Materiály do výuky základní vzdělávání V digitálním světě: Hesla
Materiál do výuky

V digitálním světě: Hesla

25. 6. 2025
Autor
Emma Carré
Spoluautoři
Marjolaine Perreten
David Kudrna
Člověk v tísni
Věková skupina
10—12 let
Speciální vzdělávací potřeby

Anotace

Vzdělávací lekce, ve které si mají žáci uvědomit, že na internetu sdílíme mnoho svých údajů. Dále by měli pochopit důležitou ochrannou funkci hesel a získat uživatelské dovednosti. Aktivita je určena pro 1. stupeň ZŠ (žáky ve věku 8–12 let). Pod odkazem na vzdělávací program „Jeden svět na školách“ naleznete k materiálu infografiku, video, informační texty i metodiku.
Odkazy materiálu

Licence

Tento materiál je publikován pod licencí Autorské dílo dle Autorského zákona (neboli Copyright).

Obsahuje
Komentář recenzenta

Vzdělávací modul komplexně zpracovává téma bezpečného hesla. Žáci si experimentální formou vyzkouší tvorbu hesla, ověří si jeho kvalitu. Velmi důležitá bude také diskuse o tématu a reflexe dané aktivity, která vychází z příkladu z běžného života.

V rámci rozvíjení klíčová kompetence k občanství a udržitelnosti – Uplatňuje svůj díl zodpovědnosti vůči ostatním a okolí – může učitel využít následující vzdělávací strategii: stavím žáky před jednoduché situace vyžadující přijetí jejich vlastního rozhodnutí, vedu reflexi o zkušenostech a zážitcích žáků podle osvědčených postupů. Žádoucí jsou tyto projevy aktivity žáka: zvažuje možné dopady různých rozhodnutí, vědomě vstupuje do situací, kdy za něco přebírá svůj díl odpovědnosti a vyhodnocuje, zda a jak převzetí odpovědnosti zvládl.

V rámci rozvíjení klíčová kompetence digitální – Respektuje pravidla bezpečného zacházení s digitálními zařízeními i daty a zásadami zdraví neohrožujícího chování v digitálním prostředí – může učitel využít následující vzdělávací strategie: nastavuje společně na základě příkladů a zkušeností pravidla bezpečného zacházení s digitálními technologiemi a volí takové aktivity, ve kterých mají žáci příležitost přemýšlet o dopadech využívání digitálních technologií (pozitivních i negativních) na člověka, společnost i v kontextu cílů udržitelného rozvoje. Žádoucí jsou tyto projevy aktivity žáka: uvědomuje si důležitost ochrany osobních údajů a soukromí v online prostředí, zapojuje se do diskuze o soukromí v souvislosti s online prostředím, v diskuzi projevuje vědomí důležitosti ochrany soukromí v online prostředí a rozpozná základní rizikové situace a vhodně na ně reaguje.

Hodnocení uživatelů

Materiál nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Druh interaktivity:

aktivita

Cílová skupina:

žák

Věková skupina:

10—12

Týká se jazyka:

čeština

Velikost skupiny:

celá třída, skupina žáků

Rozsah výuky:

vyučovací hodina

Využití v rámci vyučovací hodiny:

motivace, nové učivo