti v teploměru z uvedeného zadání nespočítá ani třídní premiant - 14 g je hmotnost teploměru nebo rtuti?; určujeme objem za pokojové, normální tělesné teploty nebo snad při horečce?
Děkuji za připomínku. Samozřejmě, že o problematice závislosti hustoty na teplotě a tlaku vím, v MFCHT je však uvedena pouze hustota za jediné teploty a tlaku, proto se žáci při vyhledávání hodnot podle mě nespletou a v hodině s tím ani neměli problém. Co se týče výpočtového příkladu, pak máte pravdu, u rtuti by bylo vhodné do zadání uvést pro jakou teplotu, event. tlak budeme objem rtuti počítat (myšleno je samozřejmě objem za normální teploty a tlaku, tak aby žáci mohli nalézt hustotu v MFCHT), což jim můžeme říci. A k poslední poznámce, kterou směřujete k hmotnosti kapky rtuti. Samozřejmě je v zadání myšlena hmotnost kapky rtuti, nikoli teploměru. Tady asi zadání není zcela jednoznačné. Ještě jednou děkuji za poznámky.
Nepochybuji o tom, že Vy o závislosti hustoty na teplotě a tlaku víte, ale je třeba i žáky vést promyšleně k tomu, aby nebrali tuto vlastnost látky jako definitivní. K tomu lze využít příkladů, které z běžného života znají. Diskutovat o tom, jaké faktory hustotu látky/objem fyzikálních těles ovlivňují a kdy se s tímto vztahem můžeme setkat v praxi, předkládat problémové úlohy k vysvětlení určitých jevů (konstantní hmotnost rtuti v teploměru x změna jejího objemu/hustoty; potřeba dohušťování/vypouštění vzduchu z pneumatik vzhledem k vnější teplotě - i na to lze spočítat pár příkladů). Nebo nám snad jde jen o to naučit žáky mechanicky dosazovat do vzorečku a hledat v tabulkách? V tom případě by bylo vhodnější omezit se na pevné látky, jejichž hustota se v závislosti na teplotě a tlaku mění jen minimálně.
Opět děkuji za komentář. Pro diskusi nad vlivem vnější teploty nebo tlaku na hustotu je při hodině prostor a spolu s žáky se jí věnujeme. Pracovní list je pouhým úvodem k tématu a v následujících hodinách jej doplňují další příklady, které častěji korespondují s realitou (praxí). Díky a hodně úspěchů při výuce.
Váš komentář
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.