Statistika

Materiál byl publikován 27. 12. 2010 a od té doby byl 10495× zobrazen.

Další materiály
Hodnocení materiálu

Hodnocení materiálu

Hodnocení týmu rvp.cz
Naše hodnocení – 3/5
Hodnocení uživatelů
Materiál zatím nebyl hodnocen.
Hodnotit materiály mohou pouze registrovaní uživatelé.
 
Doporučit materiál

Jak citovat

MÁNEK, David. Vlastnosti látek - hustota. Metodický portál : Digitální učební materiály [online]. 27. 12. 2010, [cit. 2020-02-17]. Dostupný z WWW: <https://dum.rvp.cz/materialy/vlastnosti-latek-hustota.html>. ISSN 1802-4785.

Licence

Creative Commons License

Všechny Digitální učební materiály jsou publikovány pod licencí Creative Commons.

Identifikátor materiálu 44355
Anotace

Pracovní list pro žáka k tématu Hustota látek obsahuje pětici různorodých aktivit. Celé téma je shrnuto v závěrečné prezentaci.

Autor

Mgr. David Mánek (Autor)

Jazyk Čeština
Očekávaný výstup

určí společné a rozdílné vlastnosti látekdalší materiály k tomuto očekávanému výstupu »

Speciální vzdělávací potřeby - žádné -
Klíčová slova

hustota, Fyzika, Člověk a příroda

Druh učebního materiálu Pracovní list
Druh interaktivity Aktivita
Cílová skupina Žák
Stupeň a typ vzdělávání základní vzdělávání – druhý stupeň
Typická věková skupina 12 - 15 let
Celková velikost 707,02 kB
 

Soubory materiálu

V tomto seznamu se zobrazují soubory tvořící samotný učební materiál.
Do Úložiště jsou přijímány pouze materiály v běžně používaných formátech, ke kterým existují volně stažitelné prohlížeče.
 
 Název souboruPopisTyp souboruVelikost
stáhnoutNáhledVlastnosti látek – hustota – pl.docPracovní listDokument Microsoft Word Dokument Microsoft Word165,89 kB
stáhnoutNáhledVlastnosti látek – hustota – pl.odtPracovní listOpenDocument textový dokument OpenDocument textový dokument63,24 kB
stáhnoutNáhledVlastnosti látek – hustota – prezentace.odpPrezentaceOpenDocument prezentace OpenDocument prezentace162,50 kB
stáhnoutNáhledVlastnosti látek – hustota – prezentace.pptPrezentacePrezentace Microsoft Powerpoint Prezentace Microsoft Powerpoint315,39 kB
Stáhnout komentáře materiálu jako RSS kanál

Komentáře

 
1. autor: Ing. Ondřej Svoboda
vloženo: 03. 01. 2011, 17:48:51

Dobrý den,

s hustotou látek to není jen tak. Závisí totiž na teplotě, u některých látek více (např. rtuť), u jiných méně, u plynů je navíc i výrazná závislost na tlaku. V pracovním listu se na to nakonec žáků ptáte. Bylo by žádoucí u uváděných hodnot doplnit současně údaje o teplotě (tlaku), pro které údaj platí. Obávám se, že objem rtuti v teploměru z uvedeného zadání nespočítá ani třídní premiant – 14 g je hmotnost teploměru nebo rtuti?; určujeme objem za pokojové, normální tělesné teploty nebo snad při horečce?

2. autor: Mgr. David Mánek
vloženo: 03. 01. 2011, 18:50:37

Děkuji za připomínku. Samozřejmě, že o problematice závislosti hustoty na teplotě a tlaku vím, v MFCHT je však uvedena pouze hustota za jediné teploty a tlaku, proto se žáci při vyhledávání hodnot podle mě nespletou a v hodině s tím ani neměli problém. Co se týče výpočtového příkladu, pak máte pravdu, u rtuti by bylo vhodné do zadání uvést pro jakou teplotu, event. tlak budeme objem rtuti počítat (myšleno je samozřejmě objem za normální teploty a tlaku, tak aby žáci mohli nalézt hustotu v MFCHT), což jim můžeme říci. A k poslední poznámce, kterou směřujete k hmotnosti kapky rtuti. Samozřejmě je v zadání myšlena hmotnost kapky rtuti, nikoli teploměru. Tady asi zadání není zcela jednoznačné. Ještě jednou děkuji za poznámky.

3. autor: Ing. Ondřej Svoboda
vloženo: 06. 01. 2011, 13:32:59

Nepochybuji o tom, že Vy o závislosti hustoty na teplotě a tlaku víte, ale je třeba i žáky vést promyšleně k tomu, aby nebrali tuto vlastnost látky jako definitivní. K tomu lze využít příkladů, které z běžného života znají. Diskutovat o tom, jaké faktory hustotu látky/objem fyzikálních těles ovlivňují a kdy se s tímto vztahem můžeme setkat v praxi, předkládat problémové úlohy k vysvětlení určitých jevů (konstantní hmotnost rtuti v teploměru x změna jejího objemu/hustoty; potřeba dohušťování/vy­pouštění vzduchu z pneumatik vzhledem k vnější teplotě – i na to lze spočítat pár příkladů). Nebo nám snad jde jen o to naučit žáky mechanicky dosazovat do vzorečku a hledat v tabulkách? V tom případě by bylo vhodnější omezit se na pevné látky, jejichž hustota se v závislosti na teplotě a tlaku mění jen minimálně.

4. autor: Mgr. David Mánek
vloženo: 07. 01. 2011, 13:11:28

Opět děkuji za komentář. Pro diskusi nad vlivem vnější teploty nebo tlaku na hustotu je při hodině prostor a spolu s žáky se jí věnujeme. Pracovní list je pouhým úvodem k tématu a v následujících hodinách jej doplňují další příklady, které častěji korespondují s realitou (praxí). Díky a hodně úspěchů při výuce.

Přidat komentář

Vkládat komentáře může pouze registrovaný uživatel.